Båt för Vattenaktiviteter.

Koppelman

Aktiv medlem
Jo grejjen är den att jag nu när jag var utomlands i vintras så hyrde vi en rätt stor sportbåt med ca 110 Hk motor och åkte vattenskidor & wakeboard med, jag upptäckte då att det var väldigt roligt och vill nu börja åka.

Jag har en stuga i Sölvesborg i Blekinge väldigt nära havet där vi har en båt, en ryds 495 S eller ngt med en 30 hk motor rattrpulpet. Båten är alltså 4,95 meter lång.

Min fråga är går det att åka wakeboard och vattenskidor med denna?
Min pappa är lite tveksam då han åkt en del i sitt liv och säger att problemet är att komma upp ur vattnet när man startar, att det är då man behöver kraft men sedan kommer det gå bra.
Har funderat på att jobba ihop cash och köpa en billig sportbåt på blocket för 10k-20k ungefär, vad tror ni?

jag kommer ihåg att när jag var mindre åkte jag både vattenskidor och wakeboard efter en gummibåt med motor, ingen aning om vad det var men ändå:)

det beror på din vikt, men det är mycket lättare att komma upp på wakeboard efter en svagare båt, min bror kommer knappt upp med vattenskidor efter våran 30hk, vet dock inte hur mkt han väger.

Om du inte väger allt för mycket och har tålamod så går det, men det kommer som sagt att ta lång tid innan du kan komma upp i planing och det kommer inte gå särskillt fort heller så risken är att du tröttnar rätt fort.
Vad du kan göra är att exprimentera lite med olika proppar, propulse (http://www.propulse.se/) är ett bra alternativ där du kan variera stigning på propellern. Vad det ger är bättre grepp=snabbare acceleration och därmed fortare upp i planing, båten orkar dra mera men kommer att tappa i toppfart.

//Tompan

båten med 30hk på är nog svår att komma upp med, sen måste du även ha en båt med bra vågar annars är det meningslöst.

Visst kommer du att kunna börja att öva bakom eran båt, men den är inte optimal. Du kommer att tycka att vågen bakom den är alldeles för liten. Ta hellre kontakt med en vattenskidklubb i din närhet. Dom har oftast bra utrustning och stort kunnande. Du kommer att utvecklas mkt. fortare med bra hjälp. Ligger inte Vittsjö Vattenskidklubb i närheten av eran stuga?

Det kommer att fungera men det kommer ta lite tid.
Farsan har en ryds 460 med en 30HK motor liggande i Norje inte så långt från där du bor.
Vi körde wake med den för något år sedan och det gick fint trots att vi är vuxna (80-90kg).
Tar väl cirka 10 sekunder att komma upp men sen gick det helt ok.
Tror inte du behöver fundera på att köpa en ny båt första sommaren iallafall.
Möjligen så kanske du tycker att vågen blir lite liten efter ett tag som en del andra sagt.

jag har åkt wakeboard efter en plasteka me 6hk motor.. så de borde funka.. kan va annat med vattenskidor..

wakeboard blir nog inga större problem, men me vattenskidor kan de bli lite segare i starten..

Går lätt med både vattenskidor och wakeboard. Kan va krångligt om du ska starta på en skida bara.

Tillbaka
Topp