Bedömningssporter...

Bedömningssporter...
Hehe... som inbiten telemarksåkare kan jag ju inte annat än kommentera artikeln. Problemet är naturligtsvis att det är effektivare och går fortare att åka med parallella skidor än att göra telemarkssvängar. Och om åkarna är vana med en viss teknik som blir godkänd på övriga internationella tävlingar är det klart att man blir uppretad om bedömningen plötsligt är annorlunda (även om den sker enligt regelboken) vid VM. Fast nog tycker jag det är lite tråkigt att det behövs domare för att avgöra om det är telemark eller inte som utövas!

Det finns ju en direkt jämförelse man kan göra med sporten Gång. Det är helt klart att det går fortare att springa än att gå! Och även i gångsporten krävs det domare som har som uppgift att hindrar deltagarna att "springa".

Har då Telemark och Gång egentligen något berättigande som tävlingsidrotter. Tjaa.. så länge det finns utövare som tycker det är kul att tävla och någon arrangerar tävlingar ser jag ingen anledning att dömma ut dessa sporter. De som inte tycker om det hela kan ju göra något annat istället... (I Alpin turåkning får man använda vilken stil man vill... tom. snowboard!)

MVH/MM

Bedömningssporter...
Hej!

Jag ska ställa upp i VM i turåkning nästa år med Monoskida...vad tror ni om mina chanser?

*Med ett litet fniss*

//Andreas

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp