Bästa köp?

petzzon

Ny medlem
Bästa köp?
Köpte 2 par skidor igår på Rea men behöver den samlade expertisens hjälp om vilka som är bäst innan jag slutligen bestämmer vilket par jag skall behålla.

Åker mest i Pist f.n. men känns som en All moantain skida är en bra kompromiss framöver.

Längd 177cm

Min längd 185cm vikt 88kg

Valet står mellan.

K2 AMP 76 TI PHANTOM

http://www.stadium.se/sport/alpint/...uctUUID=VRfCROinJ.8AAAFIwUAn6WH6#.VHwa_Wea98E

HEAD REV 78PR

http://www.stadium.se/sport/alpint/...uctUUID=D5jCROin_aMAAAFIIHEhYa8z#.VHwZW2ea98E

Bästa köp?
Till att börja med kan sägas att skidorna inte är mycket till all-mountain skidor utan snarare pistskidor som bara inte är särskilt smala. Om du planerar att satsa lite på offpist skulle jag absolut rekommendera en bredare skida.

Sen är skidorna ganska olika, K2:orna är hårda med metall i och medel till lång svängradie medan Head-skidorna har betydligt kortare radie och jag skulle också tro att de är något mer mjuka. Vilket man föredrar är nog en smaksak, kort radie kan bli jobbigt i långa backar, lång radie kan bli jobbigt i smala backar och kräver lite mer fart.

Bästa köp?
Som tidigare sagts, dessa är inga allmountainskidor. Även om det står att dom kan användas över hela berget så skulle jag kalla det hela bergets pister. Och att dom funkar hyfsat när det börjar bli lite uppkört. Men skall du ha skidor som är en bra kompromiss, för vad frågar jag då.
Bra pistkompromiss som funkar i alla pister av olika sönderkörningsgrad och enklare sidanompistenåkning, så bör du se på skidor som är från 85 mm ( funkar i de flesta former en pist kan ha, i vårslush är dom dock för smala) upp mot alla de 108 mm skidor som finns i dag, då börjar det bli mer bra kompromisser. Men det är vad jag tycker.
Se på Armada TST, det är en väldigtbra kompromiss. Fjolårets modell i 192cm med Griffon bindningar får du på Sportbittl för drygt 500kr mer än dom K2 AMP på Stadium du länkade till. Och 192 längden passar din kroppskonfiguration väldigt bra

/GC

Snödjup

Tillbaka
Topp