Bästa puderåkningen i norra Sverige?

isse

Ny medlem
Tjena!

Sitter och planerar lite resor inför skid/snowboardsäsongen, och undrar vart man kan hitta den bästa backcountry/skogs-puder-åkningen i norra Sverige.

Har fått höra att bland annat Kittelfjäll har riktigt bra med snö och sjukt rolig skogsåkning.
Kom med förslag!!

Tack på förhand! ;)

Nu vet jag inte riktigt hur långt norrut du har tänkt dig men Ramundberget är min nya favorit. Det kan bero på att jag tajmade ett rejält snöfall där förra vintern (första gången jag var där). Lite av grejen är väl just det också. Man kan åka till valfri anläggning i närheten och åka med blå himmel men så fort man närmar sig Ramis så snöar det. Enormt snösäkert och gles skog.

https://www.freeride.se/content/525/

Är ofta uppe i Funäs och har Ramundberget som en klar favorit i området skön stämming mycket snö och bra "offpist" ...........Har bara varit till Kittelfjäll en gång, denna vinter (v.4 mycket snö) kommer helt klart att åka upp igen i vinter, (Så enligt mej) om du söker offpiståkning så är Kittel helt klart ett bra val.

Jag har varit en gång i Kittelfjäll och en gång i Ramundberget. Båda är bra men Kittelfjäll har mycket mer bra terräng för bra offpist både raviner och hyffsat gles skog. Ramunberget har en del skog som är bra men det är mycket som är ganska tät. Ramundberget är mer som Sälen men med lite mer snö och lite bättre skogskidåkning medans Kittelfjäll är mer för bara offpist (om det är bra snö) men har inte mycket till pister.

Någon av de ovan, Annars Kan man väl prova Bestiga Orörda fjäll. Dock kan nog det bli farligt med tanke på Lavinrisk

Kittelfjäll är ganska litet, låg fallhöjd och skogen kan vara väldigt tät på sina håll.
Riksgränsen är klart bättre, men först senare på säsongen. Riksgränsen avsaknar helt skogsåkning dock.

Hela jävla Sverige måste gallras ur, det är allt jag har att säga om saken. Speciellt när typ 95% av skidanläggningarna ligger under trädgränsen.

Lee-nus sa:
Hela jävla Sverige måste gallras ur, det är allt jag har att säga om saken. Speciellt när typ 95% av skidanläggningarna ligger under trädgränsen.
Du är för långa Linus. Vi under snittlängd kommer under grenarna med en lite djupare åkposition...

Hej!

Jag vill ha lite mer info för att kunna ge bra tips.

Hur lång resa planerar du? En helg eller en månad?
Kör ni eller är det andra transportsätt som gäller?
Var utgår ni ifrån?
När på säsongen?
Komfortkrav gällande boende?
Önskemål om något annat utöver åkningen, typ uteliv?
Vad mer specifikt är det för åkning ni är ute efter? Backcountry betyder för mig topptur, är det vad du menar?
Budget?

Frågan "vart ska jag åka?" behöver övervägas lika seriöst som frågan "vilka skidor ska jag ha?"

Med vänlig hälsning, Viktor

Victorflygare

Jag planerar att vara borta ca. en vecka.
Vi åker förmodligen tåg dit.
Om vi åker tåg så utgår vi från luleå tågstation.
Januari-februari (bäst snö då)
Vill bara ha ett rum att slagga i, och helst torkmöjligheter.
Kommer nog bli mestadels åkning och sovande.
Vi vill ha djup pudersnö, helst ganska brant skogsåkning med mycket drops mm
Några tusenlappar.

isse, lokala kontakter på div. ställen är guld!
Jag och jens var ju till borga och snön just då var ju rena drömmen, boende hos kompis med tillgång till skoter, orörda fjäll på bakgården osv. Kung de issepisse! ;)

Ska man vara borta en vecka utan att ha tillgång till bil på resmålet skulle jag välja bort både borgafjäll och kittelfjäll. Båda ställena är helt enkelt lite för små. Bor man i Luleå passar de perfekt för att åka spontant till en helg när det snöat.

Tåg från Luleå på en vecka gör riksgränsen attraktivt. Där finns dock ingen skogsåkning då det inte finns någon skog. Riksgränsen blir därmed ganska väderkänsligt, och man riskerar att inte kunna åka pga flatljus. Jag tror gränsen brukar öppna typ v 6, men jag skulle tveka att åka dit redan i februari. Jag skulle kolla upp när Abisko och Narvik öppnar för att boka en resa då de gjort det. På så sätt har man bäst förutsättningar att få till bra åkning om man bor i gränsen.

Ramundberget ligger lite för långt från Luleå för att vara ett riktigt bra alternativ. Det tar nog en hel dag att köra och det finns knappast någon som arrangerar resor.

Ett alternativ skulle kunna vara Hemavan/Tärnaby. Mina hemmafjäll, så jag är inte helt objektiv. Det finns bättre ställen för liftburen åkning om man har riktig tur med förhållandena, men jag tycker man blir lite mindre känslig för vädret i H/T jämfört med andra ställen. Det finns också med svenska mått mätt ok skogsåkning. Ska ni gå med hudar finns bra möjligheter utan att man behöver köra bil.

Med vänlig hälsning, viktor

viktorflygare sa:
Ett alternativ skulle kunna vara Hemavan/Tärnaby. Mina hemmafjäll, så jag är inte helt objektiv. Det finns bättre ställen för liftburen åkning om man har riktig tur med förhållandena, men jag tycker man blir lite mindre känslig för vädret i H/T jämfört med andra ställen. Det finns också med svenska mått mätt ok skogsåkning. Ska ni gå med hudar finns bra möjligheter utan att man behöver köra bil.

Med vänlig hälsning, viktor
Baksidan Laxfjället är oftast bättre än ok. Skoterskjuts kan fixas nästan varje vecka.

Senast ändrad:
Riksgränsen och Björkliden sent på säsongen, typ slutet av mars eller april. Riktigt soft och stora områden :) är ju chill att bara kunna hoppas på tåget, sova och vakna till puder också.

Tillbaka
Topp