bästa hjälmen till offpiståkning

hanchi

Ny medlem
Jag undrar vilken hjälm som är den bästa till offpist åkning?
Jag jar kollat runt i trådarna men inte hittat det jag söker.

Vad jag ansser att en bra hjälm skall ha är bra ventilation, att den skall vara lätt och ha en skärm.

Har ni några tips?

Den bästa hjälmen är den som sitter bäst på ditt huvud, det är det enda som spelar roll.

EDIT
jag är tvungen... JONG.. förlåt

Senast ändrad:
jo, helt sant med passformen
tack för hjälpen!
nu är det bara att hitta nån närbelägen butik med Sweet FF

Senast ändrad:
ja, giro g10 är ju bäst så klart. tycker man att fullface ser normalt ut så kan man ju satsa 3000 spänn på en sweet trooper. annars är g10:an bäst. :)

Personligen skulle kränger jag bara rejälare saker över huvudet. POC och Sweet är det enda jag skulle köpa. Brukar gnällas över att de är så dyra, men jag tycker det är ett löjligt argument.

För övrigt anser jag att skärm på hjälmar är totalt meningslöst och enbart i vägen.

Vad gäller Sweet trooper FF så tycker jag att den är helt outstanding i klassen. Lättare och smidigare än alla andra alternativ.

Vill man köra fullface och punga ut med 3k så gör åtminståne som Seth, köp dig en TLD-kruka. ':) Får Sweet trooper att se ut som något man hittar i flingpaketet i samband med en ny star wars film...

Vill man inte åka om kring och se ut som en crossåkare (eller kör så man verkligen behöver en*) så funkar ju Giros G10 fint. Lätt, bekväm och luftig. Dessutom snygg!

McConkey hade någon hjälm med inbyggd walkie. Verkar praktiskt annars!

* =
main.php

Senast ändrad:
Ja tycker personligen verkligen om min G10. Sitter perfekt på mitt huvud. Dock e de jobbigt att man inte kan ta upp gogglesen i pannan. Skärmen sitter ju i vägen. Många av mina vänner kör även i denna hjälm i olika färger. Mycket nöjda. Lycka till me hjälmköp!

TLD:n är definitivt en rejäl kruka, men Troopern är Mkt smidigare och lättare.

Eric_W sa:
(...)Vill man inte åka om kring och se ut som en crossåkare (eller kör så man verkligen behöver en*) (...)
Intressant frågeställning!
När behöver man en fullface?

Motorcrossåkare färdas i ungefär samma hastigheter som en skidåkare, och de olika momenten i åkningen är inte helt olika varandra.

-När har en skidåkare behov av integralhjälm då?

Vad jag vet är det krav på integralkruka vid tävlingar i USA/kanada?
När kommer detta kravet till europa?

Nojlas:

Inte kan väl Sweethjälmen vara sååå mycket lättare än TLD? Är osäker på vad carbonhjälmarna väger. Jag har en komposithjälm och tycker den väger luft!

Jag tycker att tld hjälmen ar hur smidig som helst. Den sitter dessutom mycket bättre på mitt huvud än vad sweethjälmen gjorde.

Smaken är väl som baken....

Jeff

Fortfarande så det viktigaste hur hjälmen sitter på huvudet. Sitter den inte bra som den gjorde på jeffa så spelar det ingen roll. Funktion på hjälmen är byggd efter att den inte skall glappa eller klämma. En hjälm som sitter bra använder man mer än en hjälm som sitter kasst.

Punkt slut.

Passform är nummer 1
Vikt är viktigt! (MC hjälm är farligt att köra i pga vikten bland annat.)
Utseende oxå viktigt men inte viktigare än de två ovanstånde punkter. (en ful hjälm använder man helst inte.)

//H

Hasse sa:
Fortfarande så det viktigaste hur hjälmen sitter på huvudet. Sitter den inte bra som den gjorde på jeffa så spelar det ingen roll. Funktion på hjälmen är byggd efter att den inte skall glappa eller klämma. En hjälm som sitter bra använder man mer än en hjälm som sitter kasst.

Punkt slut.

Passform är nummer 1
Utseende oxå viktigt men inte viktigare än de två ovanstånde punkter. (en ful hjälm använder man helst inte.)

//H
nej nej nej. passform är inte alls viktigast...... varifrån har du fått det???
Vikt är viktigast därefter passform. har du en lätt hjälm spelar det inte lika stor roll om det är dålig passform, för det kommer ändå inte vara lika hårt tryck som en tung hjälm ger.

mc-hjälm är inte farligt att köra med. varför i helvete tror du motorcyklister använder dem? för att det är farligt!?

Vikt är viktigast därefter passform. har du en lätt hjälm spelar det inte lika stor roll om det är dålig passform, för det kommer ändå inte vara lika hårt tryck som en tung hjälm ger.

mc-hjälm är inte farligt att köra med. varför i helvete tror du motorcyklister använder dem? för att det är farligt!?
Försök till ironi eller?
Skulle inte vilja köra störtlopp med en mc-hjälm

lasselandstingsman sa:
Hasse sa:

Punkt slut.

Passform är nummer 1

//H

Sniff,sniff.........

Luktar dubbelprofil........

Haha, nu har någon tänkt till...

Trooper FF väger 740g, jäkligt lätt för att vara FF, hade en cebé innan som var långt ifrån lika biffig men vägde luft på riktigt, mindre än vad vanliga hjälmar vanligtvis väger...

Även om tld är något tyngre så tror jag det är en bättre hjälm.....

(Någon som vet exakt vad tld hjälmarna väger???)

Sweethjälmen saknar väl fyllning i käkdelen t.e.x?

Jeffa

Du kan inte jämföra stoppning på Sweet och tld hjälmen. Tld hjälmen har betydligt mer runt käkdelen. Och Sweet mest som "prydnad"

Skillnaden i vikt på dessa är oväsentligt skulle jag tro.

//H

Senast ändrad:
DH hjälmen och skidhjälmen är samma. Läs så står det (ooopppsss står på engelska glömde det)

;)

//H

Allt är ju relativt, men jag ser ju mig själv som en riktig gangster, hört att det är populärt bland ungdomar ;)

D2 carbon väger 2.6 pounds = 1,2 kg, rackarns tungt om du frågar mig... Fast den är ju lite mer rock n roll än troopern ;)

Framförallt så har en TLD eller valfri annan Mx-stylehjälm mycket större yttermått. Det jag gillar med Sweets fullface är att den är oerhört smärt, du ser inte hakbågen och den känns inte mer än en vanlig hjälm på skallen.

jag föreslår sweet framför g10 då dem bygger med ett mycket hårdare skal som tål mycket mer! sen så är ju dem mycket snyggare också ;):)

Tack för alla svar!
Nu blir mamma glad;)
Råkade möblera om hela fajset förra året i val Thorens nämligen, och det är hon som proppsar på att jag skaffar en ordentlig hjälm...
den gammla är kaput :P

Men ny fråga, var kan man testa en Sweet FF i närheten av skåne?

Jag kör med den vanliga.. Men så kör jag inte i Sverige heller iofs....

//H

Tillbaka
Topp