Behöver hjälp med längd på skidor ?!

Hulter11

Ny medlem
Tjaa ! jag har fått förfrågan av en kompis om jag vill köpa hans 2 gånger använda völkl bridge , det verkar som en bra skida, vad jag har läst om och vad han tycker. men nu är de så att dom är 163cm långa, och jag är en 1,87 och väger 67kg , så tänkte kolla med er om de låter på tok för kort ??
Jag är ju en ganska van pist åkare åker oftast preparerade backar , har tänkt att jag ska börja jibba lite mer, för de är jag helt nybörjare på..
hur eller hur testar jag ju skidorna innan köp :) men tror ni dem blir för tok för korta ? ska köpa nya skidor nämligen , så vad tycker ni ?

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Hej själv!
Åker på ett par Bridge 2011 inköpta förra året. Blev därför nyfiken på din rubrik.

Kunde testköra skidan i Tandådalen i slutet av november - 10 och blev klart såld på modellen, en lättåkt bus-skida med lite bredd för att kunna köra uppåkt och löst. Beställde från Sport-Conrad med Griffon Schizo, trots att de referenser jag hittade mest gällde Bridgen som telis-skida :).

Min spaning är att jag (168/62) upplever mina 179 cm´s lagg som oerhört lättåkta i både pist/offpist (Sälen/Åre/Trysil) och den lilla park-åkning jag exponeras för när jag hänger på mina barn (14, 14 och 8).

Den är säkert kul att åka med även i 163 cm , jag var dock ute efter en allroundskida och ville då få lite mer åkyta.

Testa!

Nej Nej Nej. Dom är på tok för korta.

Sålde mina 185 för några veckor sedan för bredare lagg, men trivdes bra med dom .

Jag är 188 och kör blandad körning. Men tycker att du skall ha en längre skida då dom är förhållandevis mjuka.

Lycka till

Tack för svaren ! jo vet ju att dom är för korta , mina skidor som jag har nu är ju 1,80. ville bara höra eran åsikt :) ska titta runt lite :) någon som har ett bra förslag ? till en medelgod allround åkare

Beror på om det är rocker eller ej.
Är det rocker så upplevs dem kortare då minde av skidan ligger i snön.

Jag åker på 179 och är runt 170cm lång.
Funderade på längre men är så glad att jag inte köpte längre.

Pröva den här skidlängsuträknaren, välj något i närheten av den längden.
Saxat ur Ola Rockbergs artikel (länken ovan):"
För att hitta rätt längd krävs faktiskt att du tar hänsyn till ganska många parametrar. Du bör bla tänka på:
- din vikt
- din åkskicklighet
- om du åker i eller utanför pisten
- om du åker fort eller långsamt
- vilken typ av skidåkning du föredrar"

Din egen längd spelar mer eller mindre ingen roll överhuvudtaget vid val av skidlängd.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp