Bästa ställe för puder i Europa?

Vegar

Medlem
Så.. Jag tänker resa iväg till Europa någonstans. Kanske Italien eller Frankrike..
Jag undrar på vilket ställe ni tycker har bästa liftburen offpist?

Gärna korta liftköer. Fullständigt ointresserad i att partaya.

Jag var och säsongade i Val d'Isère 2011/2012. Trots att systemet Espace Killy (Val d'Isère/Tignes) är riktigt stort (300 km pist) kan man med lätthet ta sig igenom områdena med lift. Området är oerhört vackert och byn är trevlig med dess många barer, restauranger och affärer. Var du än befinner dig i systemet kan du med lätthet hitta off-pist. Oftast krävs det bara att du skråar och ökar din fallhöjd med 20-50 meter för att komma till utmärkta offpist-repor. Dock kan det vara svårt att veta vart pärlorna ligger om man inte varit där förut. En förutsättning för att du ska få bra off-pist är givetvis att det ska ha snöat ordentligt. Risken att det inte kommer ett fett dump just när du är där och åker skidor är å andra sidan ungefär lika stor, oavsett ort. Dock har jag hört att Engelberg ska vara den mest puder-säkra orten i alperna. Där har jag inte varit. Än...

Jag kan annars rekommendera den lilla hålan Flaine, cirka 1 timma från Geneve. Gjorde en säsong där 2011-2012 och fick kopiösa mängder snö. Är inte lika överexploaterat som de mer kända orterna så det finns lätt orörda ytor att hitta en vecka efter snöfall, om du vet vart du ska leta. Tydligen ska närheten till Mt.blanc göra att lågtryck och snöoväder tenderar att fastna över Flaine, därav smeknamnet "the snowy bowl".

edit: enda gången på hela säsongen det va liftköer i systemet va när fransoserna hade sportlov, runt v.7-9 skulle jag höfta.

Senast ändrad:
Bad Gastein & Sportgastein är riktigt bra. Hur enkelt att ta sig till offpisten. Det bästa är att där är hur många möjligheter som helst. Annars ska St Anton vara riktigt bra , men det blir snabbt uppåkt ..

Senast ändrad:
Verbier helt klart! Lätt tillgängligt med puder, korta liftköer då det inte finns så mycket turism i Verbier. Att det inte finns så mycket turism är ett stort + tycker jag så man slipper barnfamiljet m.m. Det är mest bummar, säsongare, kändisar och rika människor som åker upp till sina chalet där! Sedan närheten till Geneva med bra kommunikation fram och tillbaka från flygplatsen! Köper du ett säsongskort så ingår även några dagar i Chamonix som ligger 1 h bort!

Beror ju helt vilken typ av offpist du söker..
I Schweiz (kort liftköer på alla ställena skulle jag säga):
Engelberg
+ Nordsida, fallhöjd, stor blandning, lätttillgängligt
- Mycket svenskar (kanske en fördel..), ganska stor puder-hets

Andermatt
+ Nordsida och Sydsida, Fallhöjd, stor blandning (förutom skog), lätttillgängligt
- Jag hittar aldrig rätt + att jag aldrig lyckats få till en bra dag där...

Disentis
+ Kul terräng, lätttillgängligt, Syd och Nordsida, liten hets
- Kanske lite väl tråkigt efter ett par veckor

Davos
+ Stort, lätttillgängligt, ingen konkurrens, går buss från nästan varje "sido-dal"
- inte så "extremt" (?)

Verbier
+ Stort och varierande
- konkurrens

På alla ställena gäller att ju mer du går desto mer orört puder finns det (självklart). T.ex Verbier är uppåkt 1-2 dagar efter snöfall, där måste du knata medans Disentis och Davos kan du i princip hitta schysst linjer genom att bara skråa...

Tillbaka
Topp