Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!

mardiman

Ny medlem
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
Tjena alla brädåkare =)

Tänkte börja med att säga att jag är ny på forumet så ta det lugnt med mig =)

Mina specifikationer:
längd: 190cm
tyngd: 80kg
åker: liiiite pist, liiiiite hopp mycket off-pist

Söker snowboard med dessa egenskaper:
längd: ca 165cm
bredd: 26cm+
flex: Medelhård/hård

Vet ni någon bräda med liknande egenskaper/en bräda som ni tror passar mig, SKRIV :D

Tack på förhand / mardi
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
amen tjena spammarn

den första finns inte i min längd, dessutom verkar den vara på tok för mjuk

den andra finns i längre, men verkar också på tok för mjuk

behöver mer tips tack
 
Senast ändrad:
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
..

Burton Custom Wide 162 (26) lagom flex

Burton Custom Wide 167 (26,2) lagom flex

Burton Custom X wide 164 (26,1) hårdare flex



That´s IT /Pinn
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
pinn sa:
..

Burton Custom Wide 162 (26) lagom flex

Burton Custom Wide 167 (26,2) lagom flex

Burton Custom X wide 164 (26,1) hårdare flex



That´s IT /Pinn
schysst som fan, har kollat lite på custom tidigare, verkade vettig

med lagom flex, menar du lagom för mig eller generellt?

menar du det senare verkar ju x wide asnajs för mig :D
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
...

generellt.. menar jag.. kanske också generellt för dig.. mjuk är den inte, hård är den inte


cx.en e något hårdare i flexet



Om du har råd... ta och köp dig en C.X :D


mega-sweeetness :)


/Pinn
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
jag har haft generellt mellan hårda, vill nog ha snäppet hårdare =) jag har råd om jag verkligen vill =)

förresten hittade jag en asbillig på sportconrad som jag tror heter king? kollade upp den på burtons hemsida, men där är det ju svårt att få någon vettig fakta om brädan, står ju typ bara att den är stor och "krossar berget", vet du något om den?
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
Fastna inte på burton bara för att dom "är bra". Det är lite som att köpa volvo...

Jag skulle titta på mer offpist-specifika märken. Sedan måste du ställa dig frågan om du ska ha brädan för enbart puder, eller om du vill kunna köra allround-offpist.
Kan inte uttala mig om tex: Burton Supermodel etc...Men i övrigt tycker inte jag burton har någon riktigt offpist-slaktare. Custom X är för sladdrig om du vill kunna stråla rakt ner i fallinjen. Enligt mig iaf.... Många tycker den är hård...
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
Måste tyvär säga emot Pinn.

Jag är 187 lång, 75 kilo.
Åker offpist, pist.

Jag har haft en Custom X men sålde den efter ett år. Jag äger även en Custom. JAG tycker att en custom X blir för mycket hybrid, den är för hård för att leka med i pisten och i offpisten finns det bättre alternativ. OM jag skulle välja mellan en Custom och en Custom X skulle jag utan tvekan ha tagit en Custom.

Jag gillar hårda brädor generellt sett och åker nu på en Baron ES 164 som pist/puder bräda. Lätt, hård och bred. Klockrent. Lite kort dock. Som pist/lek bräda har jag en Unity Pride, kolfiberförstärkt och hård och fin.


Du skrever att du åker liiite pist, liiite park och mycket offpist. varför kollar du då på allround brädor?
Tapprade brädor ! Burton maulolo, Lib tech mullet mfl är ett klart bättre alternativt då.

Jag själv kör som jag sa en Burton Baron ES 164 som puder/pist bräda och jag trivs riktigt bra med den. !I offpisten är den lätt att åka med och går att kasta runt. Har heller inga problem att åka fort med den trots den relativt korta längden. Dock så har jag den max bakmonterad och tror att jag skulle gilla en tapprad bräda bättre.

Någon som vet varför de tog bort Baron ES? Klart deras bästa allround bräda enligt mig. Hård, lätt, bred.
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
jag kan ju säga att jag inte är alltför insatt, enligt mig spelar egentligen bräda+utrustning mindre roll.. det är ju trots allt jag som åker, men i år tänkte jag att jag kunde försöka sätta mig in lite i brädköpet, istället för att låta nån hollywood-snubbe (hollywood=skate/snowboard butiken här i stan) lura på mig nån bräda..

förresten så sattes taket till runt 5000:- idag, då morsan tycker att jag bara kör sönder brädorna (hon själv byter skidor typ var 5e år), och jag vägrar paya själv, bortskämd som man är

tack för insikten nosskire, malolo verkar intressant

max bakmonterade bindningar är väl givet ;)
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
mardiman sa:
jag kan ju säga att jag inte är alltför insatt, enligt mig spelar egentligen bräda+utrustning mindre roll.. det är ju trots allt jag som åker, men i år tänkte jag att jag kunde försöka sätta mig in lite i brädköpet, istället för att låta nån hollywood-snubbe (hollywood=skate/snowboard butiken här i stan) lura på mig nån bräda..

förresten så sattes taket till runt 5000:- idag, då morsan tycker att jag bara kör sönder brädorna (hon själv byter skidor typ var 5e år), och jag vägrar paya själv, bortskämd som man är

tack för insikten nosskire, malolo verkar intressant

max bakmonterade bindningar är väl givet ;)
Mitt tips är att du provåker. Försök åka på en test helg alt köp på plats någonstans. Ofta (alltid?) får man provåka så många brädor man vill som de har som testbrädor innan man köper en.

Jag tror malolo är ett säkert kort, läs reviews. folk är nöjda. Kompromiss brädor är aldrig bra.
 
Behöver hjälp att hitta bräda, klicka för info!
hoppsan hejsan!

i allt detta hittade jag faktist en baron ES, lagom lång och allt (begagnad)

då är min fråga, vad är ett rimligt pris på en sådan, årsgång -07?

främst riktat till nosskire nu alltå :P
 

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp