Bataleon, Fun Kink VS Goliath. vilken ?

• Trådstartare Trådstartare pSundberg
  • Start datum Start datum
P

pSundberg

Guest
ska köpa ny bräda och har lite beslutsågest. Funderar vilken av brädorna(i rubriken) jag ska beställa.

Är vell medel bra, har åkt i cirka 4-5år. Åker överallt Pist, park, puder, rails.

Hur mjuk är Funk kinken igentligen, blir den för mjuk ? är den mycket mjukare än Goliathen ?
Vilken skulle passa mig bäst ?

är det bra bräder i övrigt ?

Blir en 157 för långa om jag är 175 och väger kring 60kg ?

Senast ändrad:
Tja.
Du verkar vara i typ samma sits som jag va.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=45928

Hur mjuk dom är är nog svårt att svara på om man inte har något att jämföra med.
Fun Kink verkar ha samma flex som Evil Twin? Och det finns ju mkt filmer på på folk som kör den, jag utgick från det och tyckte den verkade aldeles för mjuk för mig iaf.
Så jag körde på Goliath, fick den i förrgår och är sjukt sugen på snö nu. :D

Frågan är väl hur mkt du är i parken.

Om det är bra brädor eller inte vet inte jag men har googlat en hel del om Bataleon och allt jag har läst verkar vara positivt.

Senast ändrad:
okej. Bra svar ! jag är inte mycke i parken men det blir väll i bland. ingen som har provat nån av dom eller båda, som kan skriva lite ? blir 157 för lång ? har åkt 145 innan :P

Senast ändrad:
Jag körde 146 innan och tog en 157 nu, fast då är jag 3cm längre än dig och väger lite mer. Har ju dock inte provat den ännu så mina ord är ju ganska tomma egentligen.

Jag trodde min tidigare bräda var ganska styv och var rädd för att Goliathen skulle bli mkt mjukare och kanske lite för mjuk, men den känns inte speciellt mjukare alls.
Det beror ju som sagt på vad man jämför med.
Kanske kommer känna större skillnad i backen.

Det är sjukt frustrerande att köpa bräda när säsongen är slut kan jag säga.
Stog fastspänd i vardagsrummet i går. =D

Nizzon sa:
Jag körde 146 innan och tog en 157 nu, fast då är jag 3cm längre än dig och väger lite mer. Har ju dock inte provat den ännu så mina ord är ju ganska tomma egentligen.

Jag trodde min tidigare bräda var ganska styv och var rädd för att Goliathen skulle bli mkt mjukare och kanske lite för mjuk, men den känns inte speciellt mjukare alls.
Det beror ju som sagt på vad man jämför med.
Kanske kommer känna större skillnad i backen.

Det är sjukt frustrerande att köpa bräda när säsongen är slut kan jag säga.
Stog fastspänd i vardagsrummet i går. =D
haha okej :P så du tror jag kan köra på en 157 utan att den känns lång i parken eller skogen ?

Senast ändrad:
Jag vet faktist inte, jag har inte någon mer rutin än dig skulle jag tro, går själv och undrar hur det ska gå för mig och min nya bräda nästa säsong.
11cm längre än min gamla så det kommer förmodligen kännas mer än man tror.
Vore kul att höra fler åsikter från Bataleon-åkare. Dom flesta här verkar dock vara parkråttor som kör Evil Twin.

Senast ändrad:
Nizzon sa:
Jag vet faktist inte, jag har inte någon mer rutin än dig skulle jag tro, går själv och undrar hur det ska för mig och min nya bräda nästa år.
11cm längre än min gamla så det kommer förmodligen kännas mer än man tror.
Vore kul att höra fler åsikter från Bataleon-åkare. Dom flesta här verkar dock vara parkråttor som kör Evil Twin.
okej.. jo det skulle vara kul att hör lite åsikter .

Jag åker på en Goliath 157 och är sjukt nöjd med en den. Jag är definitivt inte en parkråtta, så egenskaperna i park kan jag inte uttala mig om så bra, men det jag har hoppat med den tycker jag har varit mycket bra. Upplever att man tack vare TBT:n kan rädda snea landningar på ett annat sätt än vad man kan med en konventionell bräda.
Har åkt puder med den i en vecka nu och det funka den finemang till, men skulle ju hellre ha en 200 cm, tokmjuk bräda ;)
I pist går brädfan som tåget!

Vad har du för bindningar?
Och om du kört många andra brädor, hur upplever du att den är i flexen?

Senast ändrad:
Blir en bräda som är 24.5cm bred för smal för mig ? (har stolek 43 på skorna)

torbjorn_ohlin sa:
157 e för långt om du e 175, ta en 151 breda alt 153
okej.. kan jag ha en bräda som är 24.5cm bred om jag har storlek 43 på skorna ? vet att jag ska ha
25 cm 153an{fun kink) finns bara i 24.5.

Senast ändrad:
Tjenare. Ett tips från mig är att kolla in bataleon riot också. har kört på den en hel säsong nere i bg nu och den funkar riktigt bra till allt (159 lång). Samma form och twin tip som evil twin men lite styvare och med mer pop. Kör också på en bataleon undisputed som är 168 lång. Undisputed är enligt mig den hårdaste brädan som dom har även om dom säger att det är enemy som är det. Har testat Dom flesta Bataleon ( Enemy, Goliath, fun kink och jam + mina egna) och jag måste säga att rioten är det som funkat bäst för mig. Jag är 178 och väger 80 kg, kör mest puder och pist men även lite park. Vet inte om detta var till så mycket hjälp men ändå.

okej.. men hittar inte riot på rea på nån sida, har som inte råda att köpa orginal priset.
men kan jag ha en bräda som är 24.5cm bred om jag har storlek 43 på skorna ? vet att jag ska ha
25 cm 153an{fun kink) finns bara i 24.5.

Min gamla bräda var 24,7 bred och mina skor US 10,5, gick ganska bra.
Det beror på vad du har för stance, står du brett med mkt vinkling går det nog bra skulle jag tro.
Enligt pinn's guide ska ju inte skon sticka ut mer än 2cm, det gjorde min bakre (typ 2,5) och det gick bra ändå, kunde få lite toedrag ibland.

Tja! Ska du ha en bräda att enbart köra park med så är Evil twin bäst. True twin på den, as skön på räcken. Det beror ju helt på vad du ska sköra som sagt:)
Det är ju Direct Twin på Fun Kinken så den är hårdare i tailen.

petter33 sa:
Tja! Ska du ha en bräda att enbart köra park med så är Evil twin bäst. True twin på den, as skön på räcken. Det beror ju helt på vad du ska sköra som sagt:)
Det är ju Direct Twin på Fun Kinken så den är hårdare i tailen.
okej.. tänker att fun kinken kan bli för mjuk när man ligger på lite i pisten, eller `?
om man har cirka 55 i stance och 15/5 (lite duck) bli den för smal när den är 24.5 ? har som sakt storlek 43

Jag har 45.5, åker på en 24.7. Inga problem förutom i snor mjuk pist samt skråning offpist. Så det är nog lugnt med 43.

Angående Evil Twin, aldrig åkt på en men enligt halva freeride är det bästa brädan som finns. Pga designen eller hur den verkligen är i backen vet jag inte... Men den ska test åkas hårt så fort jag får tillfälle!

Tillbaka
Topp