Bäst puder kring Påsk (Swe)

Kevin

Ny medlem
Hej!

Efter årets första tripp till Sälen vart jag sugen på 1 till nånstans lokalt i Swe!!

Jag ska åka v.11 (10-16 mars) för de e så jag tagit ut lite sparad semester!!

Frågan är hur snö-läget ser ut runt om i Sverige kring den perioden eftersom jag aldrig åkt så sent på året!

Jag är ganska *puder-fanatisk* av mej, så frågan är hur lång upp i landet jag måste ta mej...

Vet att Riksgränsen\Abisko har nästan puder-garanti vid den tiden fast jag hade tänkt o bila så de blir lite jobbigt o köra typ 2 dygn... (Bor i Sthlm)

Börjar bli lite små-stress me boka stuga etc för dom går åt som Öl på en Finlandsfärja #)

Nån som har lite tidigare erfarenheter fr den tidsperioden vore tacksamt me lite tips!!

Ha de nice!

Senast ändrad:
Nämen åk tåg till riksgränsen, milövänligt.
Om du har tur och det är kallt så är det gott med puder i sälen, det är just nu ca 110 cm snö där.

Så sant SveTomten.. de e ett annat alt. ja =)

Jep, de va 95 cm för cirkus 2v sen när jag va där...

Frågan är om de håller i sej... el inte =S

Inge höjdare o komma till en slaskig backe direkt #)

Åk tåg..har gjort det ca. 15ggr..man åker ca.18 från Sthlm sedan är du framme ca.13 nästa dag..skitsmidigt
mvh

Ramund är nog också nice runt påsk nu när den är rätt tidig :P
Finns nog inte mkt som slår ett helikopterlyft på Helags med bra väderförhållanden i Sverige.

Men jag tror på kittelfjäll, Abisko/gränsen eller ramund :)

Åre, brukar oftast funka bra sent på säsong, om du inte orkar åka så långt...Förhoppningsvis har det inte blivit för varmt då och är det ofta fin fint! mkt folk dock på påsk ...

Oki!

Jep, därför prickade jag in min lilla resa mellan Sportlov o Påsk...

Man lessnar på alla dessa småttingar i koppel styrda av föräldrarna!!

Men klart ett alternativ!

Ska du plöja puder är nog Abisko/Björkis/Gränsen det vettigaste alternativet. Aven om jag hade tur och fick ett härligt dump i Kittel förra året ungefär vid den tiden. Varför ska du köra bil när du kan åka tåg eller ta flyget?

Fasiken, allt är uppbokat v11 tydligen på dom mest snö-säkraste ställena som ni alla tipsat om =S

Ta bilen är en gammal vana bara eftersom vi för de mesta hamnar i nån skogsdunge 5-10 km utanför liftcentren..
Lite av en frihet att kunna röra sej hur man vill!!
Klart jag ställer kärran om jag hade 300m till närmsta backe\lift men de verkar inte bli så v11 för de mesta är uppbokat såpass norrut!

Finns en massa ledigt i Sälen\Åre trakterna bara..

What to do...

Just den tiden på året är nog den jag helst av allt skulle välja för att åka till Åre t.ex. Svenska fjällen brukar generellt vara bäst i Mars-April enligt mitt tycke.

Om du inte vill åka till Åre så tipsar jag om Kittelfjäll/Borgafjäll/Hemavan/Tärnaby istället, samtliga ganska små men gemytliga ställen som borde kunna bjuda på kanonförhållanden V11 med lite flyt. Samtliga dessa ställen ligger också på bara drygt halva avståndet från Stockholm jämfört med Riksgränsen/Abisko/Björkliden. V11 är ju förmodligen den optimala veckan att åka på skidresa i Sverige i år då det är veckan efter sportloven och veckan innan påskloven. Detta innebär förmodligen något mindre folk än övriga veckor.

Bara lite av mina tankar....

/JN

Precis min tanke Hjulbult =)

Mellan dessa 2 lov borde de va lite mer lugnare i backen vilket ger ju fler åk oxå! Samtidigt är inte all puder uppiskat heller, om de kommer ett par flingor oxå dvs...

Men i Dalarna verkar de va mest tillgängligt me ledigt boende etc..
Får kanske köra på de o hålla tummarna o be för vädergudarna!!

Vecka 11 är inte sent! Abisko/Björkliden/Gränsen har ju knappt ens öppnat ... och det kan dumpa var som helst i de svenska fjällen, även i Sälen!

Vill du köra puder ska du naturligtvis bege dig till något ställe där det finns fria ytor och bra offpistmöjligheter. Åre - Kittelfjäll - Hemavan - Riksgränsen, är väl de orter som jag tänker på i första hand. Offpisten i Ramundberget har aldrig imponerat på mig ...

Tycker du det är långt skulle jag föreslå Trysil! Jomenvisst ... det är hur mycket snö som helst just nu och vårskidåkningen där kommer att bli "epic". Stora fria ytor som du inte hittar jämförelse till så långt söderut i Sverige!

/MM

PS! Jag tycker fortfarande det är skitdrygt med de som citerar citerade citat och lägger till fem ord! Jag spyr ... DS!

Senast ändrad:
Tack för tipset M-Man!

Har även hört att de ska va hyfsat i Funäsdalen\Tänndalen & Vemdalen trots att jag aldrig själv vart där... Vet du nåt om de??

Pa tal om Trysil, funkar de där även v11 trots att de nästan ligger på samma breddgrad som Sthlm..

Ska till kittelfjäll under påsk, har hört att puder fungerar bra där, dock så vet jag inte under påsken, det är ju så varmt + att det töar. Men men, hoppas det blir kanon!

Kevin. Normalt är skidåkningen i Trysil bra hela april, för några år sedan var jag där i början av maj och körde lössnö! Mars är sannolikt absolut bästa månaden med långa dagar och kall snö ... nu ligger det över 150 cm snö (kolla på skistar.com) och det kommer sannolikt att vara åkbart en bra bit in i maj!

/MM

Riksgränsen som många säger har fortfarande stor chans till puder kring påsk. Var där förra året på påsklovet och fick snöstorm och 50cm nysnö på några få dagar. Att det blåste ~30m/s, sjukt flatljus och att allt var stängt större delen av tiden är väl iofs värt att tillägga.

Snödjup

Tillbaka
Topp