Behöver hjälp med monoski

MrPoison

Ny medlem
Hej!
Jag tänkte ta upp detta med skidåkning igen och försöker få tag i en monoski. Jag åkte några säsonger i mitten av 80-talet och tyckte det var väldigt roligt. Nu har jag letat runt på nätet efter en begagnad eller ny monoski men inte fått något napp.

Är det någon här som har en monoski till försäljning? Har försökt hitta någon som kunde hyra ut en men det verkar stört omöjligt!

Om jag nu skulle köpa en ny så skulle jag behöva lite råd. Jag är 180 cm lång och väger 82 kilo. Jag är inte ett "proffs" i pisten men heller ingen Stig Hellmer. Så, någon som har några ideer om:

1) Typ av monoski. Jag har tittat lite på Duret Free och kontaktat monoskisweden men inte fått tag i dom. Jag kommer nog mest att åka i pist.

2) Hur lång skida är lämpligt? Funderar på 170.

3) Vilka bindningar är lämpliga? Vill nog ha ett par "vanliga" bindningar och inte ett par fasta.

Ytterst tacksam för all hjälp och råd som jag kan få!

Kolla med den här killen "megajohnsson" , han kör en massa monoski, och har troligen rätt bra koll...
Lycka till!

Köp dig ett par riktiga lagg i stället, en mordern skida är grymt lätt åkt och säkert ungefär 10000000000000000 gånger roligare en monoski!

Åk till fjälls, hyr ett par riktiga lagg boka upp dig på en privatlektion och livet börjar leka igen!

M

Jag har varit i kontakt med båda annonsörerna på blocket och dom monoskidorna gick tyvärr åt som smör i solsken. Har också varit i kontakt med diverse uthyrningsfirmor och skidbutiker i Stockholm men utan något som helst napp.

Hur får man tag på "megajohnsson"? Jag är ny här på forumet. Provade med FR-mail men det vet i tusan om mejlet kom iväg. Jag ser det inte i min "Skickat" korg i alla fall.

Och vad gäller riktiga lagg så ska jag naturligtvis prova på det nya, moderna skidorna. Men jag vill ändå ha tag på en monoskida för jag minns hur roligt det var och en ny, modern monoskida är säkert också en helt annan upplevelse än den Elan från 82 som jag åkte på :)

Monoski är precis som Miami Vice, grymt coolt på 80-talet. men suger idag!

Släpptes en "grymt cool" Miami Vice film 2006 och visst görs det nya, moderna monoskidor. Finns till och med 2008-års modeller av dessa mästerverk så jag förstår inte vad ni pratar om (nåja, jag överdriver kanske liiite vad gäller filmen ;)

Tyvärr har jag slängt min lila Peak skiddress, mina Nordica pjäxor där man kunde fälla ut hälen och min Stenmarks mössa. Hade ju varit helt rätt och hade garanterat suttit riktigt tajt numera!

MrPoison sa:
Släpptes en "grymt cool" Miami Vice film 2006 och visst görs det nya, moderna monoskidor. Finns till och med 2008-års modeller av dessa mästerverk så jag förstår inte vad ni pratar om (nåja, jag överdriver kanske liiite vad gäller filmen ;)

Tyvärr har jag slängt min lila Peak skiddress, mina Nordica pjäxor där man kunde fälla ut hälen och min Stenmarks mössa. Hade ju varit helt rätt och hade garanterat suttit riktigt tajt numera!
se så fel man kan ha! ber herr giftig om ursäkt

alternativet att du testar något nått inte från 80-talet men riktigt jävla skoj. åker det sjäv numera.

www.teleboardusa.com

tänk dig överdimensionerad carving skida du har tele-skor fast spända på efter varandra..

roligaste som finns och helt klart värt att testa minst. se mina bilder om du vill se lite hur det ser ut.

Edit: webb länken

Senast ändrad:
Har en men tror inte att jag är villig att sälja den...

däremot har jag hört rykten om att en av skiduthyrarna i sälen köpte in ett lager på 80-talet för att kunna vara först i den nya trenden...samma rykte säger att plankorna fortfarande finns kvar i källaren...tror att det är någon av uthyrarna innan sälen by.

även om du slängt peakdressen kan du ju alltid köra med ett par slitna jeans, skinnjacka och en lakrispipa...själv har jag en röd- och vitrandig BigSkioverall!

Mike, har du tänkt på hur de killar som högst skrek "bögjävlar" i klassen ofta visar sig kommit ur garderoben på återträffen 10 år senare?

Som åkare och ägare till en gammal ross-skida erbjuder jag dig ett första steg mot ett lyckligare liv som den du verkligen är. Du får låna min pärla när helst du vill.

centralbyrakraten sa:
Mike, har du tänkt på hur de killar som högst skrek "bögjävlar" i klassen ofta visar sig kommit ur garderoben på återträffen 10 år senare?

Som åkare och ägare till en gammal ross-skida erbjuder jag dig ett första steg mot ett lyckligare liv som den du verkligen är. Du får låna min pärla när helst du vill.
Som jag sa grymt coolt på 80- talet men inte lika kul idag. Men varför ser vi inte dig på monoski på dina lavinkurser. Eller skäms du för dina böjelser ;-)

Jag tar min fina Elan från 80 talet och går till liften nu då. Mon is the shit igen. Och narturligtsvis kör jag i en fin turkos/rosa dräkt, solglasögon(pilot) och i bakistegs pjäxor.

Syns där nere!

//H

Jag har långt gångna planer på sveriges första och enda lavinkurs för monoskidåkare inklusive instruktör på monoskida.

SLAO Lavin Monoskida! Snart på en skidort nära dig!!!

Jag skulle helt klart rekommendera dig att köpa en splirrans ny mono.. dom är grymt mycket roligare att åka på än de gamla 80-tals monoskidorna.

Jag själv kör på en Duret Free och anledningen till detta är att den är billig och är en bra allround skida. Dessutom är den väldigt lätthanterad. Plus att det är twintip något som är riktigt bra när du ska börja leka i parken ;) Men du lär nog aldrig vinna några derbyn på en Free.
Om du absolut bara ska köra pist så rekommenderar jag Duret Best of väldigt starkt.
Skulle kunna ge tips på flera andra monoskis, men blir en massa skrivandes då. Bättre att du hör av dig till mig om du är intresserad av fler monoskitips och rekomendationer.

När det gäller bindningar så skulle jag rekommendera att du köper dom färdigmonterade från duret. Du bör ha ett par som går till minst 14 och du bör även följa rekommendationen att köpa world cup plattor då det är mycket större krafter på ett par bindningar på en monoski än på ett par vanliga skidor. Jag har sett flera bindningar slitas av från monoskis och har även själv lyckats att slita av två st.

Titta gärna in på dessa sidor:
http://www.duretproshop.com/ Durets internetbutik
http://fatmonoboard.com/ En annan tillverkare, Deras "Race Spirit" är faktiskt nått jag även rekomenderar.

MikeMike: Efter att ha hört dina uttalanden så kan jag ju genast säga att du inte åkt på en modern monoski. Och varför uttalar du dig om nånting du inte åkt på! om det nu så är att jag har fel i mitt antagande, så undrar jag varför du tycker monoski suger idag?

"själv har jag en röd- och vitrandig BigSkioverall!"

Hård kultkänsla på den kommentaren. Kanske Spademan bindningar oxå? Vaurnet brillor är ett måste till den outfiten...

Tusen tack för all seriös (och oseriös) hjälp/information som jag har fått från er alla här i forumet. Vad gäller att kliva ur garderoben så får människor ha vilken läggning dom vill för min del, jag tycker mest synd om dom som inte vågat kliva ur garderoben. Kan inte vara roligt att behöva leva med en sådan hemlighet bara för att samhället inte accepterar det. Min egen läggning har jag alltid varit säker på (100% hetro) och inte ens åkandet på monoskida har kunnat ändra på den :)

Efter att ha läst all er information så har jag bestämt mig för att köpa en ny Duret Free monoskida. Dom har ett paket för 500 Euro som passar mig perfekt med bra bindningar och även world cup plattor. Då får jag en ny, modern monoskida och allt färdigmonterat av experter. Ska bli riktigt roligt att få uppleva gamla minnen fast på en modern monoskida!

Vill också tacka Alpingaraget för deras hjälp. Jag ringde till dom angående monoskida och trots att dom inte längre säljer monoskidor så tog dom sig tid att berätta för mig om detta forum och andra möjliga vägar att hitta en monoskida. Fantastiskt trevligt med en butik som inte bara säger "det säljer inte vi, hej då" utan ger service trots att man inte är en potentiell kund. Nu vet jag var jag kommer köpa mina nya pjäxor!

Vi ses i pisten! Jag tar sittliften upp tills dess att jag blivit lite stabilare på monoskidan!

Hej, ni värkar sugna på en monoskida. Det är så att jag har en "laserblå" rossignol från typ 80tal i okej skick som jag aldrig åker på pga av att jag åker vanliga skidor. Så om någon är intresserad av att köpa den av mig så kan ni ringa mig 0739273865. mvh molle

Tillbaka
Topp