Bataleon köp

Eevee

Ny medlem
Bataleon köp
Hejsan!

Jag har nu under 2 veckor lärt mig Extremt mycket om brädor och alla olika märken genom att läsa recensioner osv. Och bestämde mig för att införskaffa min första bräda efter många år av hyrande. Jag har med hjälp av pinns guide kommit fram till att jag vill ha medium stiff på mina grejer, och det verkar som att jag kommer kunna utvecklas bäst så. Bataleon brädorna var det jag fastnade för, speciellt The Hero 161. Den var lite stiffare än medel och har bara hört massa bra om den.

Min setup skulle nu se ut som följade

Boots: Har inte prövat alltför många men verkar bli Burton ion
Board: Bataleon The hero
Bindning: Bataleon The allies eller burton cartel

Jag är 180 cm lång
Väger 70 kg
Skor: 43

Mina frågor är:

The hero 161 är 25,2 mina fötter ligger runt 26. Kommer detta bli ett problem?

Tror ni detta blir ett bra paket att kunna utvecklas med både pist och när det gäller tricks?

Har inte hittat en enda kommentar om Bataleon The allies bindningarna över hela internet. Någon som prövat dem?

Detta var svaret jag fick angående The allies i ett mail från en Bataleon anställd:

"Our bindings are pretty responsive as the heelcup is in aluminium and the plastic base is quiet stiff. But the high back is soft and the front strap/ cap strap is soooo comfortable, actually way more comfortable tha the Burton cap strap. I used to ride the burton bindings for years and nothing made me changed my mind until i tried the Allies"

Bataleon köp
Kan inte svara på hur bataleonbindingen är men Cartel'en är (som du säkert läst 1000ggr) riktigt skön! Men räkna inte med att allt det han Bataleon killen säger, känns inte som att han va särskilt opartisk i valet mellan burton eller bataleon haha...
Har typ samma fysiska förutsättningar som dig o skulle personligen valt en kortare bräda.. blir dock rätt motsägelsefullt med Hero'n för då är ju waisten ännu mindre! men som sagts innan, hänger ju inte bara på längden på brädan...
Annars verkar de väl va en bra set up, tänk bara inte allt för mycket på teknikiska termer o märken när du väljer boots, de ska sitta skönt o de e de viktigaste..

btw. räkna inte med en storm av svar nu efter 11 tiden, majoriteten av freerajdarna har redan lagt sig...

Senast ändrad:
Bataleon köp
Bataleons "The allies" bindningar är egentligen SP-bindningar bara med bataleons design, på Bataleons hemsida har dom också en länk till SP`s hemsida under vilken det dessutom står "Our strap friends"... så kolla in www.spbindings.com... o det finns ju en hel del som föredrar SP före Burton...
dom flesta jag känner som är runt 180 lång kör på lite mindre brädor som 157 eller 158 och waist breden på Hero 157 passar dig nog bättre om du har 26cm på dina fötter...

Jag tror att man får leta länge efter ett bättre setup än det här... vilken julklapp!

Bataleon köp
Jag skulle inte satsa på ett par Ion om jag skulle vela utveckals på trick fronten. Ion är underbara skor när du åker mycke pist eller stora berg. DOm är styva och ger grymt bra respons. Vill du däremot in i parken och latja så känns dom aldelens för styva och det är tung tweekat. Dom är absolut inte i "medium stiff" facket. Men grymmt bra boot i den styvare kategorin.

Senast ändrad:
Bataleon köp
Jag har inte hunnit pröva alltför många boots än. De flesta affärer köper in storsäljar boots med lågpris som moto, boxer, tribute. Jag prövade samtliga men hade inget hälgrepp. Men när jag fick chansen att pröva ion på ett ställe satt bootsen perfekt, det var därför jag övervägde dem.

Ingoo om jag köper 157 kommer inte mina fötter sticka ut för mycket?
Det känns som om 157 är mer trickanpassad och 161 lite mer allround.

En annan fråga jag undrat ett tag nu är: Hur snabba är The hero och enemy igentligen jämfört t.ex med. burton T6?

Senast ändrad:
Bataleon köp
the hero 157 har ju en midjebrett på 248mm och om dina fötter är 26cm långa som du skrev så kommer dom sticka ut 6mm på varje sida, vilket dom borde sen beror det ju också på hur brett du står på brädan o i vilken vinkel... (på the hero kan man ha sjukt bred stance, mycket bredare än t.ex. burtons max stance)

förresten du säger att du har skostorlek 43 men då borde du ha ungefär 27cm, för 26cm motsvarar en 42:a

161:an blir ju mera stabil men jag tror att du kommer ha roligare på en 157:a ...det bästa är ju om du testar lite innan eller va har du kört på innan för längder?

o du, Stadium har ju tagit in thirtytwo "The lashed" boots som är grymma o lite billigare än ion...

Bataleon köp
Jag är riktigt sugen på en bataleonbräda, men undrar hur man slipar den? Många säger att det inte går att göra ordentligt.. Fler åsikter eller kanske till och med erfarenheter?

/maCEE

Bataleon köp
Jag har exakt samma mått, skostorlek och vikt som du, har en styv bräda på 158 cm för freeride (Rome Anthem) en 161:a är väl marginellt pudervänligare och stabilare men då blir det lite tyngre och klumpigare också. Toe och heeldrag behöver du inte oroa dig för om du nu inte kör med noll grader...

Bataleon köp
maCEE sa:
Jag är riktigt sugen på en bataleonbräda, men undrar hur man slipar den? Många säger att det inte går att göra ordentligt.. Fler åsikter eller kanske till och med erfarenheter?

/maCEE
Förra året hade Bataleon en "mall" som man kunda skriva ut där det stod precis hur man skulle göra. Maila Bataleon och kolla om de har den kvar vettja.

Bataleon köp
Skulle bara vilja tipsa dig om att även provåka Bataleons Goliath innan du lastar ut hela veckopåengen på en Hero, jag var själv inne på att jag skulle ha en Hero 161 eftersom jag var ute efter en lite styvare bräda men blev tveksam efter att ha provat Goliath då jag tyckte att denna kändes stadig och fin och enligt Bataleons egna uppgifter ska vara markant mjukare är Hero. Det kan vara rätt jobbigt att tämja en bräda som är för hård så det kanske kan vara värt att kolla iaf.

Jag ligger ungefär lika med dig i vikt och längd kanske bör tilläggas..

Bataleon köp
Fick låna en Hero 153 av Bataleon en vecka i somras, har kört den i slask, och den var skön – rätt normal till smått mjuk i flex, absolut inte hård. 153 var rätt lagom för min vikt/längd (169 cm, 65 kg).

Bataleon köp
Om man kör duck stance tycker jag nästan man behöver 160 lång bräda för att få nåt flyt i offpist för att inte få otrevliga nos-hugg, men visst om man inte kör BC så kan man ju satsa på nåt kortare. Går ju att bakmontera o massa men det är ju inte sånt man orkar pyssla med i backen iaf.

Senast ändrad:
Bataleon köp
Tänkte beskriva hur dagen var idag för att ta en liten paus från alla mina egna och andras " Hur lång ska brädan vara" etc frågor.

Brädan:

Fick idag min The Hero 157 levererad hem. Jag vaknade upp på morgonen med magont och huvudvärk och bestämde mig för att stanna hemma från skolan. Med tanke på att jag är sjuk ungefär en dag om året, så kändes det som högre makter ingrippit när den idag levererades klockan 12 på eftermiddagen. Efter en liten signatur öppnade jag upp kartongen med blå tomat tejp. I en kvart så sprängde jag dem små bubblewrap kulorna, tittade efter repor och t.o.m luktade på den.

Bindningarna:

Efter brädan kommit tänkte jag att det vore bra att gå och hämta mina Bataleon The allies bindningar på posten. Jag som inte är en erfaren postförskott handlare, trallade iväg med ett kollinummer för att hämta upp paketet. När jag kommer in på posten går jag direkt till kassan och ger mannen mitt kollinummer. Självklart så kommer frågan " har du någon legitimation?" och så pekar han på skylten: Från och med 1 januari 2007 måste man visa legitimation vid upphämtning av paket. Självklart skulle detta ske just idag och smått sur går jag hem för att hämta legitimation. På den andra turen till posten blir jag mottagen av en Adrian; men inte vilken Adrian som helst utan den här stavade namnet Aadrian vilket självklart innebär problem. Ger honom kollinummer och id men då kommer nästa överraskning, postavgiften på 1500 kr. Efter en suck drar jag hem åter igen, hämtar pengar och hämtar upp de zebrarandiga bindningarna.

så tack för alla svar jag fick angående brädan och för att ni övertalade mig att köra på 157 an.

Senast ändrad:
Bataleon köp
schysst att du har lärt dig lite om brädor=) men jag tror att om du kan välja skor så skaru nog ta 32(thirtytwo) dojjor eller kanske northwave

Bataleon köp
Hej Eevee!

Funderar på köpa nya bindningar o tvekar lite mellan bataleons the allies eller Ride´s Beta movement, va tycker du om dina zebrarandiga?

Tillbaka
Topp