Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver lite hjälp med nya freerideskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 483780" data-attributes="member: 12152"><p>Det låter helt logiskt och stämmer säkerligen. Jag har som sagt begränsad erfarenhet av rockerskidor och har egentligen bara testat lite olika tiprockerprofiler. Fullrocker har jag aldrig testat i "riktig" åkning. Det står helt klart att olika typer av rocker ger en ny möjlighet att påverka skidans egenskaper. Trots många tillverkares tidigare bedyrande att även en skida i längder neråt eller under 180cm ska vara tillräckligt lång och "ge samma flyt som en längre skida tack vare bredden" osv har jag aldrig testat någon skida under 185 utan någon form av rocker som jag har tyckt har gått tillfredställande i djupsnö. På senare år har jag bla testat ett par 180 Birdos med tip rocker, Salomon Czar i 182 och ett par Katana 183 med viss rocker fram (kan ju vara lite hur som helst med spannet bland 07/08-orna från Völkl). I de fallen är det ju inte full rocker det gäller och då gör tip-profilen helt klart att man klarar sig med en kortare längd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 483780, member: 12152"] Det låter helt logiskt och stämmer säkerligen. Jag har som sagt begränsad erfarenhet av rockerskidor och har egentligen bara testat lite olika tiprockerprofiler. Fullrocker har jag aldrig testat i "riktig" åkning. Det står helt klart att olika typer av rocker ger en ny möjlighet att påverka skidans egenskaper. Trots många tillverkares tidigare bedyrande att även en skida i längder neråt eller under 180cm ska vara tillräckligt lång och "ge samma flyt som en längre skida tack vare bredden" osv har jag aldrig testat någon skida under 185 utan någon form av rocker som jag har tyckt har gått tillfredställande i djupsnö. På senare år har jag bla testat ett par 180 Birdos med tip rocker, Salomon Czar i 182 och ett par Katana 183 med viss rocker fram (kan ju vara lite hur som helst med spannet bland 07/08-orna från Völkl). I de fallen är det ju inte full rocker det gäller och då gör tip-profilen helt klart att man klarar sig med en kortare längd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver lite hjälp med nya freerideskidor
Tillbaka
Topp