Behöver hjälp med val av bindningar.

ChrilleN

Ny medlem
Hej!

Har tänkt att köpa mig ett par Atomic Access från Sport-Conrad i år och behöver hjälp med val av bindningar och montering.

(http://sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=40&art1=70005116)

Det finns ju en hel del bindningar att välja mellan och jag är inte så kunnig vad det gäller just bindningar så jag behöver lite tips och råd från er mer kunniga!

Jag väger 78kg och kör ganska aggressiv och lekfull friåkning.

Bindningen jag just nu lutar åt är Salomon STH 14 eller STH 14 driver, och här kommer min första fråga; vad är skillnaden mellan driver och den som inte är "driver"?

När jag klickar på "add to shopping cart" (för att kolla vart man kommer, har aldrig handlat från Sport-Conrad förut) så märker jag att man kan välja några konstiga monterings punker (konstiga för mig iallafall).
"Center" är ju ganska obvious och "Telemark standard" behöver jag inte bry mig om...men dom andra två:
Team och Team -2,5(FR), dom här två kommer jag nog behöva en förklaring av...(FR) förstår jag är en förkortning av Freeride...och -2,5 är väl troligen 2,5 cm bakom "Team" punkten.
Men vart är "Team" punkten?

Det var dom frågorna jag hade, tacksam för svar!

Christoffer

Senast ändrad:
Nu svarar det här inte alls på din fråga men på conrad finns Access bara i 181 som längsta längd, hur hade tänkt vara "aggressiv" på det med dina 78 kg? De har ju rätt mycket tiprocker,och sägs vara mjuka i toppen.

PÅ sth 14 vs sth 14 driver finns svaret redan om du sökt, (tådelen är olika, driver ok, sth "utan driver", inte lika bra...)
Men varför väljer du inte t ex Rossignol Freeski 140 XL 09/10 och sparar lite pengar?

"Team" syns på bilden:
http://skipass.fr/photos/matos/49994/75699.jpg

Senast ändrad:
Tyckte att 181 skulle räcka för mig, jag kör alltså inte SÅ aggressivt, men jag tror det är en tolkningsfråga.

Som sagt så är jag okunnig vad det gäller bindningar (jag kan ställa in min DIN korrekt osv, men vet väldigt lite om hur de olika bindningarna på marknaden jämför sig med varann och så).
Om Rossignol Freeski 140 XL 09/10 är en bra bindning så ska man kanske välja den?
Jag har dock en del pengar att lägga ut på bindningar eftersom att skidorna är billiga så de dyrare bindningarna är också alternativ...fast rossignol freeski 14 xl kanske är bättre?

JAG skulle iaf välja Rossignol Freeski 140 XL 09/10 före en sth 14 utan tvekan (och sannolikt de flesta på freeride) sth14 driver vs Rossignol Freeski 140 XL 09/10 är svårare men rossin är 30€ billigare så därför hade jag nog valt den. Är själv nyfiken på access men isåfall i 191. Det blir väldigt kort åkyta i 181, kolla på denna video

Tillbaka
Topp