Behöver lite tips från proffsen!

JonSunnerheim

Ny medlem
tja, nu har vi fått ca 2 decimeter puder och är taggad för jibb som fan!
och ska köpa nya skidor då mina är för korta.

funderar på k2 fujutive men problemet är att ja råkat ut för ett grymt bra pris på ett par oanvända k2, och dom är 179 och jag enligt tabell ska ha 172 cm långa. funderade på att köpa 169. gör 7 cm stor skillnad på min åkning?

jag tror inte det ska vara några problem med 179, du är ju ändå typ 11 cm längre.
21cm som det hade varit om du hade köpt 169, låter väldigt mycket, jag menar, visst vissa saker kanske är lättare med korta skidor men 169 låter lite kort för dig :S själv rullar jag runt på skidor i 170 snåret, och är mellan 170 och 175 själv, och det funkar finfint, hoppas jag var till någon hjälp

Peace.

deet beror på vilken nivå du ligger på. hoppar du stora 25 meters hopp så är en lång skida till fördel efter som den blir stabilare i alla lägen, men samtidigt så blir den tyngre.
har du en kortare skida så kommer den vara lättare att rotera med, exempel upp på rails osv, det blir altså ett mindre tröghetsmoment om du förstår vad jag menar.
jag skulle säga att en kort skida är roligare att ha i mindre parker och en lång skida är roligare i en svart linje.

179 borde vara perfekt för dig. fujative är så pass lätt o mjuk o lekfull, så du behöver inte oroa dig för att den kommer kännas för lång. borde passa fint! haffa

Jag skulle överväga att gå upp 5-10 cm till. Skidorna har ändå mycket mindre åkyta eftersom dom är böjda i nosen och tailen. Kör på runt 190 så kan du åka lite fort också utan att skidorna börjar kännas som plastskidor.

jag skull nog oxå tipsa dig om att köpa dem i 179 cm utförande.

Själv glider ja på ett par 181cm långa i parken, och ja e 185 lång. Man märker inte av längden så mkt när man kör mittmonterat. Dem känns nästan korta ändå.

banaz sa:
jag skull nog oxå tipsa dig om att köpa dem i 179 cm utförande.

Själv glider ja på ett par 181cm långa i parken, och ja e 185 lång. Man märker inte av längden så mkt när man kör mittmonterat. Dem känns nästan korta ändå.
okej på true center menar du? :)
du har nog lite mer erfarenhet än mej tänker ja:)
jag har svårt för att dra till med nått i stora big jumps, törs inte;) men i parken går d bra. d kommer säkert! :)

Tillbaka
Topp