Behöver man ”grundvalla” nyinköpta skidor?

Christozzz

Aktiv medlem
Hej, har aldrig tidigare köpt helt fabriksnya skidor - men köpte just ett par nya K2 Mindbender jr till min grabb - och butiken försökte sälja med ”grundvallning”. Är inte ett par nya skidor idag redan grundvallade?

Det brukar vara nåt slags vax på skidorna när man köper dom. Har aldrig vallat före första åket. Men jag är inte speciellt noga med vaxning av utförsskidor, typ, ser dom inte torra ut så är dom bra. Kan tänka mig att en portåkare tänker annorlunda. Längdskidor är en annan femma.

Spara de pengarna och lägg dem på en slipning när det behövs. Valla nya, icke race, jr skidor? Dumheter. Gissar att det var en XXL butik?

Toppen tack, då är det bara att åka då. :)

Det var faktiskt en butik med högre svansföring än så - ska väl sägas att det var nätbutiken så inte en person som försökte övertyga men ändå irriterande med en ruta som dyker upp och i många fall, gissar jag, lurar folk att tro att det något man bör betala extra för.

Det finns alltid något vax på nya lagg, det funkar att åka på.

MEN, sedan beror det såklart på vilket glid man vill ha...
Min rekommendationen är att valla juniorlaggen ofta för att bygga upp ett bra glid. Racing -det är ett kapitel för sig. Det lämnar vi därhän eftersom du inte har racelagg. (Det skulle jag kunna skriva en hel uppsats om)

Varför skall man valla allmountainskidor till barn? Jo, för det finns transportsträckor, där bra glid underlättar mycket. Och det finns många olika fören där ordentligt invallade juniorlagg gör skillnad.

Flera gånger i park har mina barns väl invallade parkskidor varit "vinna eller försvinna". Varför? Jo, för att lätta kids inte får lika mkt fart mellan hoppen och ibland KRÄVS superbt glid för att klara medelstora hopp (8-10 m platå), speciellt hopp nr 2 och 3 i följd.

När man åker offpist och det är någon typ av "fostrande före" är bra glid också att föredra.

jag vet inte vad vetenskapen säger men jag lägger mycket tid på familjens skidor, dom är alltid vassa och vallade.. jag mättar belagen med ca. 5 lager paraffin, sedan skrapar jag rent och lägger på valla.. enligt teorin så ska detta också hindra belagen från att torka ut, jag snabbvallar varje kväll vi åker med flytande valla och jag har alltid 5 lager paraffin på belagen över sommaren.. som sagt, jag vet inte vad vetenskapen säger men jag vet skillnaden på vår familjs skidor och andras skidor. :) vi gillar snabba och vassa skidor..

För oss icke käppjagande åkare skulle säga att behovet av noggrann vallning främst är relaterat till mängden transportsträckor och flacka nybörjarbackar. Finns ingenstans där jag blir så lycklig över en god valla som när jag glider förbi folk som verkligen kämpar sig fram på transportsträckorna.

Stort tack för alla svar - nu kan jag iaf göra ett upplyst val. Och som vanligt var svaret på frågan - det beror på… :)

Tillbaka
Topp