Behöver hjälp med en puderbräda till tjej!

Bjersing

Aktiv medlem
Tjenare!
Jag är på jakt efter en puderbräda inför vinterns säsong.
För tillfället har jag en salomon gipsy 143 som jag åker på men det är helt klart för liten för att kötta puder.

Jag är 164 och väger typ 65, skulle beskriva mig själv som stark och hyfsat duktig åkare.

Det jag undrar är ungefärlig längd, tänker mig iaf 150, är det för kort?
Hur viktigt är det med herr/dam brädor, sak samma så länge man tar en lite mjukare herr bräda eller?

Några konkreta tips hade såklart varit gött för att veta ungefär vad man ska köpa.
Tänkte fortsätta använda mina burton emerald boots ifall det är relevant...

//Kivi

Det viktiga är ju som du säger flexen i förhållande till vikt och benstyrka och midjebredden i förhållande till fotstorleken. Om det sedan är en tjej eller killbräda är ju ganska ointressant.

Beroende på hur extrem puderbräda du vill ha så blir brädlängden lite annorlunda jämfört med en "vanlig" bräda. Dvs en kraftigt direktionell bräda med mycket taper, lång upphöjd nos och kanske till och med swallowtail medför ju att man kan korta ner den lite.

Jag kikade runt lite men du får ju förstå att jag inte åker dambrädor så ofta så jag har ju inte direkt teståkt något förutom min gamla Mullet.

Spontant så är nog en Burton Family Tree Day Trader i 150 cm det du söker.

Jag läste någonstans att Libtech skulle återlansera sin Mullet men hittar den inte på hemsidan.

Never Summer har en ny bräda ute som heter Raven....du får bilda din egen uppfattning.

Burton gör ju sina (herr) brädor Barracuda i 153 och 24,8 i midja alternativt Fish i 151. Flyta i puder borde de rimligen göra.

Tack för ett väldigt uttömmande svar!
Ska kolla lite vidare efter en bräda nu när jag fått lite mer koll.

//Kivi

Ett alt är att hyra på plats och testa runt lite innan man slår till.

Tillbaka
Topp