Behöver hjälp med skidor!

Brunte84

Ny medlem
hej

Jag är ca 190 väger 90-95 kg åker ganska kraftfullt och är väl överallt på berget, befinner mig inte så mkt i parken men vill nog ändå ha twintip för att kunna leka lite. Sen är väl jag intresserad av inte allt för stor svängradie.

skulle vart guld värt med lite tips på bra alternativ

Enda skidorna jag kan komma på såhär på rak arm är https://www.freeride.se/review/view.php?id=3348 enda riktigt styva offpist/TT skidan jag känner till, dock är den väl mer offpist.

Om jag har helt fel får någon gärna rätta mig.

Ruggigt svårt/omöjligt att hitta en sådan skida du söker med tanke på din vikt/åkstil, eller så är det helt enkelt så för alla. En sådan drömskida har jag svårt att tänka mig finns oavsett hur man åker eller väger. Vill inte vara negativ men jag tror att det enda rätta är att ha flera olika par.

/Robert

Hmm Jarle. Varför skulle han behöva en styv skida för?? Och var står det nånstans??

Finns massa med skidor för dig. Hur mycket för den kosta?

Hendryxski har en del bra twintips men den har mycket sväng men det är inga problem heller att reglera eller begära at få längre på den.

Dpski är grymt lätta och har även en liten uppböjd tip. Styvare, rakare.

Nordica här ovan för då då.

K2 AK Enemy bred mjuk men grymt skön.

Extrem, Völkl, m.m

Kan räkna upp mycket mer men kolla på skiddata basen så https://www.freeride.se/skidatabase/2007/?subtype=3

Sök så skall du finna!

Skidtestar helgen i Sälen kanske och prova??

//Hasse

Senast ändrad:
det är ju faktiskt inte helt omöjligt att leka/åka switch med skidor som inte har twintip. jag kan inte räkna till antalet 180's som jag gjort på min Fischer Race SC utan att dom huggt. första tanken va Gotama men dom kanske är lite mjuka. men kanske ändå inte. dom är ju inte supermjuka och det är ju heller inte alls fel med en lite mjukare skida. speciellt inte i puder. om du vill ha nån hårdare skida så skippa twintip och kör Stoekli Stormrider DP eller kanske ett par Ross B-Squad.

Hasse:

"Jag är ca 190 väger 90-95 kg åker ganska kraftfullt "
En tung åkare som åker kraftfullt, brukar inte sådana behöva ganska styva skidor?
Att se en sådan åkare på ett par Pocket rocket, ja, jag tänka mig att det hade vart som en dansk på ett par Stormrider DP...
Det har jag själv fått lära mig i alla fall, å andra sidan är jag väl långt ifrån fulllärd vad gäller skidor. Blir man någonsin det?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp