Behöver lite tips om skidor.

plastdunk

Ny medlem
Hej!

Nu har jag bestämt mig för att bli lite seriösare med mitt skidåkande så jag skulle behöva lite tips på vad jag ska ha.

Jag vill ha en skida i 3000-4000kr klassen som funkar bra i pisten, men än bättre i offpisten, och det får gärna vara bra fart på skidan. och det är snabba svängar som gäller för min del.

Jag är 170 cm lång och väger 65 kg. Åker för tillfället endast i de svenska fjällen.

Har ni några bra tips åt mig, och även en rekommenderad längd på skidan?
(Favorit märket är Rossigno).

MVH Andréas

förlåt om jag snor tråden lite... men det känns onödigt att starta en ny tråd.

Just nu kör jag mest i pisten men vill liksom kunna köra lite över allt, offpist, park och pist... vad ska jag välja för skidor då? är det stor skillnad på olika pjäxor? (asså finns det typ "jibbing-pjäxor" och vad skiljer sånna mot typ "offpist-pjäxor"?)

irriterande som fan att inte kunna något...

Ta och sök här i forumet så hittar ni femtielva trådar som behandlar offpistskidor som funkar bra i pisten.

Skillnaden mellan olika pjäxor ligger främst i flexet, dvs hur hårda dom är.
Dock så har det börjat dyka upp diverse pjäxor lämpade speciellt för park-åkning. Dessa har ett dämpande lager och är oftast rejält mjuka.
Dessutom så är det en tumregel att ju bättre pjäxa desto mindre inställningsmöjligheter.

För ett halvår sedan köpte jag ett par beg. Dynastar Legend 8000 (06-07)och jag tycker att dom funkar bra både i pist och utanför...lite svåra när det är riktigt isigt i pisten men det beror nog tyvärr mer på skit i bindningen än någonting:-)

Jag är 173 och väger 58, så jag köpte 172or. Kostade 4,200 SEK med halvbra bindning. Den är dock numera utbytt mot en Marker Duke...funkar mycket bra!

/Mia

Tillbaka
Topp