Bästa resemål i alperna?

zenit

Medlem
Bästa resemål i alperna?
Tjenare!

Vi är ett gäng på 4-5 personer som planerar att åka till alperna nu till vintern (6-10 dagar). Har kollat runt en massa på resor och de bästa (billigaste) jag hittat är på northlander. Eftersom alla ställen på deras hemsida (i Italien, Frankrike och delvis Schweiz) är ungefär lika dyrt så undrar jag vad som är bäst.
Eftersom vi är fattiga så är pris högsta prio, men här är de ställen på northlander där det finns överkomliga priser.

Österrike:
Wagrain
Zell am Ziller

Italien:
Canazei
Livigno
Sestriere

Frankrike:
Alpe d'Huez
Avoriaz
La Rosière
Les 2 Alpes
Serre Chevalier
Tignes
Val d'Isere
Val Thorens

Har verkligen försökt söka och kolla vad som är bäst, och har hittat några som ser ut att vara favoriter, men bildernas kvalité varierar ju, så det är ju orättvist att bara gå efter dom. Det konkreta jag hittat är vad jag förstått att wagrain har ett mkt bra liftsystem (?).
Det vi prioriterar (förutom priset) är bra backar (normalbra åkare, mestadels röda men även svarta, 70% pist, 30% offpist (ungefärligt, 50/50, 60/40, 80/20 osv ok, bara inte endast pist eller mer offpist än pist)) bra liftar (korta köer, kabin och sitt då det är att föredra med snowboard) och fin omgivning (typ verbier med riktigt fin utsikt vid toppen). Utelivet är ganska oviktigt för oss då vi är ett gäng stillsamma personer som troligtvis styr ihop nåt eget om vi vill göra nåt alternativt tar det som finns.

Hoppas ni orkar ta er tid att svara, även fast dessa trådar kanske är vanliga.

MVH
Johan

Bästa resemål i alperna?
Tänkte bara säga att om du vill fixa riktigt billigt så är de billigaste alternativet att fixa allt själva. Åk bil ner, fixa boende själva och köp ett liftkort. Inget svårt.

Bästa resemål i alperna?
Tyvärr är att köra själv inget alternativ då vi har svårt att ta ledigt p.g.a jobb och studier (sparar väl 2-3 dagars ledighet på att flyga, men det räknar jag som relativt mycket) men tack ändå. Men utav de orter som northlander säljer (som jag nämnt ovan), har någon några erfarenheter från någon/några?

Alla tips uppskattas jättemycket!

Bästa resemål i alperna?
Val d Isere har allt man kan önska sig både åkningsmässigt och uteliv, en jäkligt trevlig ort helt enkelt. Ni tar er lätt över till Tignes (som ingår i liftkortet) som jag tycker har bäst skidåkning. Just d ni åker snowboard. Det finns bra med sittliftar och framförallt tåg (2 st) som går genom berget i en ruskig fart! :)

Senast ändrad:
Bästa resemål i alperna?
Okej, trodde att det var 2 olika liftkort, så jag hade tänkt plocka bort den från alternativen eftersom det skulle bli så krångligt med vilka som hörde till vad. Tåg låter ju riktigt gött :D tack så mycket!

Bästa resemål i alperna?
Fixa en minibuss, tar ca 20-22tim från Borlänge till dom centrala delarna av Alperna!......och då har ni ju helt öppet vilken ort ni ska dra till!! Rekommenderas även att vänta lite med att boka boende om det är ok att bo en lite bit utanför(ni har ju bil). Då har ni verkligen chansen att hitta de bästa förhållanderna, då dessa ofta varierar mycket i Alperna.

Annars med tanke på era funderingar skulle jag rekommendera 1. Val d'isere/ Tignes: Hög höjd= snö säkert, mycket bra pister(vm området samt tignes mm), bra offpist och liftar dock mycket folk(som alla andra större ställen). Nackdelar är väl trängsel, får inte så mycket snö som andra delar av Alperna och faktiskt lång transfer!

2. Serre: Jävligt trevligt i allmänhet och bra pister samt grym offpist( väldigt olika nerderbördsmängder/säs) ....om nu inte solen bara visar sig...

3. Avoriaz: Faktiskt riktigt bra carvingpister(mer mot det röda hållet, om man nu gillar det) doch gansk låg fallhöjd. Offpisten har faktisk en hel del smultronställen(dock som sagt låg fallhöjd).

4. Val Thorens: Har väl det mesta, men har inte varit någon favorit för mig iaf(om det nu skulle betyda något :) ), men visst bra pister samt helt ok offpist. Ett stort minus är ju avstånden mellan byarna......

Bästa resemål i alperna?
Fast från norra norrland får man lägga till ytterligare ett dygn. Eller kanske 35h totalt härifrån om man kör i sträck. Får prata ihop mig med de andra. Bästa förhållandena="back"-vis? Se vilket ställe som är bäst just nu snö-/vädermässigt?

Ok, tack så mycket för synpunkterna. Hjälper jättemycket att få lite förstahandsinfo istället för att bara läsa resebyråers hemsidor!

Bästa resemål i alperna?
Det är ju inte så dyrt att hyra bil heller. Har bara priser från Schweiz i huvet men ca 3500-4000 kr/vecka inkl fria mil för en standardmodell. Åker man till Schweiz så har de även ett underbart tågnät som går överallt och hela tiden så i princip behöver man inte bil heller.

Lägenheter går att hitta genom t ex myswitzerland.com. Finns mycket runt CHF 1000 (ca 6500 kr). Alltså ca 1500 kr/pers för en vecka för 4-5 personer.

Liftkort behöver inte vara så dyrt heller, jag var i Oberalpområdet förra året och det gick på ca 1800 kr för 6 dagar inkluderande Andermatt, Sedrun och Disentis samt så ingick resa på glaciärexpressen mellan ställena.

Flyg till Zurich går att hitta rätt billigt också.

Bästa resemål i alperna?
Tänkte bara slänga in en standardflik här. UCPA? Om du bokar via franska så finns det nog en hel del platser kvar och sen kör ni ryanair och får där också billig hyrbil. Är ni 4-5 personer så klarar ni er på 10.000 var och får grym åkning men desto viktigare (eftersom priset var en issue) så ingår all mat under veckan. Det är möjligt att nortlander är så himla billigt, jag har ingen koll där men jag vet bara att ucpa varit svårslaget för min del

Bästa resemål i alperna?
Tänkte bara slänga in en standardflik här. UCPA? Om du bokar via franska så finns det nog en hel del platser kvar och sen kör ni ryanair och får där också billig hyrbil. Är ni 4-5 personer så klarar ni er på 10.000 var och får grym åkning men desto viktigare (eftersom priset var en issue) så ingår all mat under veckan. Det är möjligt att nortlander är så himla billigt, jag har ingen koll där men jag vet bara att ucpa varit svårslaget för min del

Bästa resemål i alperna?
ha ha.....ja det blir ju lite längggrreee....tyvärr.
Men annars, flyg till t ex Bergamo boka hyrbil( större minibuss, ca 4000:-) så har ni t ex Andermatt(inte så mycket pist att tala om...men offpist!), Cervina(schysta pister samt att det hänger ihop med Zermatt vilket ger grym åkning tillsammans, sjukt snösäkert men tyvärr dyra liftkort(iaf när det gäller båda)). Champoluc- Gressony-Alanga som tillsamman bjuder på allt.....Fina pister, Grym Grym offpist(Alanga) samt lugnt och sjukt "mysiga" byar(kanske lite väl dött i Alanga....men charmigt!) allt detta inom 2½-3½tim + självklart massor av andra ställen.

Bästa resemål i alperna?
Oj oj, det där myswitzerland var perfekt. Troligtvis blir det till att bila ner själv till zermatt där vi hittat en stuga för 850, sen blir det nog lite utflykter då vi ändå har med oss bil. Tack robRhino för tipsen, ska kolla om vi kanske drar dit någon dag :)

Tack för alla tips, hoppas fler snåla studenter har användning av tråden senare :)

Tillbaka
Topp