Behålla bindningar

Folkee

Ny medlem
Behålla bindningar
Hejsan!

Det är dags att byta skidor, och jag undrar om mina bindningar håller för att hoppa över till nästa par. Jag har kört med dem sedan de va nya för tre säsonger sedan, alltså ungefär 60 skiddagar. DIN-skalan går till 11 och jag har haft dem inställda på ca 7 hela tiden, har använt dem i varierande förhållanden men inte hoppat i park eller droppat något nämnvärt. Om jag behåller bindningarna hoppas jag att de ska hålla även för nästa säsong, som jag förhoppningsvis spenderar i alperna, alltså 100-150 skiddagar. Är det någon idé att behålla dem, eller ska jag köpa nya?

Tack för svar!
Ciao for now

Behålla bindningar
1. Vad är det för bindningar?
2. Sitter dem monterade på en platta/rails?
3. Hur mycket väger du och hur hårt kör du?

Senast ändrad:
Behålla bindningar
mmarcus sa:
1. Vad är det för bindningar?
2. Sitter dem monterade på en platta/rails?
3. Hur mycket väger du och hur hårt kör du?
Tack, hoppades att jag skulle få hjälp med vilken info som behövdes.

1. Känner inte till märket, på bindningen står det PEA(/O)K 11, alltså med ett A över ett O. Det var en present, och han som köpte dem har inte koll på vad det är... Aldrig sett i Sverige, däremot i alperna. Bindningarna är av vanlig typ, alltså inte med gå-läge eller liknande.

2. De är monterade rakt på skidan.

3. Jag väger 78 kg, men när jag fick dem vägde jag lite mindre. Jag kör nog ganska hårt, ser mig själv som en duktig åkare, men det är alltid svårt att bedöma sig själv. Åker så fort jag kan med kontroll på alla typer av underlag, men hoppar som sagt inte.

Behålla bindningar
Head Peak är var det är... Med tanke på DIN-skalan, din egna vikt och det åkningen det kommer bli nästa säsong är mitt svar givet. Köp nya bindningar med de nya skidorna! Paketpriserna gör att bindningarna blir en otroligt liten kostnad...

Behålla bindningar
Wot? Klart bindningarna håller. Kör dem tills de går sönder fatalt. De flesta bindningar har svaga punkter men går fortfarande att använda när dessa går sönder = kör tills något mindre går sönder på bindningen och beställ då nya så riskerar du inte att stå med trasig bindning. Dessutom, ska du säsonga behöver du minst två par skidor.

Att byta hela bindningar är ungefär lika nödvändigt som att byta oknäckta stavar.

Tillbaka
Topp