Vannish sa:
Åh gud, det känns som det är ruskigt långt!
https://www.freeride.se/videoawards2008/?video=102
Jag kollade på denna filmen förut, och tycker han i orange jacka åker riktigt snyggt och avslappnat... Klarar man verkligen av att göra det med skidor som är lika långa/längre än sig själv ^^ Känns som det blir så mycket att hålla koll på...
Jadu, det hörs att du inte har testat speciellt mycket skidor. Jag är 180 lång och väger 75kg, dvs jag är i princip lika stor som du. Längden på skidor beror helt på vilken typ av skida man väljer. Du behöver en grundkurs i skidlängd helt enkelt. Så här ser jag på saken beroende på kategori. Angivna längder är vad jag tycker är lagom för mig i respektive segment:
Rena pistskidor:
165-190cm
Kan åkas i mycket varierande längd och ändå vara både stabila och roliga, men egenskaperna skiljer mycket.
Race-slalom: 165cm. Känns extremt korta med kort radie. Kräver passning hela tiden och är bara kul på hårt eller åtminstone fast underlag. 165 är riktigt kort och man behöver aldrig något kortare.
Butiksräser SL/GS-kombo/skicross/top-of-the-line-pistlagg: 174-180cm. Längre radie och mer avspänd åkning och fungerar hyfsat även om det börjar mjuka på.
Race-GS: 183-190cm. Stabila och trygga på alla hårda underlag och i höga farter. Smidiga på snön så länge man kör fort.
Jib
175-184cm
Jag jibbar aldrig, men har ändå åkt en hel del twins. Ska det inte bara snurras utan också åkas med någon form av heder utanför parken måste det finnas lite skidkänsla kvar. Allt under 175cm tycker jag känns som rena leksaker.
Allround/pistorienterat (75-90mm)
177-183cm
Åks korta iom att man prioriterar pistegenskaper. Klarar lite fluff på morgonen, men är iom bredden, eller bristen på bredd snarare, svåra i djupare snö.
Allround/midfat/"Sverigeskidor"(95-105mm)
184-190cm
Ofta rätt biffiga i känslan, och klarar allt som kommer i vägen för åkaren. Do-it-all helt enkelt. Längder neråt 180cm är svåråkta i lössnö, men roligare i pisten generellt sett och lite enklare att hantera i vindpack eller annan riktigt svår offpistsnö där man inte sjunker ner. 188-190 ger ett helt annat flyt och är mer lättåkta i all form av lösare snö. Längder över 190 är för mig ofta lite tunga och stora och kräver att jag verkligen lägger ner kraft i skidan.
Offpist, traditionellt spann (>105mm)
188-195cm
Större skidor i alla ledder. Ska man åka med fokus på offpist är det hopplöst med kortare skidor är 185cm någonstans. Det blir för svårt att hantera i lössnö. Man måste ha längden att jobba med för att slippa slänga på bakvikten.
Offpist, tip/full rocker (>100mm)
180-195cm
Nu har jag inte åkt på speciellt många skidor med rocker, men de jag har testat visar att man kan välja en kortare längd om skidan har rocker om man vill ha en extremt lättmanövrerad skida. Flytet finns ändå iom spannprofilen. Likväl fungerar dom bra i långa längder om man vill ha mer stabilitet och trygghet. Med kortare längder menar jag här längder neråt 180, eller kanske någon centimeter under i extremfall (tex Pontoon 179cm)
Som du ser så är 165cm åt helsike för kort för en freerideskida. Den kommer att bli extremt svåråkt i all form av mjuk snö och jag kan knappt föreställa mig hur dåligt den kommer att gå i lössnö av god kvalitet. Det är INTE lättare med en kort skida, utan betydligt svårare. Det enda som blir enklare med en så kort skida är uppåkt, tät, skog där man inte åker utan mer krånglar sig ner. Hård/fast pist kommer också att fungera skapligt, men när det börjar bli lite mjukt och uppåkt framåt eftermiddagen så blir det återigen problem.
När det gäller den orangebeklädda åkaren i filmen så håller jag med om att han har en bra grundteknik. Däremot får jag när jag ser filmen känslan av att han har alldeles för små och korta skidor under fötterna och åkningen blir därför ganska liten och bökig och bakvikten ligger hela tiden med i bilden. Med ett par moderna offpistskidor av rätt längd så hade han kunnat uträtta stordåd i större terräng.
Sen är det skillnad på åkning och åkning ska väl sägas. Om du med offpist menar att ta ett par svängar mellan fjällbjörkarna efter korvgrillningen vid Snögubben ovanför Gustavbacken så kan du utan vidare klara dig med ett par 170cm:s 80mm:are. Har du däremot för avsikt att utveckla din åkning i en riktning mot att leta och att åka linjer i större bergsmiljöer så bör du lära dig att åka på större skidor.