Bataleon Evil Twin

qvenner

Ny medlem
Bataleon Evil Twin
Tja..

Har haft Burtonbrädor sen jag började åka bräda.. Senaste säsongerna har jag bara bytt upp min UnInc mot den nyare modellen. Så hade jag även tänk o göra i Whistler i år..

Nu till min fråga igentligen.

Har någon TESTAT Bataleons triple base tech?? Svar från folk som "har hört" o "jag har läst" ditten o datten undanbedes.. Utan jag vill ha svar från folk som verkligen testat dessa o som kan antingen bekräfta eller såga det bataleon själva säger..

Jag själv tycker ju att den verkar lite intressant men det tar emot att lägga UnIncen på hyllan.

Tacksam för svar!

Bataleon Evil Twin
Jag åkte hela förra säsongen på en bataleon hero och har aldrig varit nöjdare. Brädan går smidigare från kant till kant och den accelererar sjukt bra med tanke på att man har mindre yta i marken hele tiden. Dett är egentligen bara det lilla som talar för bataleon. Huvudskälet är puderegenskaperna: Fy fan säger jag bara, flyter finfint och är stabil som en pråm. Bästa brädan jag har åkt på noen gang.

Bataleon Evil Twin
Åkte på en Bataleon Hero 53 i Stryn i somras, en vecka, fick låna den gratis av Bataleon – man tackar! Kan inte uttala mig om is, eftersom sommar är mest slask, men brädan räddade mig ett antal gånger när jag gjorde bort mig och tog mark 90° – otroligt att det ofta bara gick att åka ur det. Jag skaffar en Evil Twin 51 i år. Känns ovant att peka den rakt ner i början, eftersom den kan vara lite off och fortfarande inte hugga – känns lite som den simmar omkring, men inget allvarligt händer dock.

Bataleon Evil Twin
vadå om du ska ha feta hopp så ska du ha en vanlig bräda?

så eviltwinen funkar bra till rails men inte till hopp?

hmmm , eviltwinen ska väl funka jätte bra till stora hopp också vad jag fått veta.

Bataleon Evil Twin
Well, har fått hem min Evil Twin 151 nu, med Salomon Relay XLT-bindningar och matchande boots. Vitt e snyggt :-) Den känns mjuk och skön, efter lite jibbande i vardagsrummet – det är allt jag kan säga so far.

Bataleon Evil Twin
Faan också sugen på att köpa en evil twin, skulle vilja höra lite mer recensioner. om det stämmer att den e skön i puder och bättre grepp på isiga hopp så är den självklar för mej.

svarteld, du kan inte köpa lite snöspray o dra ut o testa den ordentligt??

Bataleon Evil Twin
Ska testa den i mellandagarna i Dalarna, brukar finnas en hel del is där då... ska försöka komma ihåg att skriva ngt sen.

Men, den veckan jag körde på en Bataleon Hero i Stryn, så körde en kille jag bodde med på en Evil Twin. Han sa att typ det bästa med Bataleon-brädor är isgreppet.

Min lär inte vara super i puder dock – för kort, 151. Men har ju en Burton Fish till det :-) Grym i puder, ingen bakåtvikt krävs, svinsnabb, vänder på en femöring i skogen.

Bataleon Evil Twin
okej låter ju bra men kanske redan har skaffat en egen då men skriv ändå så får vi se.

Jo rätt skönt att inte halka i isiga landningar i januari-februari, så gör det en stor skillnad vore det ju guld värt, funkar dom bättre i puder än en "vanlig" parkbräda vore det också kanon eftersom allt jag kör är puder och park och allt som går att hoppa på.

vet du hur det är o raila med dom? känns som om 50 50 borde glida av lätt?

Bataleon Evil Twin
Har bara testat picknickbord och box med den lånade Heron – vet inte hur de är på räcken, men kanske knepigare att göra 50-50 med. Evil Twin har bredare del som är platt dock, 14-15 cm istället för typ 8-9 cm som på övriga Bataleon.

Bataleon Evil Twin
svarteld sa:
Har lekt i vardagsrummet, så här mjuk är den:

Det där trodde jag var något som alla brädåkare gjorde, men ingen vågade erkänna. Strongt!

Är själv sugen på en Undisputed som puder-pråm. Eller ska man titta på en Burton Malolo eller Option North Shore. Vad tror ni om det?

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Haha :-) Hade det funnits snö hade den vunnit framför parketten.

På tal om puderpråm, så har jag en Burton Fish, den är perfekt i puder – slipper bakåtvikten helt, och snabbsvängd som tusan, men stabil. Men glöm 180 – går förstås knappt att köra baklänges i puder. I pist funkar det hyfsat switch. Den skär dock riktigt bra i pist med nosen fram, bättre än man tror. Men den ska simma i puder, där den är fantastisk.

Bataleon Evil Twin
OK, nu har jag gjort fyra dagar på min Evil Twin, kom just hem från Hemsedal. Brädan funkar fint. På is är den klart bättre än vanliga brädor, nosarna hugger/släpper inte på samma sätt man är van vid, utan greppet är mer kontinuerligt och lättanvänt, så man kan kantställa mer. Min korta 151 carvar finfint :-)

Har inte hoppat med den än – parken är inte klar i Hemsedal. Vanliga 180 i pist funkar bra, precis som butters om man är lite försiktig med Kraften – mina tidigare brädor har varit hårdare, så tar man i som man är van flexar nosarna så man åker på röven.

Och de uppdragna kanterna gör att man kan vara mer sloppy i all slags åkning, eller testa nya saker utan att vara lika rädd för kanthugg.

Totalt sett finfin bräda som man kan slappna av på.

Bataleon Evil Twin
Men hur går det med triplebaseteknologin när man får för sig att planslipa för att få fram nytt belag?? Går det över huvudtaget utan att försämra förutsättningarna?

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
h-e-n-x sa:
Men hur går det med triplebaseteknologin när man får för sig att planslipa för att få fram nytt belag?? Går det över huvudtaget utan att försämra förutsättningarna?
tror att det finns ngn speciell teknik för det där.. vet inte exakt.. maila dom ich fråga om ingen annan vet..

Bataleon Evil Twin
Triple Base funkar som dom säger, lätt att lära sej då den känns lite följsammare än andra brädor. Men väljer du mellan den å Uninc så säger jag Uninc, Evil Twinen är väldigt mjuk och funkar bättre som lek-bräda/lär dej jibba bräda . Unincen ger mer stadga i stora hopp, funkar bättre i puder å pist, tillräckligt styv för pipe, men fortfarande grymt rolig jibbbräda! hejja uninc
gräset är inte grönare på andra sidan häcken

Bataleon Evil Twin
Folk,

Är just nu i Val d'Isere, och har gjort ett par dagar till på min Onda Tvilling; kan rapportera att det mest speciella med den antagligen är isgreppet... vid liten kantställning är kantgreppet rätt normalt, men ju mer man kantställer på is, desto mer nyper den fast, och till slut blir greppet nästan absurt, när kantställningen är rejäl. Jag har aldrig varit med om något liknande, och detta är den *mjukaste* brädan Bataleon gör, och jag har dessutom den kortaste, 151... OK, hur många har kört en svinmjuk 151 parkbräda som carvar som en smal lång svinhård bräda på is?! I normala pister är den en dröm, men jag kan ärligt tala inte hantera greppet ännu i det brantaste som finns här kl 16, när det bara är is – den jäveln *vill* helt enkelt inte sladda när det börjar bli brant, den nyper fast och vill bara skära. Jag kan inte carva när det är svinbrant på is, så jag har faktiskt problem :-/ Hur tusan är isgreppet på en smal hård Bataleon?!

Bataleon Evil Twin
kör nu min andra säsong på en bataleon the hero, 64.. köpte lite för lång men den funkar fin fint.. kan bara säga att den e stört härlig. det där triple base e bara för nice, flytet i puder blir bara gudomligt och kantgreppet e helt otroligt, precis som svarteld sa.. den e också härlig på box/rail för man slipper kanthugg i större utsträckning än om man skulle ha kört på en vanlig (har en gammal burton custom så märker skillnaden).
vet dock inte hur evil twin är, men med alla fördelar av triple base och mjukare än min så skulle jag säga en gudomligt lätt lekt bräda som hör hemma i parken.

Yeah for it! :P

Bataleon Evil Twin
Någon som har något mer att säga om evil twin?
Är det en renodlad parkbräda?
Endast rail, eller fungerar hopp?
Fungerar den i puder?

Vad exakt menas med tripplebase tech? Skiljer den sig något från förra året?

Bataleon Evil Twin
frankel,

köp ingen evil twin. jag har en, körde den hela förra säsongen, och det var inte bra för mig – nu kan jag inte byta bräda. har vant mig vid att kunna carva uppför i pisten på en mjuk 151, att ha kanongrepp på is (ibland fortfarande för mycket), peka den rätt nerför utan att behöva bry sig i att ligga lite på kant, och att kunna vara allmänt sloppy utan kanthugg. skaffa en vanlig platt.

Bataleon Evil Twin
Snälla KÖP KÖP KÖP!
Sjukaste brädan någonsin. Triple Base fungerar bättre än vad dom påstår på sin hemsida.
Om du ska jibba så behöver du dessutom inte slipa ner kanterna fullt lika mycket som på en
vanlig bräda. Detta på grund av att kanterna är upphöjda ett antal grader. Detta gör att du kan glida ner med stil även fast det är is hela vägen ner till liften!

Peace

Bataleon Evil Twin
svarteld sa:
frankel,

köp ingen evil twin. jag har en, körde den hela förra säsongen, och det var inte bra för mig – nu kan jag inte byta bräda. har vant mig vid att kunna carva uppför i pisten på en mjuk 151, att ha kanongrepp på is (ibland fortfarande för mycket), peka den rätt nerför utan att behöva bry sig i att ligga lite på kant, och att kunna vara allmänt sloppy utan kanthugg. skaffa en vanlig platt.
menar du att den är "för skön" eller var det ironi?
Står mellan den å rome graft!

Bataleon Evil Twin
Nice :) Evil twin e nice, men rome graft verkar också galen! Som sagt jag jibbar inte BARA utan gillar att göra både och!

Bataleon Evil Twin
Dude,

Jag är medioker, det är därför jag gillar min bräda – låt mig ge dig ett scenario: Val dÍsere, samma söndag som störtloppet hölls där förra säsongen – typ tomt i backarna. Blå fotbollsplansbred pist med perfekt grepp hela förmiddagen, och öde... trist att stå på en mjuk 151:a? Nope. Peka först rätt nerför helt platt, få duktig fart, lägg första tåskäret långt ut från vänstersidan, skär skär skär, vanten i pisten, knäna nuddar ibland, fortsätt skär skär skär på tåkant, du är på väg rätt åt sidan nu i en satans sula, släpp inte skäret, fortsätt snett uppför pisten, andra sidan börjar närma sig fort, byt kant, skär skär skär på hälen, du är nära högersidan av pisten nu, håll i, skär runt, lita på kanten, notera att folk i stolliften ovanför dig stirrar "hur fan det där gick till på den pluttbrädan", fortsätt skär skär skär, grina av lycka en mikrosekund, byt kant, repetera. Du lovar dig själv att inte tipsa resten av världen om brädjäkeln, så folk fortfarande tror att du är hyfsad.

Well, tror jag just har brutit det löftet.

Bataleon Evil Twin
svarteld sa:
Dude,

Jag är medioker, det är därför jag gillar min bräda – låt mig ge dig ett scenario: Val dÍsere, samma söndag som störtloppet hölls där förra säsongen – typ tomt i backarna. Blå fotbollsplansbred pist med perfekt grepp hela förmiddagen, och öde... trist att stå på en mjuk 151:a? Nope. Peka först rätt nerför helt platt, få duktig fart, lägg första tåskäret långt ut från vänstersidan, skär skär skär, vanten i pisten, knäna nuddar ibland, fortsätt skär skär skär på tåkant, du är på väg rätt åt sidan nu i en satans sula, släpp inte skäret, fortsätt snett uppför pisten, andra sidan börjar närma sig fort, byt kant, skär skär skär på hälen, du är nära högersidan av pisten nu, håll i, skär runt, lita på kanten, notera att folk i stolliften ovanför dig stirrar "hur fan det där gick till på den pluttbrädan", fortsätt skär skär skär, grina av lycka en mikrosekund, byt kant, repetera. Du lovar dig själv att inte tipsa resten av världen om brädjäkeln, så folk fortfarande tror att du är hyfsad.

Well, tror jag just har brutit det löftet.
Man blir ju inte mer kär när sådana uttalanden noteras :) Jag tog för givet att du menade evil twin? ;) 151, det e inte långt det! Vad väger du hur lång är du?
Kör som sagt på en k2a nu, hård, skön i backen å offpisten men inte på rails å hopp.. 157 cm, känns som den är 170 cm å väger bly.

Bataleon Evil Twin
Nej det är evil twin som gäller i sådana fall :)
Frågan är bara om min k2a bräda är skön att köra efter evil twinturer.
Helt omöjligt är det väl ändå inte att glida lite puder antar jag med evil twinnen ? :)

Frågan är nu bara längden?? 155?
181 cm 73 kg.

Bataleon Evil Twin
Japp, syftade på Evil Twin 151. Jag är 169, 68 kg. För dig blir nog 151 för liten, så testa 155 – gillar du långa brädor så kanske 159 kan vara fin, lär ju funka bättre i puder. Jag bara gjort två halvdagar i puder med min 151, men funkade typ OK trots längden – kul med en twin för switch/180 i puder också. Den är inte sämre i puder än en hård 157 med ett par cm setback (min förra, såld). Nya carvar dock bättre än hårdingen, och switch är som natt och dag :-) Min enda kritik är att jag fortfarande inte är van vid isgreppet - sjukt mycket mer grepp på is, vilket ger att det känns som att kanten "suger fast" om du sladdar runt den – man vill försöka skära över isen också. Vanesak.

Fast förvänta dig inte att den är som en Burton Fish i puder – inget jag provat kommer i närheten. (well, inte switch heller – försök landa en 180 i puder med Fish... men den regerar om man inte roterar). Är för övrigt de enda brädor jag har kvar – Evil Twin och Fish. Grymt olika, bra komplement.

Bataleon Evil Twin
svarteld sa:
Den är inte sämre i puder än en hård 157 med ett par cm setback (min förra, såld).
Fast förvänta dig inte att den är som en Burton Fish i puder – inget jag provat kommer i närheten. (well, inte switch heller – försök landa en 180 i puder med Fish... men den regerar om man inte roterar). Är för övrigt de enda brädor jag har kvar – Evil Twin och Fish. Grymt olika, bra komplement.
Det är det jag har också. En hård k2 recon riser. Så det e ju skönt, men samtidigt kanske är för stor skillnad..

Vilken är din förra? Trodde det var fishern?
Antar att du menar att det är svårt att köra switch med fish i puder?

Känns som det lutar åt Evil Twin nu iaf! Trodde verkligen att riot var mjukare än goliath haha och så mkt setback vill jag inte ha, dessutom verkar goliathen inte vara ngn ren twinbräda - älskar switch :)

Bataleon Evil Twin
Min förra var en Nitro Suprateam 157 - carvade bra, men setback och mindre radie i tailen gör att switch blir trist. Jag gillar också switch - har hittat det jag gillar: twintip, förutom i puder där fisken simmar bäst :-) Att kanterna är svåra att få att hugga på Evil Twin gör switchåkningen så mycket enklare. Åker switch minst 50% nu, för att komma ikapp :-)

Såg att Riot är en lite hårdare Evil Twin, med bättre belag - jag skulle kolla på den också.

Tillbaka
Topp