Beg. trancievers

Skiersdown

Ny medlem
Beg. trancievers
Kan man köpa sånna? Blir trancievers värdelösa efter x antal år? Det är rätt mycket pengar om man ska ha två st när man bara åker 2-3 v per år(om man ska ha nytt)! Så vad tycker ni om begangnat?

Beg. trancievers
Jag hade aldrig köpt begagnad eftersom jag anser att det är oförskämt dålig respekt mot sina medåkare. Om du snålar på din utrustning så drar du in på dina kompisars säkerhet, inte din egen. Transcievers blir inte värdelösa efter ett antal år, men de nya är bra mycket snabbare och lättare att använda än de gamla. Ju mer sällan man åker, desto mindre säker blir man på att använda prylarna och desto större nytta har du av en ny och lättanvänd sändare.

De nya digitala med dubbla mottagare är MYCKET mer lättanvända, t.ex mammut barryvox. En tusenlapp fattigare idag, en kompis rikare i slutändan!

Utöver transcievers så är en kurs samt regelbunden träning obiligatoriskt. Det är ingen som påstått att det ska vara lätt eller billigt att rädda liv!

Beg. trancievers
Ok, Tack för svaret. Saken är den att jag bara åker med farsan(är 14, 15 nästa skidvecka) och vi går inte direkt på toppturer. Men det gäller ju att prioritera. Kanske skaffar en recco tills man blir äldre och duktigare, då jag givetvis kommer använda tranccievers. En annan sak är att farsan varit på heliski för ngra år sedan och där fått utbildning om tranciver som man möjligen skulle kunna få tag på idag.

Beg. trancievers
Kan tillägga att det tar ca 4 timmar att få upp en reccopatrull på berget.
Recco har räddat liv några få gånger, men oftast underlättar det bara när man ska rensa berget från lik på våren. Tyvär! Recco ska tydligen vara ett ganska precist system, problemet är bara att det är så omständigt att få upp sökutrustningen på berget.
Recco är med andra ord ingen lösning.

Beg. trancievers
Om du hittar en tranciever till ett bra pris som du även har möjligheta att test att den fungerar så varför inte. Var sig din tranciever är analog, digital eller både och så handlar det om att träna mycket och lära känna sin tranciever. Var själv van vid Ortovox F1 (har testat c. 5 modeller) och det har tagit ett tag för mig att vänja mig vid rikningspilarna i min Barryvox och det sättet att söka på. Om du ska köpa en begagnad så kola pp när den modellen du är intresserad av kom ut. De flesta har haft barnsjukdomar i början. Gäller framför allt de digitala ,ex X1 och de grå/blå Barryvox, lågsam indikering, svårt att bestämma riktning, seg i kyla mm. Årets Tracker DTS är den samma som tidigare år men med nydesignat skal. Så hittar du en förra årets modell i en affär så borde du kunna göra en bra deal. Som sagt var så åker jag heller med person som kan sin gamla analoga, men fungerande tranciever. En med en person som ingen har.

/John

Beg. trancievers
Trancievers har garanti. Tex Ortovox 5 år. Datumet finns på insidan.
En begagnad lämnas med fördel in på service. Lämna den på våren den skickas till fabriken för koll.

Byt batterier regelbundet.

Beg. trancievers
Nojlas din prylgalning, klart du vill ha nytt! :) Men det kostar ju på ett par slantar också så vad är det för fel på begagnat om de är i bra skick? Fräscha batterier och mycket övning kanske är viktigare än begagnad eller ny. Och det där med olika modeller vs varandra är ju inte så enkelt som att dyrast och mest avancerad nödvändigtvis är bäst för varje åkare. Köpte själv ett lavinpaket (tranciever, spade, sond) innehållande Tracker även om jag kunde få ett likvärdigt paket med Baryvox för under tusenlappen dyrare. Detta för att Trackern verkade vara klart enklast att använda för amatören. Ångrar inte detta pga av trancievern som jag tycker varit bra (på övning, ej skarpt läge..). Däremot kan jag passa på att inte rekomendera Ortovox sonder av billigare modell som är jäkligt klena. Det är ju en annan sak att tänka på i sammanhanget - spade och sond är lika viktigt om du har tänkt hitta och gräva upp någon oavsett trancievermodell...

Ju mer man övar på "riktiga" snödjup, desto mer inser man hur svårt det kommer bli att hinna hitta någon levande i skarpt läge. Oavsett fabrikat och modell på utrustningen. Det bästa är väl att undvika lavinen från början... men det är ju lättare sagt än gjort när nysnö lockar på branterna.

Beg. trancievers
Rikard_o: Jo min filosofi är så att "nya dyra prylar fungerar bättre än gamla begagnade" och det stämmer till stor del faktiskt. (Dock inte alltid).
Om någon säljer sin transciever kan man ju undra varför. Men visst, är den en modern modell utan barnsjukdomar och som fungerar klockrent så är det väl inget som säger att man inte skulle kunna göra så.

Som sagt så är det mycket viktigare att man kan använda sakerna än har moderna prylar.
Tyckte inte det var särskilt lätt att söka efter flera transcievers när vi var i Dizin, kan man ju börja spekulera i hur det hade gått i ett skarpt läge...

Beg. trancievers
Jo tranceivers var det. Men skulle bara säga att min egenordnade resa till Iran gick på 5000kr vilket är avsevärt billigare än charterdito. Varför charter? Kanske man är orolig och rädd att man inte ska klara sig i et land man aldrig varit i själv. Men med världsvanan lär man sig att det går toppen i princip överallt så varför låta charterbolagen mjölka en?

Beg. trancievers
Eftersom Johan rensat Nojlas och mina högst interna inlägg ang div som inte har med trancievers att göra så rensar jag nu mig själv. Fritzans inlägg ovan blir dock lite lustigt nu när det han kommenterar inte längre finns kvar ovan :)

Vi kan ta det på msn istället Nojlas..

Beg. trancievers
Vill bara förtydliga att jag själv har en Barryvox och var snabbast:-) Anna och Rikard hittade två trancievers med sina tracker DTS, men hur gick det för dig Noljas, även en Barryvox ;-). Det jag menar är att jag knappast tror att någon skulle sälja sin tranciever om man vet att den inte fungerar som den ska. Snarast för att man kanske märker att andra modeller är lättare att hantera eller att den har de barnsjukdomar som jag nämnde tidigare. Till slut handlar det bara om att kunna hantera sin lavinutrustning (spade,sond o tranciver) om oturen skulle vara framme. Om du är helt ovan verkar en Tracker vara den som många anser vara den enklaste och mest intuativa att använda sig av. Nya Ortovox X1 är även den väldigt enkel att använda, ett läge och tre riktningspilar. Vet dock att flera inte har varit helt nöjd med den första X1 som kom ut på marknaden.

/John

Beg. trancievers
Alltså, själva frågeställningen här var ju huruvida "trancievers blir värdelösa efter x antal år".

De flesta som säljer sin gamla analoga sändare (gammal och gammal. dom säljs fortfarande), gör nog det av den enkla anledningen av att uppgradera till en ny, digital modell. Jag köpte själv en beg analog Ortovox F1, tror jag den heter, av en kille som skulle uppgradera. Efter lite testande och konstaterande att trancievern funkade betalade jag honom 100€ och var nöjd med det.

Visst, en modern digital transa är snabbare än en gammal analog i de flesta lägen, men det är ju inte så att dom analoga är värdelösa. För bara ett par år sen fanns det ju inga digitala transor.

Tyvärr är det nog så att man förlorar värdefulla minuter på att ha en analog och om man ser det från det perspektivet är det ju svårt att motivera att någons liv inte skulle vara värt 2000 exra för den där lyxtrancievern.

Är alternativet till digital tranciever, ingen tranciever ska du självklart köpa dig en beg. analog, det är oändligt mycket bättre än ingen alls. Och som sagt, träna innan ni ger er ut, inte efter olyckan är framme.

Tillbaka
Topp