Behöver ny offpistbräda... Capita bsod/Slash straight/k2 ultra dream/?

hoegmo

Medlem
Hej,

Jag är i behov av en ny bräda för puder/offpist och tänkte höra med er vad ni tycker innan jag slår till. Kravspecen är att brädan ska ha bra flyt i pudret, vara hyfsat snabbsvängd, stabil i högre farter och funka bra att droppa/hoppa med. Sedan har jag krav på tillgänglighet, dvs att den ska gå att beställa hem på ett smidigt sätt...

Tänker därför att jag bör satsa på en direktionell allmtn/freeridebräda som har en stor nos med rocker. Kör i dagsläget på en gammal Burton Custom X 164 som är utsliten och trött i flexet. Tänkte lägga ca 4-5000 kr på detta. Jag har läst lite recensioner och kommit fram till nedanstående kandidater, som verkar matcha mina behov:

Capita Black snowboard of death 162
Slash Straight 163
K2 Ultra dream 161

Övrig utrustning kommer vara Union Force och 32 Lashed. Är ca 187 cm, 80 kg och har 45 i skostorlek.

Kan någon rekommendera någon av ovanstående brädor för mina behov? Eller bör jag satsa på något annat?

Jag har ungefär samma mått som dig och köpte nyligen en rossignol XV 167. Har bara åkt på den en vecka so far men den är mkt trevlig. Stor nos, lite taper, rocker fram och bak men camber i mitten. Ett jäkla bett i pisten också om man nu gillar sånt, men framför allt mysig i myssnön.

Finns som 168w också tror jag. Jag har nån storlek mindre fötter än dig.

Schoobang sa:
Jag har ungefär samma mått som dig och köpte nyligen en rossignol XV 167. Har bara åkt på den en vecka so far men den är mkt trevlig. Stor nos, lite taper, rocker fram och bak men camber i mitten. Ett jäkla bett i pisten också om man nu gillar sånt, men framför allt mysig i myssnön.

Finns som 168w också tror jag. Jag har nån storlek mindre fötter än dig.
Den brädan har jag funderat på också, den verkar helt klart fet! Längdmässigt är den ju mer lämplig för mig än de brädor jag listat också. Men tänkte att den nog var lite FÖR styv för min smak eftersom den känns ganska big mountain. Är den någorlunda lekfull eller mest styv? Den verkar vara mjukare i tailen?

Apropå skostorlek så är min nuvarande bräda 252 mm i midjan och 298 mm i tail och med den har jag inga större problem med toe/heeldrag, men jag borde nog köra bredare än så egentligen. Rossin 167 är 255-291 så den känns ju lite som en chansning, det hade vart fint med en 168w men jag hittar inte den någonstans, verkar vara slutsåld... capitan är 259-301 och slashen 256-297 så de funkar nog.

Funderar på att överge freeridestuket och beställa en Lib-tech TRS 165 istället ;)

Tillbaka
Topp