Behöver lära mig litet nytt

PhantomTiger

Ny medlem
Jag har alltid hyr skidor innan och nu ska jag köpa ett par..jag är 185 cm lång och väger 70 kilo och är 14 (15 den 15 januari) år. Skulle jag kunna ha 185 cm skidor?? OCh hur räknar man ut allt det och hur ställer man in bindningarna... Tack på förhand//PhantomTiger

Längden beror ju på vad det är för skidor du ska ha, om det är carving eller freeride eller downhill eller vadsomhelst. Det finns en liten uträkningsgrej under Artiklar > Utrustning (har jag för mig) där du kan leta fram vad du ska ha. Eller så frågar du helt enkelt i en skidbutik med folk du litar på. Vad gäller bindningarna har du DIN-skalan som ställs in efter din vikt och åkskicklighet, grovt förenklat kan du ta din vikt/10 + 1 för att får fram vad du ska skruva bindningen till, lösare om du är ovan, hårdare om du är duktigare. Vill dock rekommendera att du återigen pratar med duktig personal på nån skidaffär du har förtroende för.

Håller med Sticks i allt väsentligt.
Kika på http://www.freeride.nu/content/index.php?id=92.
Mycket informativt.

Om du åker mindre än 2 v per säsong, är nog hyra av skidor fortfarande ett bra alternativ. Man får oftast årets grejor och har dessutom möjlighet att byta mellan olika modeller.

Det är ju viktigt att du VET VAD du vill hyra också, och det gör man endast genom att informera sig, som här på FR t ex.

Hälsningar,
Ace DG

Tillbaka
Topp