Bästa skidområdet runt Innsbruck?

Lukas2010

Ny medlem
Tjenare! Ska ner till Innsbruck under sportlovet V.8 :D Men har aldrig varit där förut så undrar vilka/vilket skidsystem som är bäst runt Innsbruck? ;)

Det beror väl på hur långt du vill åka.. men hela zillertal ligger rätt nära och där finns det lite åkning att välja på. Sen har vi axamar-lizum som ligger precis vid innsbruck. ska du bo i innsbruck?

Jag skulle köra på Sölden alt. Zillertal med Mayerhofen som huvudby och att du har tillhörrande Hintertux längre upp i dalen. Bägge destinationerna är mycket trevliga, tyroler gemytliga. Bra stora system och mycket viktigt att bägge systement innefattar glaciärer, gör åkningen något säkrare eftersom väderläget ser något osäkert ut just nu.
3249 m och 3256 m som högsta åkning bidrar även till att det är två häftiga berg att åka på. Plus i kanten att inget av dem direkt är några svensk kolonier.

Har själv besökt bägge orterna flera ggr, var i Sölden v 10 2010 och Hintertux midsommar 2008 senast, kan varmt rekomendera.

Bägge ligger ca 1 timme med bil från Innsbruck.

ALLA de här nås lätt med lokalbuss eller SPÅRVAGN inom 40 minuter...typ. ;)

Stubai Gletcher är bäst bland de som ligger nära. högt som faan, bra fallhöjd och rätt mycket backar. Moderna liftar och lättilgänglig offpist. (glaciär som anses vara snösäkrast i alperna, landslagens sommarträningsort.)

Küthai, Axamer är också rätt OK.
axamer lever mycket på sitt tåg, går fort som bara den.
kuthai ligger högt, brukar va snösäkert.

Schlick2000 i stubaital funkar också men då är stubai gletcher så mycket bättre och ändå rätt nära att jag inte tycker att det är riktigt värt det.... om man inte enbart letar efter mer variation dvs.

Nordkette i själva innsbruck, sjukt fin utsikt och okej åkning.

Senast ändrad:
Jag hade inte tänk skriva nagot först eftersom det finns traden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76965 men jag ger junior-rabatt och röjjer lite:

Nilshannes och schloken har ju rätt + tillägget Seefeld, a_henrik föreslag med mayrhofen/zillertal med backup hintertux är ju nice med men eftersom du antagligen bor i innsbruck är det lite lang färd per dag.

Stanton och sölden om man är innsbruck är nog inte sa klokt.

Att kalla mayrhofen för ett icke-schwennebananställe är fel - allt är förvisso relativt men det är sjukt mkt svennar där.

Tack för alla svar :) har varit i Mayrhofen ett X antal gånger, mkt fin ort! Men ska bo i Innsbruck nu så kanske blir ett elr två besök i Sölden / Mayrhofen (hintertux). Men största delen av sportlovet ska ägarum i Innsbruck trakten. Så vilket område är bäst av axamer lizum, Stubai Gletcher, Küthai respektive andra närliggande område. Kör mest park/offpist :cool:

du har liten men ok park i nordkette/nordpark ovanför kongresscentrumet. finns även opistad offpist men litet omrade. stubai har du allt - (maskin)shapad park (just nu inte manuellt shapad - vinterpaus) massa pister och offpist plus public transport dit. kühtai har ok park med. och ovanför trädgränsen.

Alltså Stubai är ju den klart bästa av anläggningarna. I mina ögon en mycket undervärderad alpanläggning, skulle lätt kunna tåla mer svensk turism. 1700 fallhöjdsmeter och bra modernt liftsystem.
Delta verkar ha mer koll än mej men när jag har vart där har parken vart fin.
http://www.stubaier-gletscher.com/s.../Panorama/STG_panorama_wi0910_logo_gb_web.pdf

Sölden/mayrhofen är bra långt att åka, jag rekomenderar nog egentligen att du botaniserar runt bland de närliggande orterna, ger förbannat mycket fin åkning.
Två dagar Stubai
En dag Nordkette
En dag Axamer
En dag Kuthai
och sen tillbaka till vad man gillade bäst alternativt annan närliggande ort som t ex. Schlick.

lokalbussen är gratis med skidor/liftkort ;)

nilshannes2: Min erfarenhet e begränsad till (manuellt shapade) "höst och var-parken", har aldrig varit i (maskinshapade) "vinterparken" som är den setup som är nu (fram tills mars nagon gang) och ser ut pa följande vis enligt skissen pa http://www.stubai-zoo.com/park/park.php?lang=de (fotona under är mer som "sommarparken" ungefär ser ut). Sa det skulle iof vara intressant att veta om du varit där pa "vintern" och vad du tyckte om den da - om den var ok? (eller om du kanske ocksa varit i den finfina sommarsetupen).

Persson88 sa:
Om du vill ha grym park så tycker jag du ska bege dig till Ischgl, en timme från Innsbruck!
för typ tirols dyraste liftkort (och inte heller med i snowcard tirol). och den parken har noll street credd regionalt, iof pastar de i videon pa http://www.ischgl.com/winterurlaub-tirol-snow-park.de.htm att de skulle ha +-20 features i linje vilket iof skulle vara bra, men varken foton eller videon visar nagon direkt kärlek till shapning > fortsatt 2a i credd (tillsammans med hochzillertal, stanton, och ett gäng andra) efter andra kärkleksfullt hanterade vinterparker som penken, dc kitzbuhel, kitzsteinhorn, serfaus (och har säkert glömt nagon).

deltab0arder sa:
Jag hade inte tänk skriva nagot först eftersom det finns traden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76965 men jag ger junior-rabatt och röjjer lite:

Nilshannes och schloken har ju rätt + tillägget Seefeld, a_henrik föreslag med mayrhofen/zillertal med backup hintertux är ju nice med men eftersom du antagligen bor i innsbruck är det lite lang färd per dag.

Stanton och sölden om man är innsbruck är nog inte sa klokt.

Att kalla mayrhofen för ett icke-schwennebananställe är fel - allt är förvisso relativt men det är sjukt mkt svennar där.
Att säga att det är sjukt mkt svennar i hoff är fel - allt är förvissa relativt men det är inget schwennebananställe.

Tack åter igen :) Då fortsätter jag med en ny fråga? Är de dyrt med liftkort runt Innsbruck ( axamer lizum, kuhtai osv ) ? De lär ju bli dyrare eftersom det mest blir 1-2 dagars liftkort. Elr?

maertin sa:
Att säga att det är sjukt mkt svennar i hoff är fel - allt är förvissa relativt men det är inget schwennebananställe.
:D hmmm, du har nog rätt, det är nog jag som triggar för snabbt (mer än 5 tycker jag e typ mkt) sa vi kanske skall helga mayrhofen och lämna badgastein och stanton ensamma pa ghettolistan.

Tillbaka
Topp