Pistskifor för hela dagen? Hjälp!

Hej allesammans! Jag är ny här på forumet och undrar om någon skulle vara villig att hjälpa mig med tips på ett par nya skidor!

Jag söker en pistorienterad skida som klara alla snöförhållanden i svenska pisterna. Jag åker bara pist från morgon till kväll, så stöter på isiga och uppkörda pister men inte puder och dylikt. För det mesta blir det carving men även lite lite lugnare åkning med vänner. Jag skulle säga att jag klassas som ”självlärd avancerad” åkare och väger strax över 80kg (182cm). Så skulle säga att min teknik är bättre än många jag träffar på men mil ifrån riktiga experter. Åker mest blå/röda backar och undviker oftast svarta backar för jag känner att min teknik inte är så bra att jag klarar ordentliga carvingsvängar där.

Jag är helt lost i träsket av bredare pistskidor och behöver hjälp med förslag. Jag har kommit fram till att jag vill ha en skida i 80mm klassen +- någon milimeter. En skida som kan hjälpa mig få bättre teknik men inte är för ansträngande för en heldags skidåkning. En lagom balans mellan stabilitet och förlåtande för mina behov. Vill inte ha en skida som man måste åka riktigt fort på för att ha kul.

Jag hyrde skidor senast och fick då en ross experience 76 som jag gillare känslan när pisten var välpreppad och flackare, men i fart och ojämnare pist blev den väldigt oroligt så jag inte vågade åka på.

Någon som har något förslag på en skida som skulle passa?

Edit: Måste finnas tillgängliga i Sverige

Senast ändrad:
Hej! Kanske Völkl Deacon 80? Jag har den, gillar den, och jag har en bakgrund som påminner om din beskrivning. Mycket utvecklande skida.
Enda reservationen är att den blir som allra roligast i litet högre fart och "insats" än jag oftast kan/vill hålla. Vilket troligen kan avhjälpas genom att inte välja en för lång modell (kanske 177 cm för dig). Den är inte svåråkt på något sätt men mer Border Terrier än Golden Retriever.
Den byter namn till nästa säsong, och kanske därför går den nu att hitta på rea vilket varit ovanligt.

Hej! Kanske Völkl Deacon 80? Jag har den, gillar den, och jag har en bakgrund som påminner om din beskrivning. Mycket utvecklande skida.
Enda reservationen är att den blir som allra roligast i litet högre fart och "insats" än jag oftast kan/vill hålla. Vilket troligen kan avhjälpas genom att inte välja en för lång modell (kanske 177 cm för dig). Den är inte svåråkt på något sätt men mer Border Terrier än Golden Retriever.
Den byter namn till nästa säsong, och kanske därför går den nu att hitta på rea vilket varit ovanligt.

Tack för svar!
Jag har kollat på dessa själv i mitt letande men inte riktigt fastnat för dem. Tror jag blev avskräckt efter freeride:s youtube video om de ger intrycket att den är trögsvängd och bara gillar samma sväng hela dagen i pisten, tror dom kallade den endimensionell till och med. Har du några invändningar på hur den beter sig i pisten allt från sladdande till carving?

Jag tackar så mycket för en länk till att köpa skidan men glömde skriva i inlägget att jag inte vill köpa utanför Sverige

Tack för svar!
Jag har kollat på dessa själv i mitt letande men inte riktigt fastnat för dem. Tror jag blev avskräckt efter freeride:s youtube video om de ger intrycket att den är trögsvängd och bara gillar samma sväng hela dagen i pisten, tror dom kallade den endimensionell till och med. Har du några invändningar på hur den beter sig i pisten allt från sladdande till carving?

Jag tackar så mycket för en länk till att köpa skidan men glömde skriva i inlägget att jag inte vill köpa utanför Sverige

D80 är kanske litet av en "aquired taste" så om redan tveksamhet har smugit sig in så kanske bäst lämna den skidan åt sidan. Jag förstår nog vad de menar men lider inte själv av det.

D80 är kanske litet av en "aquired taste" så om redan tveksamhet har smugit sig in så kanske bäst lämna den skidan åt sidan. Jag förstår nog vad de menar men lider inte själv av det.
Okej, kanske får göra det. Men har en fundering om d80 som du kanske kan svara på. Hur är den att köra kortare sväng på? Det är där skon klämmer och gör mig fundersam. Vill inte vara fast i R18m svängar hela dagen.

Tar gärna emot andra förslag på skidor ifall du har något

Okej, kanske får göra det. Men har en fundering om d80 som du kanske kan svara på. Hur är den att köra kortare sväng på? Det är där skon klämmer och gör mig fundersam. Vill inte vara fast i R18m svängar hela dagen.

Tar gärna emot andra förslag på skidor ifall du har något

De går jättebra att köra kortare sväng med, både carving, "slarve" och sladd. Men den kräver ett visst tryck/teknik och/eller fart för att det inte ska bli sladd.

Jag är annars känd här för att för ofta föreslå Salomon QST 92 så därför föreslår jag inte dem! :) Men bara därför! ;)

De går jättebra att köra kortare sväng med, både carving, "slarve" och sladd. Men den kräver ett visst tryck/teknik och/eller fart för att det inte ska bli sladd.

Jag är annars känd här för att för ofta föreslå Salomon QST 92 så därför föreslår jag inte dem! :) Men bara därför! ;)
Okej, tack så mycket!! Inte helt omöjligt att det blir ett par d80. Ska försöka få till att hyra ett par under denna säsongen innan jag köper något.

Jaha, där ser man😂 Ja, qst 92 är en riktigt bra och mångsidig skida. Är bekvämare att navigera i det fälltet av skidor, men känner att den inte är det jag söker. Lite för långt från en pistskida för min smak

Okej, tack så mycket!! Inte helt omöjligt att det blir ett par d80. Ska försöka få till att hyra ett par under denna säsongen innan jag köper något.

Jaha, där ser man😂 Ja, qst 92 är en riktigt bra och mångsidig skida. Är bekvämare att navigera i det fälltet av skidor, men känner att den inte är det jag söker. Lite för långt från en pistskida för min smak

OK! Det finns iofs många här som tycker att litet bredare skidor fungerar utmärkt i pist. Särskilt med tanke på att det ofta är litet uppkört, småpuckligt och mjukt.
Här är en annan skida som jag inte testat men som låter intressant.

Salomon Stance 84 kan vara värda att kolla upp. Jag är väldigt nöjd med mina. Känns lättåkta men ändå inte instabila eller tråkiga. Bra kantgrepp och lätta att variera svängen med. Funkar bra både i stenhård och lite uppkörd pist. Väldigt prisvärd om man jämför med andra likanande skidor. Det är ju en ganska anonym skida som kanske inte får så mycket publicitet eller snackas så mycket om.

Jag hyrde skidor senast och fick då en ross experience 76 som jag gillare känslan när pisten var välpreppad och flackare, men i fart och ojämnare pist blev den väldigt oroligt så jag inte vågade åka på.
Jag är lika lång och tung som dig och det verkar som vår bakgrund också är rätt lik. Jag åkte mycket i Sverige på ett par Ross Experience 88 (172cm) och var rätt imponerad av dem... då jag tyckte att de hade ett bra förhållande mellan isgrepp och flyt över stök.

Nordica Steadfast som rekommenderas här ovan känns ju som ett kul alternativ och känns ju som en ren pistskida. Personligen så skulle jag också titta på deras Enforcer 88 i 179cm längd / R=16.5. Om man vill ha en skida som har ett lite bredare register än endast pist (och jag vet att det var utanför briefen).

OK! Det finns iofs många här som tycker att litet bredare skidor fungerar utmärkt i pist. Särskilt med tanke på att det ofta är litet uppkört, småpuckligt och mjukt.
Här är en annan skida som jag inte testat men som låter intressant.

Okej, tack så mycket!
Ska kolla in dem skidorna lite, de var helt nya för mig. Kanske även ska överväga lite bredare midja igen men är orolig att det går ut för mycket över carvingen när man går upp 8-10mm.

Jag är lika lång och tung som dig och det verkar som vår bakgrund också är rätt lik. Jag åkte mycket i Sverige på ett par Ross Experience 88 (172cm) och var rätt imponerad av dem... då jag tyckte att de hade ett bra förhållande mellan isgrepp och flyt över stök.

Nordica Steadfast som rekommenderas här ovan känns ju som ett kul alternativ och känns ju som en ren pistskida. Personligen så skulle jag också titta på deras Enforcer 88 i 179cm längd / R=16.5. Om man vill ha en skida som har ett lite bredare register än endast pist (och jag vet att det var utanför briefen).
Tack!
Ska kolla lite på detta med. Som jag precis skrev till fredw, så är jag lite rädd att bredden förstör mig utvecklingskurva och möjlighet till att svänga ordentligt i pisten. Sedan vad jag förstått så är enforcer otroligt hård jämfört med mycket annat och känns som jag kommer gå jobba en hel del för att kunna åka den ordentligt

Salomon Stance 84 kan vara värda att kolla upp. Jag är väldigt nöjd med mina. Känns lättåkta men ändå inte instabila eller tråkiga. Bra kantgrepp och lätta att variera svängen med. Funkar bra både i stenhård och lite uppkörd pist. Väldigt prisvärd om man jämför med andra likanande skidor. Det är ju en ganska anonym skida som kanske inte får så mycket publicitet eller snackas så mycket om.
Okej, tack!
Jag har tänkt på den men känns lite sådär att inte ha metall i skidan. Senast jag åkte en sån skida var det endast kul när det gick riktigt långsamt och var perfekt snö. Men den kanske är annorlunda.

Ja, har hört mycket gott om den, men det är extremt mycket pengar för en skida enligt mig. Så skulle säga att de inte är ett alternativ för mig. Men tack ändå!
Skit i vad som kostar, du kommer bara gröna dig en stund tills du betalt fakturan. Efter det är det bara glädje. Varför bara betala hälften för något som är hälften så bra?
Men provåk AX inte är mitt råd, i alla fall om du absolut inte är villiga att betala för vad dom kostar.

Tack för svar!

Va!!! D80 är nog den minst endimensionella skidan jag åkt.
Testade massor med skidor under ett antal år innan jag bestämde mig för d80.
En stor anledning att jag fastnade för den var att den svänger som jag vill, till skillnad från många andra.
Däremot är den inte så värst förlåtande, och trivs bäst i inspirerad och fokuserad åkning. Bra bett i det hårda och i uppkört så briljerar dem.

Tack för svar!

Tycker nog att du ska ge den en chans och inte avstå för att en person inte var impad av den i testet.
Det du beskriver att du vill ha, är indirekt en Deacon80. Så testa den, eller om du har möjlighet Völkl Peregrine80 som börjar dyka upp i affärerna

Senast ändrad:
Okej, tack!
Jag har tänkt på den men känns lite sådär att inte ha metall i skidan. Senast jag åkte en sån skida var det endast kul när det gick riktigt långsamt och var perfekt snö. Men den kanske är annorlunda.
Den har ett lager metall istället för två som dom lite bredare stance. Är absolut ingen gummisnodd. Liknar nog lite smalare freeride-skidor som rustler 9, qst 92 osv snarare än en hård pistskida. Passar perfekt om man vill åka pist i olika förhållanden, svängar och hastighet.

Jag är nog väldigt lik dig i storlek och åknivå. Kör själv på ett par äldre RTM84 i 177 längd och trivs sjukt bra på dessa. Väldigt lättåkta! Vet inte hur de nyare Deacon 80 står sig mot dessa då jag inte testat.
Däremot så provade jag Extrems Project 90 nyligen, och det är bland det bästa jag åkt på i varierande pister. Otroligt imponerad! Så kan vara värt att kolla upp!

Jag brukar ta mina Projekt 90 när det ska åkas runt i systemet. 179 cm
Svarar bra om man trycker till .

Tillbaka
Topp