Behöver hjälp(som många andra) val av bindningar

Staring

Ny medlem
tja, är riktigt peppad på vinterns snowboardåkande... Fick min snowboard i julklapp förra året och har "vanliga" bindningar men inga boots. Skulle köpa det nån gån snart tänkte jag för det är ju så förbannat jobbigt att hyra jämt!
Men nu har jag då börjat fundera... Tänk om jag går och köper ett par vanliga boots och ångrar mig? vilka bindningar passar bäst för just min åkstil?

Jag ligger nog fortfarande på nybörjarnivå, även om jag skär ordentligt då jag åker. Att hoppa och göra tricks har jag inte riktigt fastnat för än, jag hoppas däremot att det kommer, och giller därför för det mesta att försöka komma upp i så höga ahstigheter som möjligt nerför backen.
Så ja det är väll det som är min åkstil, snabbt och straightforward utan krussiduller...

Blev nästan en hel uppsats här men är någon up for the challenge of finding me the right kind of bindings?

Tack i sånna fall / Jungfru i nöd ^^

köp några bara gå in till en skidafär å fråga o m dom har bindningar som man kan köpa?

jo, men jag skulle vilja ha lite tips om vad jag skall kolla på... vad som är bäst när man faktiskt åker, inte vad som står på papper :P... lite tips sådär innan jag ger mig ut å jagar...

Vad vill du ha? Du saknar boots men har bindning men vill ändå köpa bindning.
ska du köpa boots till din vanliga buckle bindning, så ta bindningen den till närmaste brädförsäljare, prova ut ett par boots som passar till din fot och till bindningen, så att du vet att du inte har en massa glapp odyl.
Ska du däremot köpa nya boots o bindningar så knallar du bara in till butiken och köper de boots som sitter bäst på din fot och ger tillräckligt stöd, och en bindning av samma märke i rätt storlek. Samma märke för att få maximal passform.
Burton funkar alltid,det gäller bara att hitta sin nivå i deras line. OBS!!! Dam modeller!!!

Mjukhet/hårdhet är nog det man ska kolla efter, mjukare bindningar för jib & hårdare för störtlopp.. bästa vore nog att åka till en prof. snowboardaffär och fråga experterna om tips, bor du i sthlm så kan jag föreslå oneoff(.se) t.ex

Då vi inte vet vilken typ av bindning du vill ha drar vi lite märkn istället.

1 Flux (säljs på onoff t.e.x) j*vligt bra bindningar, bla.a supertitan
2. Burton... Tyvär, men dem gör bra saker.. P1 är grym ! Sen finns det ju vanliga cartel som tyvär har en lite för hög bakkappa till många lägre skor. Skär in i vaden då :S inte skönt ! Men om du har skor som är tillräckligt högra riktgit bra..

oh Tack för all hjälp!!

bor tyvärr inte i sthlm, äkta gbgare här vettu!
Jag funderar på om det är värt att byta bindningar eller om ja helt enkelt ska strunta i det och bara köpa ett par boots....
Det låter som om jag inte har någon åsikt själv men så är det inte :P letar efter lite tips...
Vet att jag HATAR step ins och kommer aldrig använda dem igen... men jag har småkikat lite på flow....
Nu e det ju så också att jag har en Burton-bräda..... är det inte så att jag faktiskt måste köra på burton bindningar då :/?

Får man fråga vilken variant av burton brädorna du fått? & antar att det var en ny i årsmodell 06?

shit jag känner mig så kass >.<
Jag är nämligen inte säker, det är nog inte än sån avancerad bräda. Den köptes på concrete nån månad innan jul så det antar jag.... det är en av dem brädorna med en planet på mitten liksom...
ne fyfan nu skäms ja nästan >.<

Jag skulle som nån sa ta med bindningarna och prova ut boots efter dem eller köpa nya bindningar + boots om du ska åka mycket, jag har nu hyffsade bindningar och bra boots ( tycker jag ) 32 lashed men ska ändå skaffa nya bindningar mer anpassade efter min stil ( park )då jag ska åka rätt mycket i vinter, tror det lönar sig.

:D låter precis som en bräda syrran köpte i julas.. det ska va en allroundbräda så en "allround"-bindning borde vara bästa alternativet.. Man kan ju alltid prova att montera på bindningar från andra märken, men om man inte har lust att leta så länge så skulle nog en burton bindning vara det säkraste alternativet eftersom de självklart är anpassade för sina egna brädor...är inte så insatt i teknikaliteterna än men det som kan göra att bindningar från olika märken inte passar till vissa brädor kan bero på skruvhålen? Hursom så testa burton.com och kolla deras bindningar. Hög respons = hård bindning = bra för pist, dålig för jibb o vice versa. Om du söker lite på forumet hittar du säkert info om snowboardaffärer i gbg där du kan få grundligare hjälp. good luck!

Köp burton om du inte vill mekka, reservdelar finns överallt. köp f*n inte flow. Vem som helst som lär sig åka seriöst tycker dem är skit. Sitter ju inte fast på brädan för 5 öre !

Burton Custom / Cartel / p1

Bara att välja prislapp.

Staring sa:
oh Tack för all hjälp!!

bor tyvärr inte i sthlm, äkta gbgare här vettu!
Jag funderar på om det är värt att byta bindningar eller om ja helt enkelt ska strunta i det och bara köpa ett par boots....
Det låter som om jag inte har någon åsikt själv men så är det inte :P letar efter lite tips...
Vet att jag HATAR step ins och kommer aldrig använda dem igen... men jag har småkikat lite på flow....
Nu e det ju så också att jag har en Burton-bräda..... är det inte så att jag faktiskt måste köra på burton bindningar då :/?
men om du kör på en burtonbräda och om du vill ha tex flux bindningar så är det ju bara att köpa en flux discuser vettu!!!

haha ne d visste ja ju faktiskt inte :P
ja gillar att åka men har lixom inte satt mig in i det så mkt som ja borde :P Men tack för all info! hög tid att lära sig nu

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp