Behöver köpråd MTB street/dirt

zaiqon

Ny medlem
Hej !
Jag och polaren ska snart köpa cyklar och vi har fastnat lite på "NS metropolis" och "lapierre rapt 1.2".
Det vi tänkt göra är att lära oss "street tricks" (syftar på det danny macaskill sysslar med) och åka i dirt park.

Hur viktigt är det med frambroms för street och dirt, bör man köpa till en frambroms?
Spelar det någon roll om man har v-broms eller skivbroms?
Stöddämpare är väl måste för dirt men hur lämpar det sig för street?

Skulle gärna ha lite tips av er vad ni säger om dessa 3 cyklar:

http://www.lapierre-bikes.co.uk/mtb/big-mountain-dirt/rapt/rapt-12
http://www.cykloteket.se/ns-bikes-metropolis-3/85201100/artikel.html
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=68235
( Skillnad på Metropolis 3 och 2? )

Om ni har bättre alternativ får ni gärna säga det. Prissklass 4000-7200kr
Fråga om något är oklart!
Tack för mig !

Frambroms för dirt behövs inte. För street, mjaee kanske, men är ni nybörjare finns det viktigare saker att lära sig än att hantera en frambroms. V-broms eller skivbroms spelar ingen roll. Jag tycker skivbroms är lite smidigare eftersom du inte behöver hålla på och justera bromsklossar. Å andra sidan är det lite ömtåligare (tänk snea skivor). Så det är väl lite av en smaksak. Skivbromsar tar generellt sett bättre med. Fast å andra sidan använder du mest bromsen till att justera farten vid sån här åkning, inte för att tvärstanna.

Stötdämpare är också en smaksak. Det är inte ett måste för dirt men rätt skönt för handlederna. För street tycker jag det tar bort för mycket av känslan. Cykeln tar mycket stryk vid steetande så en helstel gaffel är lite bättre av den anledningen också.

Cyklarna vet jag inget om, men jag har kört en del komponenter från NS och det är bra grejor. Skillnaden mellan metropolis 2 och 3 verkar vara komponentnivån. 3an verkar ha en kompromissram (undvik!) medan 2an har en ram helt i crmo-stål och en allmänt lägre vikt.

Ok, så som jag fattar det så ska jag välja en cykel med stötdämpare om jag kommer köra mest dirt och utan om jag satsar på street? Om jag nu väljer ex. väljer en cykel utan stötdämpare, kommer det "förstöra" känslan när jag hoppar i dirt? Och tar cyklen mer skada utan dämpare vid hopp?

Så gillar jag det i alla fall, men det finns ju många som kör street även med dämpare.

Nej då inte alls, det kommer ge mer känsla även i dirten. Cykleln blir även lättare. Fast det är noggrannare med att du sätter landningarna annars får du ont snabbt :)

herrgard sa:
Så gillar jag det i alla fall, men det finns ju många som kör street även med dämpare.

Nej då inte alls, det kommer ge mer känsla även i dirten. Cykleln blir även lättare. Fast det är noggrannare med att du sätter landningarna annars får du ont snabbt :)
Tack för ditt svar :)
Har du någon cykel att rekommendera för 4000-7000kr ?

Jag skulle nog köra på en NS Holy 1 http://www.childstore.se/se/shop/dirt-mtb/kompletta-cyklar/ns-bikes-holy-1-26-2013.html och sen köpa en lös dämpad gaffel på rea om ett tag när du kommit igång med cyklandet. Typ en DJ1. Vanliga XC-gafflar funkar också bra om du är lätt eller inte kör dödshårt. De är lätta och fina med. Kanske går att få en för halva priset, så ~2000kr. Gafflarna man får med kompletta cyklar brukar inte vara så roliga.

herrgard sa:
Jag skulle nog köra på en NS Holy 1 http://www.childstore.se/se/shop/dirt-mtb/kompletta-cyklar/ns-bikes-holy-1-26-2013.html och sen köpa en lös dämpad gaffel på rea om ett tag när du kommit igång med cyklandet. Typ en DJ1. Vanliga XC-gafflar funkar också bra om du är lätt eller inte kör dödshårt. De är lätta och fina med. Kanske går att få en för halva priset, så ~2000kr. Gafflarna man får med kompletta cyklar brukar inte vara så roliga.
Nu tycker du nog att jag är jobbig när jag frågar om allt, men var inte dämpat dåligt för street?
Förklara lite mer tydligt hur du menar :) jag är jobbigt nu, jag vet...

Edit: blir jag tvungen att köpa till en frambroms till holy, eller ingår det?

Senast ändrad:
Jo, jag tycker dämpare mest är i vägen och gör cykeln klumpigare för street, men det finns ju som sagt de som gillar känslan med. En fördel med att cykla helstelt är att man lär sig cykla på ett annat sätt. Med dämpare blir man lätt slarvig och inte lika smooth ;-P

Det jag menade var att dämparna som följer med alla utom top-of-the-line-kompletter brukar vara rätt kassa. En kass dämpare är inge kul att cykla runt med. Då är det bättre att köpa en bra cyklel med stel framgaffel och sen komplettera med en dämpare i högre klassen om man nu vill ha en sån.

I specen och på NS hemsida står det att frambroms ingår (v-broms), men det syns ingen på bilden. De har säkert tagit av den så den ser snyggare ut :)

Snödjup

Tillbaka
Topp