Behöver hjälp med min stance

nicholass

Ny medlem
Tjena. Det är så att jag behöver lite hjälp av er nu. Jag har åkt ett tag och är duktig på att åka osv, men jag har alltid hyrt bräda så då har det alltid varit fixat med bindingarna osv, men inför denna säsong så köpte jag mig en egen bräda. Och givetvis fick jag själv mecka med bindingarna, så jag kollade runt lite på internet och testade lite och så trodde jag det var en bra position.

Så i mellandagarna och över nyår var jag i Idre och testade min nya bräda och det gick väl lite si sådär måste jag säga, bindingarna blev lösa efter 1,5 dag och jag fick skruva lite granna och bara spände igen och körde på. Men samma sak upprepades igen så jag testade byta grader denna gången och detta kändes bättre. Men känns fortfarande inte 110%.

Så till min fråga, jag gillar att köra lite park, lite offpist. Lite allround men ändå mer lutat åt att hoppa. Så har ni något bra att rekomendera? Jag kör goofy.

Tack på förhand!

N.S

..

1. kör du mycket switch?

2. hur mycket switch kör du? 10% 50%

3. hur mycket landar du switch? 180, 540, cab.....osv

...

(för VARFÖR köra duck om man inte kör switch alls??)

svara på detta så skall du få en bra inställning av mig sen..

/Pinn

pinn sa:
..

1. kör du mycket switch?

...

/Pinn
Tjena,

1. Jag kör inte överdrivet mycket switch, försöker lära mig och köra de oftare såklart, så i nuläget inte speciellt mycket.

2. Säg runt en 10-20%

3. Inte överdrivet ofta, men lite då och då får jag väl säga. Försöker som sagt lära mig.

pinn sa:
..

För att man är starkare med fötterna lätt pekade utåt, är även många skidåkare som kör duckstance på skidor, just för att man är starkare i den ställningen.

peace!

vid skidåkning kan jag förstå det när näsan pekar frammåt..

men om man inte åker switch så pekar ju näsan åt det hållet man kör,, reg eller goofy. då bör det vara bättre att stå med fötterna åt det hållet.. och bättre för knäna också..

...

nicholass..

+/- 0 grader på bakfoten och + 15-21 på framfoten.

.eftersom du håller på att lära dig att åka mer switch..

beror på vad som känns skönt för knän etc.. kolla hur det känns att stå i en bygel-lift.. ex.

det kommer att kännas skönt.

sgullers sa:
det heter väl fakie inte switch, egentligen är väl switch ett skidbergrepp
trodde jag
switch är ett skateboardbegrepp från början och det innebär att man åker åt motsatt håll. när man åker fakie åker man också åt motsatt håll men man trycker ifrån med "rätt" fot (alltså switch nollie=fakie ollie)

Senast ändrad:
Om bindningarna blir lösa lätt så kan du kleta på lite loctite på muttrarna. De förstör absolut inget och är lika lätt att skruva upp senare.

Det kan även vara en bra idé att bakmontera bindningarna en aning med tanke på att du kör lite överallt på berget. annars kan det bli jobbigt att åka puder. Ett litet tips bara, fast det kanske du redan tänkt på.. =)

pinn sa:
..

1. kör du mycket switch?

...

/Pinn
jag kör goofy, och skulle behöva lite hjälp med detta med ,
2= under 15 %
3= 15 -20 % ca

.. det spelar ingen roll om du kör regular eller goofy.. man räknar på samma sätt iaf.. bak är bak, fram är fram.. etc..

(skillanden mellan switch och goofy är att switch(eller fakie) betyder att du kör baklänges mot din naturliga riktning.

...

kör du bara ca: 15% switch och landar switchtrix (15-20%) så är det bra att kanske inte köra så grom negativ vinkel på bakfoten..

kör du mycket i parken?

då kan du ha +15 till +18 på framfoten och -9 till -12 på bakfoten

kör du mycket i pisten?

då kan du ha +18 till +24 på framfoten och -3 till -9 på bakfoten

.. shredd ON dude!

/Pinn

jag måste säga emot pinn där. leker mycket med stanceinställnigen och ja, det blir lättare att carva och hålla ner kanterna med positive stance på båda dvs typ +21 /+9 men rent allaround, trots total brist på fakie/switchtrick så är det lättare för knäna att köra duckstance, stabilare i drop samt enklare att poppa och kompensera i puderlandningar

enbart min åsikt dock

Sorry för att bumpa tråden, men skulle gärna behöva lite hjälp jag med :)

Har åkt en del denna vinter och kan ju åka ganska bra nu (svänga, bromsa, någolunda snabbt o.s.v.). Dock går det bara när jag åker med vänster fot fram (dvs regular), lär mig fortfarande att försöka åka snabbt och svänga bättre och ska nu under sportlovet (vecka 8) försöka mig på att träna lite att åka med fel fot (höger fot) fram så det ens går om det skulle behövas :P. Åker inte i hopp än, men ska försöka mig på det senare :)

Något jag missat? :P

EDIT: Åker på en K2 Anagram bräda, ca 176cm lång är jag.

Senast ändrad:
wire sa:
sgullers sa:
trodde jag
switch är ett skateboardbegrepp från början och det innebär att man åker åt motsatt håll. när man åker fakie åker man också åt motsatt håll men man trycker ifrån med "rätt" fot (alltså switch nollie=fakie ollie)
Att beskriva skillnaden på switch och fakie för en skidåkare är som att förklara offsideregeln för en icke sportintresserad tjej. Men du gör det på två rader och snyggt dessutom.
På skidor heter det "BAKLÄNGES" å på engelska blir det "BACK-LONG"...
Kan vi inte döpa det till det? "BACK-LONG UGLY SPIN 3" är då en "BAKLÄNGES 360".
De e dax att engelskan blir försvenskad!

maxter sa:
Han/hon vill ha förslag på stance, antagligen.
Det fanns en gammal artikel i ett fantastiskt snowboardmag för sisådär 10 år sedan som behandlade problemet "stance".....
Rubriken var: "Stå lika brett som Anders Hagman" eller nåt sånt.

Dom hade tillochmed tagit fram en formel för den ultimata freestyle-stancen.
Din kroppslängt / 3,27 och du får en rekommenderad stance.
Jag kan bara tala för mig själv men för mig stämmer detta ganska bra med verkligheten.
(186cm lång 186/3,27=56,99 å jag kör 58cm så de kan väl vara en början iaf.
Å vinklar? Alltid duck, alltid!

Kavasa sa:
wire sa:
sgullers sa:
trodde jag
Att beskriva skillnaden på switch och fakie för en skidåkare är som att förklara offsideregeln för en icke sportintresserad tjej. Men du gör det på två rader och snyggt dessutom.
På skidor heter det "BAKLÄNGES" å på engelska blir det "BACK-LONG"...
Kan vi inte döpa det till det? "BACK-LONG UGLY SPIN 3" är då en "BAKLÄNGES 360".
De e dax att engelskan blir försvenskad!
hahaha "BACKLONG UGLY SPIN 3 MUTE" = "BAKLÄNGES 360 STAVAR OCH SKIDOR ÅT ALLA MÖJLIGA HÅLL"

Tillbaka
Topp