Basic inom fotografering....

Cruff

Ny medlem
Har tänkt att jag ska börja fota lite natur/extrem sporter, men är (som synes i rubriken) en nybörjare och har därför ingen erfarenhet utöver fotat lite på skoj me polarna. Så då har jag lite frågor inom det här området.

1. Vad för kamera ska man välja som en nybörjare? Skulle vilja ha en digitalkamera som inte har någon större fördröjning mellan knapptrycket och bildtagningen (ni förstår säkert vad jag menar), men ska helst inte kosta skjortan... som mest runt 2000 - 3000. Dock ingen helt off kamera som tar skitbilder så fort vädret blir lite dåligt...

2. Ska man investera i ett bildredigerings program som kostar eller funkar gratisprogrammen lika bra? I båda fallen skulle jag vilja ha lite tips på program.

tack på förhand!

Obs! Inga jävla skitkommentarerer som du stavade fel här och där eller något sådant!! Förstör bara för folk som vill ha hjälp/hjälpa.

Tja! Vad det gäller redigeringsprogram tycker jag personligen att photoshop är grymt bra, en jäkla skillnad emot gratis program, men de beror ju på vad du vill kunna göra med bilderna...

De flesta digitalkameror idag har ingen större fördröjning, oftast räcker det att man håller ner knappen halvvägs så att kameran fokuserar först och sen trycker fullt ut när åkaren är i rätt position. Kan du lägga lite mer pengar och få en systemkamera kan jag lova att du kommer att få bättre bilder och utvecklas mer i din fotografering.
Lycka till! //JL

Absolut bäst är en digital systemkamera, men för 2-3 tusen får du ingen sådan...(krävs en sisådär 10000 för en digital systermare). Du kanske kunde satsa på en "halvsystemkamera" eller vad dom nu kan kallas, dvs dom som har klara likheter med systemkamerorna men saknar möjlighet att byta objektiv. Se till att det iallfall går att ställa in mycket själv då snö är svårt att plåta för en kamera och du kan i allmänhet få bättre bilder om du är med själv och ställer in. Två grejer som är ganska viktiga när man fotar action är bra autofokus, dvs kameran ställer in skärpan snabbt och bra sekvenstagning. Det är ju väldigt viktigt när man plåtar tex skidor, då det är svårt att trycka av i exakt rätt läge och därför behöver flera försök på rad. Modeller har jag tyvärr ingen koll på då jag håller mej till stora tunga systemkameror med film.

Photoshop är väl världens bästa redigeringsprog. men kostar också skjortan(runt 8000 eller vad det nu är...). Man brukar dock få med en nertaggad version av programmet när man köper en kamera, och i början bör en sådan version räcka.

Hoppas jag varit till nån nytta istället för att bara röra till det.

Det finns ett flertal bra fototidningar på marknaden som har mer eller mindre utförliga tester av digitala kameror i den prisklass du tänkt dig. Börja med att köpa ett ex av tidningen foto.

Att fotografera digitalt har absolut flera fördelar, men fundera också på att köpa en systemkamera för vanlig film. Priserna på begagnade högkvalitativa kameror har aldrig varit lägre. Skulle du gå den vägen skall du dock primärt använda DIA film eftersom kopiorna från negativ färgfilm ofta lämnar en del övrigt att önska…

Titta gärna in på http://www.luminous-landscape.com/ för lite tips om fotograferingsteknik och digitalt mörkrumsarbete. Inte så mycket actionfotografering men många användbara råd för bättre bilder.

1. Det finns ett enormt utbud av digitala kameror. Ur massan kan jag föreslå Olympus C-765 som ett alternativ. En kompakt 4 Mp kamera med 10 ggr Zoom och genomgående bra testresultat. Kan idag fås för mindre än 3000:- http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/198321/prices Med 4 Mp får du tillräckligt bra kvalitet för förstoringar i "fotokvalitet" upp till A4. 10 ggr Zoomen ger dig möjlighet att "komma nära" vilket är en enorm fördel vid "sportfotografering".

2. Någon form av redigeringsprogram följer med kameran (Med min Olympus C-5050 följde Ulead Photo...(någonting) med som är ett helt OK program för amatöranvändaren). Du klarar dig inledningsvis med detta eller liknande "gratisprogram".

Satsa i stället några hundralappar på ett extra batteri och större minne (köp inte mindre än 256 Mb, vilket rymmer omkring 200 bilder med bra kvalitet).

That´s all kids! / MM

PS! På en bra kamera är tiden mellan knapptryck och exponering försummbar, det som tar tid är autofocusen som ibland kan ta flera sekunder att hitta rätt. Därför måste du alltid vid fotografering mot rörligt mål fokusera innan bilden knäpps. Detta gör du enklast genom att trycka ner knappen halvägs och låsa fokuseringen (och normalt även bländare och tid) på ett fast objekt. DS!

Tycker att photoshop känns lite fusk.....tycker att det kan vara coolt att lägga in lite ramar osv men niote ändra bilden.....vad jag tycker. Du kan kolla begagnat på diverse sidor som www.blocket.se eller liknande. Där kan du få en mycket bättre kamera för minder pengar.

Ha d

Kolla in http://www.cyberphoto.se!
Där finns det en massa kameror och de har skrivit recension på alla. En trovärdig affär också om du funderar på att köpa online.

Annars får jag hålla med Mountain_man och säga att camedia c-765 verkar väldigt intressant och väldigt prisvärd. Verkar också vara en kamera som skulle passa dig!

Du sejer ju att du vill ha en kamera som inte dröjer för längen mellan knapptryckningen och själv bildtagningen, då har jag ett litet råd. Oftast kan man hålla in halv knappen och då fokuserar kameran så sedan när du trycker ner resten av knappen så tar den bilden direkt.
Så om du håller in halv knappen mot kicken på hoppet som ju är det ungefära avståndet som åkaren kommer att vara på (om man står på sidan av hoppet). Så sen är det bara att trycka ner resten av knappen när åkaren kommer förbi.

Ett kamera råd
http://www.kelkoo.se/ctl/do/sort?pid=10677736&catId=124901&field=totalcost
bra kamera med 4megapixel, några halv avacerade inställningar typ bländare och slutartid

Tillbaka
Topp