Batazion

Batazion
är ju en evil twin. bästa brädan i världen, underbart att den kommer i 157, har alltid velat ha det. är också lite mjukare än de andra evil twinsen som varit. dom har varit stiffness 6-4-6, men har ju också blivit som skönast efter några hundra dagar så det e ju bara positivt.

Senast ändrad:
Batazion
Här har ni Bataleons 2011 katalog:

OBS: Varning för något "oväntade" bilder, eller ska vi säga 18 års gräns på katalogen?
Vissa bilder ur den har blivit bannade på olika forum... men ni kommer nog förstå varför...

http://www.zuzupopo.com/xe/catalog/23290

Den lär ju besvara allas frågor iaf ;)

Bataleon fortsätter att reta folk och andra märken, i år med sin "Fuck Rocker" board haha (kolla den lilla texten på ovansidan av Funkink USA)

Nästa år blir det alltså två versioner av Evil Twin, en ny och en Classic. Den nya kommer ha den nya Twin TBT som ska vara ännu bättre! synd bara att den inte kommer längre än 157 :(

Batazion
Som jag trodde, very nice!
En sak jag stör mig på är stancen på Fun.Kink, dom skriver...
"we blessed it with a 4x4 extra wide insert pattern to enable a healthy wide stance"

(157)
Fun.Kink stance width = 53-61
ET stance width = 55-63
Goliath stance width = 52-60

Ok, den är 1cm bredare än Goliath men smalare än ET, dom har altså flyttat isär skruvhålen in mot mitten för att få ett bredare skruvhålsmönster? På vilke sätt möjliggör det "en hälsosam bred stance" till skillnad från tex Goliath? Jag får inte ihop logiken och stör mig en del på det för just nu kör jag på en Goliath med Burton-bindningar längst ut och stancen är inte bred nog för mig eftersom jag måste vända 4x4 plattan för att justera bindningen rätt i andra riktningen.

Tycker dom har sjukt onödigt smala val för stance och inte tillräckligt breda.

Senast ändrad:
Batazion
Tydligen har dom gjort om TBT på undersidan också... står ju så här på hemsidan:

"The shape is based on next years Evil Twin which is a totally new version of the already kick ass TWIN TBT shape. This new shape features a new lower nose shape, multiple radius, extra TBT kick after the effective edge, new sizes and the width is sitting in between the goliath/jam and classic ET/Riot shapes. The rider feedback on this board is amazing Tyler, DBK and Tore all have this as their favorite twin deck now..."

Fast det blir man ju inte direkt smartare av...

Fast är nog som du sa Wowih att nosen fått nytt utseende och sen verkar den ha större sidecut, smalare midja men vad "extra TBT kick after the effective edge" betyder kan man ju fundera på. Va tycker tjejen förresten om sin Violenza?

Nizzon: Kolla in stancen på Airobicen!!!
Lita inte alltid på det som står i deras specs.. om du kollar årets specs på hemsidan så stämmer dom inte heller när det gäller stancen på Airobic, Evil Twin och Riot.
På hemsidan står det att alla tre 159 boards har samma stance width (55-63 cm) fast egentligen så har årets:

Airobic 159: 52-68cm (!!!)
Evil twin 159: 55-63cm
Riot 159: 54-66

Så dom verkar bara ha klippt och klistrat från EvilTwins specs. Blev nämligen bra förvånad när jag mätte stancen på min Airobic 159 och såg hur sjukt bred den var. Så gissar också att Funkink har större än 61cm. 61cm stance hade den ju redan innan dom bytte till dom där "wide inserts".

Senast ändrad:
Batazion
Såg nu att Funkinken inte kan ha 61cm i max stance. För om du kollar på Funkink USA så har dom båda exakt samma stance i specen (53-61cm) och det kan ju inte vara så då den vanliga Funkinken har dessa breda insterts. Så du kan vara lugn... den är garanterat bredare än 61cm ;)
Tror dessa wide inserts ökar stancen med minst 3 cm iaf. På Airobicen 159 ökar den ju med 5 cm jämfört med Evil Twin 159 (Rioten har lite fler inserts än Evil Twin därför den har lite större stance än Evil Twin).

Såg nu också att dom har ändrat shapen på nästa års Riot. Den har större sidecut och lite ändrade specs på bl.a. contactlenght.

Senast ändrad:
Batazion
Det stämmer nog som du säger. Jävligt klantigt av dem.

Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en Evil Twin eller en Fun.Kink till nästa säsong.
Är lite fundersam över kinkens Extruded base, och Nya ET har så jäkla tråkigt grafik, gillar Classic mer isf. Ska testa polarns ET och se om den är tillräckigt mjuk, min Goliath är som sagt för hård för mig att jibba med.

Senast ändrad:
Batazion
Gillar nästa års "nya" Evil Twin stort, mycket snyggare än årets, och sen har den ju "Kilroy"-graphics! Ni vet "Kilroy was here" som allierade soldater under andra världskriget skrev på väggar. Ni känner säkert igen dom här: http://images.google.se/images?hl=s...kilroy was here&oq=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

fast Classic är ju riktigt snygg också... samma cleana graphics som 08 modellen med 07:ans färger :P

Evil Twin är klart mjukare än Golitah, Funkink ännu mjukare, Funkink USA ännu lite mjukare och Airobic mjukast av dom alla.
Tänk på att åkkänslan skiljer sig en hel del mellan deras Twin TBT och deras Freestyle TBT som Funkink och din Goliath har. Twin TBT känns inte lika tydligt som Freestyle TBT. Men nästa års Funkink USA är ju riktigt cool med sin "Rocker" :)

Batazion
Jo, men varför sitter det en tejp över Kilroy? Ska man skriva ett eget namn där? Jag fattar inte riktigt.
Det är ju ganska coolt om man kan historien om Kilroy, men rent estetiskt är det en helvit tråkig bräda, dom kunde ha varit lite mer konstruktiv än så tycker jag.

Jag gillar TBTn skarpt på min Goilath så jag tror att jag även skulle gilla Fun.Kink, jag diggar även grafiken på nästa års Kink, den prickiga. Men som sagt, ska prova ETn nästa gång vi åker.

Batazion
Ah, är nog meningen att skriva ditt sitt eget eller vad som helst, lite som årets Burton Love där man kunde fylla i en ruta.
Bataleon brukar ju göra väldigt enkla och cleana design, perfekt för klistermärken och göra brädan lite personlig. Skönt att dom bryter av lite från trenden med alla spray, gangsta, neon, urban,... -graphics som alla andra märken kör, tycker jag.

Batazion
JAG HA FÅTT TAG PÅ EN BATAZION!!sweet! kommer nästa vecka. har åkt på ET sen starten ska bli sjukt kul att kolla hur dom kan utveckla den mer. själv tycker jag att ET classic har varit en så komplett bräda som möjligt för mig.

Stort tack ingooo för tipset om sidan! grym sida...måste nog skaffa mig en rockerdiss-bräda också.

Senast ändrad:
Batazion
Jorå hon är vläldigt nöjd med den ;)

Jadu, allt sånt där tekniskt är inte lätt att hålla reda på, något som är säkert är ett jag lägger vantarna på en ny ET i häst iaf!!!

Kula82, du måste ge oss en utvärdering när du tagit ut skönheten i snön! :)

Batazion
Va kul! spännande att höra va du tycker om den :p
Hur mycket kostade den egentligen?
Kan du berätta när du får hem den vad det är som skiljer den från din gamla ET? Typ vad det är som är annorlunda med den nya TBT'n?

Så dumt att den inte kommer längre än 157 bara, måste ju minst ha 159, fan också... :(

Batazion
Testade Evil Twin idag, riktigt skön och jag känner att jag verkligen behöver en mjukare bräda än min Goliath för att kunna leka mer, till och med ännu mjukare än ET så det blir en Fun.Kink nästa säsong.
När blir nya modellerna tillgänglig i butik?

Senast ändrad:
Batazion
Nizzon sa:
Testade Evil Twin idag, riktigt skön och jag känner att jag verkligen behöver en mjukare bräda än min Goliath för att kunna leka mer, till och med ännu mjukare än ET så det blir en Fun.Kink nästa säsong.
När blir nya modellerna tillgänglig i butik?
sept-oktober oftast

Batazion
Utvärdering på Batazion med Evil Twin 2011 formen!
Har kört på alla ET sedan säs 05/06 står i backen runt 150 dagar per säsong. Har kört på längderna 155 och 159 och fick nu tag på Batazion 157. kör med Flux Super Titan bindningar. är 175cm och väger 81 kg.

2011 shapen gör att den känns lite snabbare att snurra med och så är den ju lite mjukare än classic shape vilket gör den till en mer lekbräda. 2011 är en lättare bräda (lite som en stepchild Everything sucks) och kändes lite fladdrigare än classic 59 gör i fart. tyckte den var alldeles för mjuk för pipen men då var det också blåsigt idag som kan ha ställt till det lite. fin som alla TBT på rails. tycker tyvärr popen är lite sämre i 2011 shapen då den inte e lika stel. kännns lite som en Airobic 55 men inte lika renodlad Jib. fråga gärna nåt mer om ni vill.

Senast ändrad:
Batazion
Hur skiljer sig TBT'en från TBT'en på den gamla ET då? är det fortfarande samma eller har den typ blivit bredare i mittenpartiet eller nåt sånt? står ju nåt om "extra TBT kick after the effective edge" på hemsidan. Såg också att den blivit plattare i nos och tail, lite "blunt" alltså, hur påverkar det åkningen?

Batazion
Angående TBT'en så tycker inte jag mig kunna känna nåt speciellt nytt..den känns mer distinkt när man drar handen under brädan nose och tail är ju smalare än classic 59 tillåme smalare än classic 55 men det är fortfarande samma mm-mått (4,4mm) och gradmått (3,3')som på min 59'a. som sagt har jag bara åkt en dag på den och det var mjukt i backen så kanske inte har kunnat testa TBT'en fullt ut.

Nose å Tail har ju kapats något och sänkts för att få den snabbare i spins vilket jag tycker den e, men den e ju också lättare så vill du BARA leka, köpa nya. liiite mer allround bräda så köp classic är mitt tips just nu.

Uppdatering:
Idag var det bättre grepp i backen och jag pressade brädan ordentligt i svängarna, det jag skrev förut om att den är lite för lätt och blir ostabil kan ni glömma..visst på guppen så studsar den lite men är man med och suger upp knäna är det inget stort problem tycker jag... har inte testat pipen igen idag men tror ändå att den e lite för mjuk för att kunna pressas där. lekte mycket på vallar och gupp idag..grymt lätt att snurra 5'or med gentemot min classic 59. körde wallride på ett rakt stående träd några gånger också och då var det tacksamt med mjukare stiffnes. fick lite bättre pop i mina ollies idag men ligger ungefär 10cm under mot min classic 59 som jag tar 1,25m med. gillar att buttra mer med 2011 shape än classic då den har smalare nose/tail och inte behöver luta lika mycket för att inte riskera hugg. det ska komma snö här nästa vecka så jag hoppas få testa den i lite djupsnö då.. se om den låga nosen påverkar mycket.. skriver mer då.

BATALEON FOR LIFE!

Senast ändrad:
Batazion
En grym bräda, körde en GNU Danny Kass och tyckte den var kanon tills jag prövade polarns Batazion. En grym bräda kvick som en skateboard samtidigt som den har grymma skär i hög fart. Har bara kört den två veckor i sommar men är supernöjd hittils. Vart en del offpist oxå men givetis inget champagnefluff. Blir intressant att testa den mer i offpist till vintern. Men så här långt en oslagbar bräda speciellt om man ser vad man får för priset. Lite trist att man har en så pass tråkig grafik på vinterns bräda, men Batazion kanske är lite väl provocerande för vissa.:lol:

Batazion
Har svårt att se varför det inte skulle vara säkert.
Det är ju Bataleons egna sida.
Maila dem och fråga annars, dom brukar svara snabbt.

Batazion
Jag lyckats hitta en helt oanvänd 157 på blocket som jag lyckades pruta ner till 3k >_< så jävla cleeeent haha.
Tusen tack Kula för att du körde upp den.:D

Tillbaka
Topp