Behöver lite hjälp med nya freerideskidor

Vannish

Medlem
Ni får lov att döda mig om detta redan tagits upp! Med samma "behov" som mig.

Jag är 177 lång och väger 77 kg och har för tillfället helt vanliga alpin-skidor som är 172. Men jag tycker det känns för lite för långt.

Så jag vill ha lite superhjälp... Det jag är helt bestämd på är att jag vill åka med freeride-skidor. Jag är ingen gud på åkning men det blir ändå en del vekor/år och planerar att bli bättre... Rätt snart.

Jag vill ha kortare skidor än jag har nu (men det kanske är helt fel?). Jag har dålig koll på det där, men jag själv skulle vilja ha runt 165-168, är detta alldeles för kort för mig? (om man nu räknar bort "känslan" av vad jag själv tycker om).

Jag är väl medeveten om att jag kan gå till en butik och fråga, och det kommer jag alldeles säkert göra. Men jag har gärna lite bakkunskap om det innan. Trevligt vore om en skida inte kostade över 5k heller.

Hoppas det finns nån hjälp!

MvH - Thomas

Senast ändrad:
Känslan jag får när jag åker med mina nu är att dom känns långa och "sladdriga". Det kan ju bero på mig, det kan bero på skidan. Men känns fortfarande "fel" när jag har så "långa" skidor (mycket "" nu).

Eller är det bara så att jag får ta och lära mig åka med såna skidor jag har nu?

Jag gjorde ett test då man räknade in vikt, vart man åkte, hur man åkte osv... Det visade att jag skulle ha ca 190 skidor...? Det är helt galet långt för min del.

Utan att försöka vara elak så låter de som att du gör nåt tokigt när du åker, du bör nog ta en skidlektion innan du gör några skidköp.
En längre skida kan kännas trög men inte "sladdrig", då gissar jag nog mer att du gör nåt fel. Personligen skulle jag ALDRIG ens fundera på att åka på så kort som en 165cm allroundskida och jag väger 72kg.
Vet ju inte vad för skidor du åker på nu heller, kanske några Salomon för "turister" och då kommer de vara "sladdriga" oavsett längd.

Senast ändrad:
balanselius sa:
Utan att försöka vara elak så låter de som att du gör nåt tokigt när du åker, du bör nog ta en skidlektion innan du gör några skidköp.
En längre skida kan kännas trög men inte "sladdrig", då gissar jag nog mer att du gör nåt fel. Personligen skulle jag ALDRIG ens fundera på att åka på så kort som en 165cm allroundskida och jag väger 72kg.
Vet ju inte vad för skidor du åker på nu heller, kanske några Salomon för "turister" och då kommer de vara "sladdriga" oavsett längd.
Det är troligtvis en halvvariant av en turst-salomon-skida. Iofs har jag tagit skidlektion och låtit stoltheten flöda iväg! Däremot kanske inte min "sladdrig"-förklarning va den bästa. Men det känns som för stora fotbollsskor, det liksom inte passar.

Men om jag nu frågar, vad borde jag ha för längd ungefär? Svaret jag tror jag får är runt 175-180, har jag rätt?

jag skulle säga att om den ska vara för allroundbruk bör den inte vara kortare än du. jag skulle säga 180-185 cm, beroende på karaktär. men det är förstås en vanesak också.

Åh gud, det känns som det är ruskigt långt!

https://www.freeride.se/videoawards2008/?video=102

Jag kollade på denna filmen förut, och tycker han i orange jacka åker riktigt snyggt och avslappnat... Klarar man verkligen av att göra det med skidor som är lika långa/längre än sig själv ^^ Känns som det blir så mycket att hålla koll på...

Senast ändrad:
Vannish sa:

Jag kollade på denna filmen förut, och tycker han i orange jacka åker riktigt snyggt och avslappnat... Klarar man verkligen av att göra det med skidor som är lika långa/längre än sig själv ^^ Känns som det blir så mycket att hålla koll på...
längre än sig själv, skojar du?
Först och främst så har din kropsslängd väldigt lite att göra med vad du ska ha för skidlängd, men oavsett det så är 180 inte mkt jag åker normalt på 190cm. En riktigt fin puder dag för 2 år sen körde jag 202cm fetingar och det var endast när vi åkte ner i en brant couloir sista åket framåt femsnåret som jag kände att de var stora. I övrigt var de bara härliga!
Längre = mer stabilitet och flyt
Kortare = lättare att bära till liften och lättare att åka på i väldigt tajt skog (eller SL-Race)

Godnatt

Senast ändrad:
Vannish sa:

Jadu, det hörs att du inte har testat speciellt mycket skidor. Jag är 180 lång och väger 75kg, dvs jag är i princip lika stor som du. Längden på skidor beror helt på vilken typ av skida man väljer. Du behöver en grundkurs i skidlängd helt enkelt. Så här ser jag på saken beroende på kategori. Angivna längder är vad jag tycker är lagom för mig i respektive segment:

Rena pistskidor:
165-190cm
Kan åkas i mycket varierande längd och ändå vara både stabila och roliga, men egenskaperna skiljer mycket.
Race-slalom: 165cm. Känns extremt korta med kort radie. Kräver passning hela tiden och är bara kul på hårt eller åtminstone fast underlag. 165 är riktigt kort och man behöver aldrig något kortare.
Butiksräser SL/GS-kombo/skicross/top-of-the-line-pistlagg: 174-180cm. Längre radie och mer avspänd åkning och fungerar hyfsat även om det börjar mjuka på.
Race-GS: 183-190cm. Stabila och trygga på alla hårda underlag och i höga farter. Smidiga på snön så länge man kör fort.

Jib
175-184cm
Jag jibbar aldrig, men har ändå åkt en hel del twins. Ska det inte bara snurras utan också åkas med någon form av heder utanför parken måste det finnas lite skidkänsla kvar. Allt under 175cm tycker jag känns som rena leksaker.

Allround/pistorienterat (75-90mm)
177-183cm
Åks korta iom att man prioriterar pistegenskaper. Klarar lite fluff på morgonen, men är iom bredden, eller bristen på bredd snarare, svåra i djupare snö.

Allround/midfat/"Sverigeskidor"(95-105mm)
184-190cm
Ofta rätt biffiga i känslan, och klarar allt som kommer i vägen för åkaren. Do-it-all helt enkelt. Längder neråt 180cm är svåråkta i lössnö, men roligare i pisten generellt sett och lite enklare att hantera i vindpack eller annan riktigt svår offpistsnö där man inte sjunker ner. 188-190 ger ett helt annat flyt och är mer lättåkta i all form av lösare snö. Längder över 190 är för mig ofta lite tunga och stora och kräver att jag verkligen lägger ner kraft i skidan.

Offpist, traditionellt spann (>105mm)
188-195cm
Större skidor i alla ledder. Ska man åka med fokus på offpist är det hopplöst med kortare skidor är 185cm någonstans. Det blir för svårt att hantera i lössnö. Man måste ha längden att jobba med för att slippa slänga på bakvikten.

Offpist, tip/full rocker (>100mm)
180-195cm
Nu har jag inte åkt på speciellt många skidor med rocker, men de jag har testat visar att man kan välja en kortare längd om skidan har rocker om man vill ha en extremt lättmanövrerad skida. Flytet finns ändå iom spannprofilen. Likväl fungerar dom bra i långa längder om man vill ha mer stabilitet och trygghet. Med kortare längder menar jag här längder neråt 180, eller kanske någon centimeter under i extremfall (tex Pontoon 179cm)

Som du ser så är 165cm åt helsike för kort för en freerideskida. Den kommer att bli extremt svåråkt i all form av mjuk snö och jag kan knappt föreställa mig hur dåligt den kommer att gå i lössnö av god kvalitet. Det är INTE lättare med en kort skida, utan betydligt svårare. Det enda som blir enklare med en så kort skida är uppåkt, tät, skog där man inte åker utan mer krånglar sig ner. Hård/fast pist kommer också att fungera skapligt, men när det börjar bli lite mjukt och uppåkt framåt eftermiddagen så blir det återigen problem.

När det gäller den orangebeklädda åkaren i filmen så håller jag med om att han har en bra grundteknik. Däremot får jag när jag ser filmen känslan av att han har alldeles för små och korta skidor under fötterna och åkningen blir därför ganska liten och bökig och bakvikten ligger hela tiden med i bilden. Med ett par moderna offpistskidor av rätt längd så hade han kunnat uträtta stordåd i större terräng.

Sen är det skillnad på åkning och åkning ska väl sägas. Om du med offpist menar att ta ett par svängar mellan fjällbjörkarna efter korvgrillningen vid Snögubben ovanför Gustavbacken så kan du utan vidare klara dig med ett par 170cm:s 80mm:are. Har du däremot för avsikt att utveckla din åkning i en riktning mot att leta och att åka linjer i större bergsmiljöer så bör du lära dig att åka på större skidor.

Senast ändrad:
alltså, 180 är helt klart en bra längd till dig. den kommer ju att vara kortare än du, eftersom det går ett antal cm på tip och tail (förutsatt att du inte köper k2, fast detta diskuteras redan flitigt på andra håll i forumet), så skidan kanske är åtminstone 7-8 cm kortare i realiteten.
det är som sagt en vanesak också. 180 cm skida borde du inte ha några som helst problem att bemästra, ge den några timmars ärlig chans i backen bara!

edit: såg att mno postat en finfin guide till dig under tiden jag skrev. läs denna och ta i beaktning. :)

Senast ändrad:
Ja tack så mycket MnO, detta var iprincip allt jag sökte! Av vad du skrev känns det som att det "trots allt" får bli ett par skidor på 175-180 (troligtvis 180). Det ska ju vara så att jag vill kunna utveklas i dom också, och då är det väl lika bra att jag lär mig ^^

Då är nästa steg att flörta in sig hos skidhandlaren :D Återigen tack för alla svar!

Ses i backen

En mycket fin guide han skrev ihop här MnO. Som man även kan utläsa av den guiden så ser man ju också att en skida som man vill ha för många användningsområden blir sådär på allt. Som du ser, skidan som du åker tokbra på på stora berg i djupt puder blir inte lika bra som en sl-racer... Det bästa är ju helt enkelt att satsa på två st. Eller så köper man ett par bra offpistskidor och sen hyr pistskidor för de dagarna man harvar pist. Själv fick jag tag på ett par atomic sl9 pistsmiskare på team sportia för 2000:- alltså tyckte jag det var värt de pengarna istället för att hyra...

Pillard sa:
En mycket fin guide han skrev ihop här MnO. Som man även kan utläsa av den guiden så ser man ju också att en skida som man vill ha för många användningsområden blir sådär på allt. Som du ser, skidan som du åker tokbra på på stora berg i djupt puder blir inte lika bra som en sl-racer... Det bästa är ju helt enkelt att satsa på två st. Eller så köper man ett par bra offpistskidor och sen hyr pistskidor för de dagarna man harvar pist. Själv fick jag tag på ett par atomic sl9 pistsmiskare på team sportia för 2000:- alltså tyckte jag det var värt de pengarna istället för att hyra...
Två par skidor får nog bli när man får tag i jobb ^^ Just nu är detta fjäskande hos föräldrar till för tidig julklapp. Men ska ha det i baktanke!

Bra guide MnO,

Står själv i valet o kvalet när de gäller länden på Scott Crusade. 179 cm vs 189

Men vad jag förstått skall valet baseras minst lika mycket på min vikt som längd? (och åkegenskaper givetvis)

Finns det några tumregler angående vikt kontra skidval?

Är 185 cm lång men väger inte mer än 75 kg. Prioriterar pistegenskaperna.
Så de känns som att något mellanting hade varit bra om möjligheten funnits.

Tips?

MvH

Senast ändrad:
MnO sa:
Offpist, tip/full rocker (>100mm)
180-195cm
Nu har jag inte åkt på speciellt många skidor med rocker, men de jag har testat visar att man kan välja en kortare längd om skidan har rocker om man vill ha en extremt lättmanövrerad skida. Flytet finns ändå iom spannprofilen. Likväl fungerar dom bra i långa längder om man vill ha mer stabilitet och trygghet. Med kortare längder menar jag här längder neråt 180, eller kanske någon centimeter under i extremfall (tex Pontoon 179cm)
Just rocker är väl en skidtyp som man inte bör välja för kort på grund av att kantlängden blir extremt kort, vilket i sin tur ger en rejält instabil skida. Shane McConkey menar ju att rockerskidor (alltså dom med full rocker) bör åkas 10 centimeter längre än vad man annars hade valt. Det ligger ganska nära vad jag själv upplevt efter ett gäng dagar på rockers, att dom känns kortare och mer lättåkta än vad längden kan få en att tro. Men det kräver ju som sagt puder också.

Glisseur sa:
Just rocker är väl en skidtyp som man inte bör välja för kort på grund av att kantlängden blir extremt kort, vilket i sin tur ger en rejält instabil skida. Shane McConkey menar ju att rockerskidor (alltså dom med full rocker) bör åkas 10 centimeter längre än vad man annars hade valt. Det ligger ganska nära vad jag själv upplevt efter ett gäng dagar på rockers, att dom känns kortare och mer lättåkta än vad längden kan få en att tro. Men det kräver ju som sagt puder också.
Det låter helt logiskt och stämmer säkerligen. Jag har som sagt begränsad erfarenhet av rockerskidor och har egentligen bara testat lite olika tiprockerprofiler. Fullrocker har jag aldrig testat i "riktig" åkning. Det står helt klart att olika typer av rocker ger en ny möjlighet att påverka skidans egenskaper. Trots många tillverkares tidigare bedyrande att även en skida i längder neråt eller under 180cm ska vara tillräckligt lång och "ge samma flyt som en längre skida tack vare bredden" osv har jag aldrig testat någon skida under 185 utan någon form av rocker som jag har tyckt har gått tillfredställande i djupsnö. På senare år har jag bla testat ett par 180 Birdos med tip rocker, Salomon Czar i 182 och ett par Katana 183 med viss rocker fram (kan ju vara lite hur som helst med spannet bland 07/08-orna från Völkl). I de fallen är det ju inte full rocker det gäller och då gör tip-profilen helt klart att man klarar sig med en kortare längd.

Har skaffat lite nya frågor nu som jag hoppas jag kan få svar på.

1. skillnaden på freeride-skidor och allmountain-skidor?
2. om jag vill ha lite av en twin-tip freeride-skida, finns detta? alltså en skida som man inte får hjärtat i halsgropen varje gång man åker baklänges med (om ni nu förstår hur jag menar).
3. tips på en bra Allround/midfat/"Sverigeskidor"(95-105mm) skida, ca 180 cm lång? pris gärna inte högre än 4-5k.

tack på förhand =)

Tjusig sammanfattning av skidtyper MnO! :-) Jag tar "risken" att komplettra med några personliga synpunkter!

Längre skidor av en specifik modell är oftast inte bara längre utan nästan alltid också styvare. Ibland kan de längre modellerna ha en annan uppbyggnad och i vissa fall även en annorlunda skärning. Detta innebär att i vissa fall kan olika längder av en och samma modell ha så skilda åkegenskaper att de egentligen inte borde gå under samma modellbeteckning.

Fischer har med sina freerideskidor Watea valt att göra varje modell i en längd och ge skidorna olika namn. Ett bra initiativ som fler fabrikanter borde följa.

http://www.fischerskis.com/en/products_ski.php?parent=20330

Till dina frågor:
1. Det finns idag fler olika skidmodeller och kategorier än någonsin tidigare vilket är en outtömlig glädjekälla för många med mig ... :-). Gränsdragningarna mellan olika kategorier är i många fall flytande och sklijer sig mellan oloka märken. Generellt kan man dock säga att en Freerideskida är optimerad för offpist i blandade förhållande medan en Allmountainskida är konstruerad för att även gå bra i pist. Det innebär i praktiken att en AM skida är smalare, kortare och hårdare än en FR.

2. Det finns mängder med Freeride Twintips går ofta under benämningen BC (Backcountry) eller något liknande. Ta en titt hos Rossignol som klassar sina TT som BC eller Park.

http://www.rossignol.com/SE/ski-men-skis-freestyle.html

3. Finns mycket att välja på och mänder av trådar här på FR om det. Sök! Jag är personligen inte uppdaterad på årets modeller!

That´s all kids!
MM

Senast ändrad:
Nu har jag iaf vart iväg och det blev ett par head monster 82, 183cm långa. Får hoppas att det blir ett lyckligt liv tillsammans!

Tack för all hjälp, kändes bra att gå till butiken med lite koll =)

Du valde iaf. inte fel angående längden, om man kan kalla Monster 82 för freerideskidor är väl en annan sak...

Tjaa... Head kallar den för Freerideskida ...

Med Monster 82 har du en bra allmountainskida som fungerar bra i pisten och inte skäms för sig i offpisten. I och med att du har valt en förhållandevis lång skida kommer du att få helt OK bärighet även de dagar du har lyckan att sammanträffa med en rejäl snödump! Helt klart ett bra val om man bara ska ha ett par skidor.

Faktum är att jag har haft några av mina bästa lössnödagar på ett par Volant Powerkarve med "bara" 72 mm i midjan (188 långa), så det här med feta midjor är lätt överreklamerat!

;-) / MM

Kikade på den filmen och håller med om mno:s observation att åkaren har rätt bra teknik men filmen är ett praktexempel på hur åkaren till stor del begränsas av skidorna. Framförallt när han kommer upp lite i fart blir han tvingad att åka i baksätet för att inte behöva vara orolig för att skidorna ska få för sig hyss.

Angående skidvalet vill jag vara realistisk och säga att jag tycker m82 snarare är en pistskida med viss offpistanpassning än en offpistskida som även funkar i pisten. Med offpistanpassning menar jag här att skidan kommer nog fortfarande gå riktigt bra när pisten börjar bli uppkörd. Och även att den går bra i offpist med liknande förhållanden. Dvs den går mindre bra i puder och skare-liknande snö.
Om du känner att detta stämmer in på din åkprofil så gratulerar! Jag har inte hittat någonstans i tråden här var och hur du tänkte använda din skida så tänkte bara säga det.

Även om jag helst åker offpist så är jag inte så avancerad åkare att jag traskar i timtal eller åker hellikopter för att nå de orörda puder-ställerna, inte än iaf! Därför håller jag mig till "vanlig" offpist, tex utanför väggen (för att ta ett exempel som kanske de flesta känner till).

Men jag tror nog detta ska bli bra, ska bara ställa in mig på längden, kan nog ta nån timme :P

Tillbaka
Topp