Alltså, själva frågeställningen här var ju huruvida "trancievers blir värdelösa efter x antal år".
De flesta som säljer sin gamla analoga sändare (gammal och gammal. dom säljs fortfarande), gör nog det av den enkla anledningen av att uppgradera till en ny, digital modell. Jag köpte själv en beg analog Ortovox F1, tror jag den heter, av en kille som skulle uppgradera. Efter lite testande och konstaterande att trancievern funkade betalade jag honom 100€ och var nöjd med det.
Visst, en modern digital transa är snabbare än en gammal analog i de flesta lägen, men det är ju inte så att dom analoga är värdelösa. För bara ett par år sen fanns det ju inga digitala transor.
Tyvärr är det nog så att man förlorar värdefulla minuter på att ha en analog och om man ser det från det perspektivet är det ju svårt att motivera att någons liv inte skulle vara värt 2000 exra för den där lyxtrancievern.
Är alternativet till digital tranciever, ingen tranciever ska du självklart köpa dig en beg. analog, det är oändligt mycket bättre än ingen alls. Och som sagt, träna innan ni ger er ut, inte efter olyckan är framme.