Bästa liften

magog

Medlem
Bästa liften
Hej. vet att frågan varit på tapeten förut men skulle ändå vilja veta vilken lift som åkarna håller mest kär "allt inkluderat" dvs raggfaktor, komfort, åkaraveckling m.m. En del föredrar ju tvåstolsliften för den höga raggfaktorn men den kann bli rätt kall att sitta i så här i Januari. Andra föredrar kabin eller gondollift pga den gemytliga trängseln. Skriv gärna spontana tankar om vad ni tycker...

Bästa liften
Föredrar fet sexstolslift med stoppade skinnsäten och vindskydd. Påstigningen fungerar som så att man ställer sej på ett slag stor platta som åker framåt till själva påstigningsstället.
Finns flera stycken i St moritz.

Bästa liften
bästa liften måste ju vara en lift som fanns på gotland när jag växte upp. Det var ett snöre som åkte runt och när man köpte "liftkort" så fick man ett handtag att ha i fickan när man åkte i backen och fick koppla på snöret när man skulle åka lift. Men ve den som släppte handtaget i liften för då sköt det iväg som en projektil.

Bästa liften
Sittliften i Wäsa....de som varit där vet vad jag pratar om! En upplevelse helt enkelt.
OCh Kralle...släpliften i Björnrike är väl då ingen höjdare...rätt jobbig när man börjar närma sig toppen =)

Bästa liften
Jäääääätte långa långsamma knappliftar. Så långa att en normal människa skulle byggt en gondol där. finns en i Morgins om jag inte minns fel..

Bästa liften
Rookien: Är det en såndär stolslift som man sitter en person i? Har sett bilder och sen har jag åkt förbi Wäsa när jag skulle till IDre. Det är ju typ värsta bergsväggen. Roligt och åka gammal lift där. =D

Bästa liften
FredrikB: Vet ju inte om den är kvar. Men den som jag åkt i Wäsa var då tvåsits. stålställning med "säte" gjort av trä. Fungerar ju mer som en hiss än som en lift. Mer uppför än frammåt. Rätt spännande att åka =)
En annan rolig lift är ensitsliften som går upp till toppen i Söll, Österrike. Ser ut som en barngunga som man fäst en lång pinne på.

Bästa liften
Rookien: Aha, ok, det kanske är två sits. Men vafan, det måste ju va en mardröm att åka uppför det där berget med den liften... HaHa!

Bästa liften
jag gillar den där feta grejen i zell am se, ren njutning att se alla skidnissar i kuliga ställningar med sina pjäxor all väntetid i både lift o utanför oså i.. :]

Bästa liften
limone i italien ( eller om det va i frankrike ) hade en en sittstols lift som va grymt lång, såg ut som en grön cafe` stol ( grön byggd av plankor ) o så hade man en liten kedja framför sig så att man inte skulle ramla ut, riktigt trevlig.

Bästa liften
är den snabbaste. 60-70% av dagen går tyvärr åt att harva i liften. Funiculaire i Val disere är snabb men lite obekväm. Heli...

Bästa liften
Jag har en fantasi om att kunna bli uppskjuten med en trycklufts kanon o landa längst uppe på en stor matta!!! Skulle gå jävligt snabbt o resan upp skulle va lika kul som resan ner! Alltså massa skoj hela tiden!!! Men jag har inte riktigt löst hur skidorna ska följa med!! En separat kanon kanske!!

Bästa liften
En lite udda lift finns i Passthurn i Kitzbuhel om jag inte minns fel, där var det nämligen en en-stolslift! Den var ju som sagt lite annorlunda...

Bästa liften
Toppliften i Alagna ligger ju bra till.
Den är ju en slags tvåstolsgondol av stängsel som hänger några hundra meter ovanför marken. Precis som den gamla liften som gick från Fjällgården till Hummeln för länge länge sedan.
Toppliften på Aguille du Midi är ju annars hilma! kul... Det är ju mer som att åka hiss än lift. 1500m fallhöjd i ett nafs!

Bästa liften
Val´D, liften från Solaise till Fornetsidan kanske. Racklig sittlift med överraskning på krönet. Rätt så kul 1:a gången. Minns också en Poma knapplift i dem 3 dalarna (...länge sen) som var så lång att man nästan somnade i enskild ställning (en konst nog så svår!).

/Eder Ace DG

Bästa liften
Tycker grymt om ankarliften i hemsedal, en av de mest till "vänster" på berget, som tar dig upp till de lite brantare backarna. Den är fruktansvärt brant!
Det hela gjordes ju inte bättre att jag åkte den ensam första dagen jag åkte snowboard...ramlade och fick typ åka off-pist ner...

Bästa liften
Mitt personliga bästa liftminne måste vara när vi skulle avsluta säsongen 00/01 i Val d´Isere med att åka baksidan av St Foy, fugliettan. Snögränsen var ca 300 fallhöjdsmeter ovanför dalstationen så fransoserna hade lagt ut halm på betongplattan som man skulle försöka "åka" på utan att bryta benen. Dessutom hade de släppt ut geten på grönbete precis vid liften och jag klev i det bruna gräset som kommit ut ur getens baksida.

// Johan

Bästa liften
Den sjuka liften på Välliste/Trillevallen finns kvar...
Gamla repliftar är alltid roliga att åak med.. sliter lite väl mycket på hanskarna.
Enstolssittliftar är alltid bra också...
på tal om långsamma liftar är den i Wäsa och Meråker värda att nämnda...och självklart ÅRE:s stolthet STJÄRNLIFTEN. Den kommer alltid att finnas kvar i våra hjärtan...
vi band fast oss i liften och hungerstrejka för att de inte skulle riva den. Men det sket sig.. de rev den och vi är förlorade själar i världsrymden.. Jag snodde info skylten för Stjärnliften och hängde upp den som en tavla med en spotlight ovanför som lyser upp klenoden... en härlig lift som var så sjukt dåligt så det måste varit djävulens påfund att bygga den..Dåvarande chefen för Åre AB. föreslog att vi skulle åka två gånger med den nya VM-Sexan varje vi skulle upp på berget..

//S.F.S.B (Sällskapet För Stjärnliftens Bevarande)

Bästa liften
Toppliften i Alagna är som sagt var en höjdare... speciellt hur man får springa med slalompjuck för att hoppa på den i farten och det lilla dilemmat de hade med att en av liftstolparna som upprepade tillfällen vart sned på grund av laviner så efter att att ha riktat den några gånger så tröttnade man och kapade den helt sonika.

Bästa liften
Verkar som om den här tråden har hamnat på ett märkligt sidospår när alla beskriver riktiga s..t liftar. frågan löd: Vilken är den BÄSTA liften? Den skönaste liften jag vet är kabinen i st.Anton som går upp till toppen. Bra rymlig lift som bjuder på ett bra sug i magen när den passerar en annan topp på vägen upp, från fem meter över marken till ca 200 på ett par sek. Härligt. Perfekt tillfälle att lite fumligt "råka" stöta till ngn trevlig tjej och erbjuda gemensam nedfärd med.

Men vill ni ha ett bra exempel på en riktigt dålig lift så finns dennna replift att beskåda i Sigtuna på vad vi kallar "Hällsbovårtan". den har stått still i ca 25ÅR!!!!

Bästa liften
Kom precis på en liftsort vi inte tagit upp. Jag minns så väl den första gången...
Det var under min vistelese i Chamonix -97 som jag upptäckte detta vidunder.
När det en dag var dåligt väder och allt ovan trädgränsen var mer eller mindre oåkbart tog vi skydd i Les Houches.
När vi kom till gondolstationen och skulle stiga på liften så fatta jag inte ett dyft. Där var ett litet ägg med fönster och en springa på ca 5cm att ta sig in i. Liftjävlen hade nog inte smörjts på ett tag...
Hursomhelst så tog det ett tag innan vi fattade hur vi skulle komma in i liften (lite som att födas baklänges), men väl där så gick det ju bra.
Denna liftsort har jag sedermera döpt till "Rötägg" och jag blir numera alltid väldigt "glad" när jag får åke en.

Kan någon svara på frågan, hur f-n man ska kunna få in fyra pers i dom?
Man får väl ha teleskopstavar... =)

Bästa liften
Rep liften i Nordannälden är urkass... det är inget rep utan en kedja.. grymt hal dessutom... annars så är fortfarande STJÄRNLIFTEN tidernas sämsta lift.

//S.F.S.B (Sällskapet För Stjärnliftens Bevarande)

Tillbaka
Topp