Behöver tips! Skaffa Mantra+bindning(STH14?)+pjäxa

BigBro

Ny medlem
Tjena!

Har läst ett gäng testar både här på Freeride och andra siter och har bestämt mig att Völkl Mantra skulle passa mig som handen i handsken! MEN skulle gärna behöva hjälp. Tänkt köpa från Connrad och har förstått att Salomon STH är grymma bindningar... i år har de bara STH14 och då undrar jag funkar det för mig eller är jag för tung? Endel säger att DIN 10 motsv. 100kg (men ser att de flesta har mkt högre - såg någon 80 kg din 12). Vad jag ha? Eller har ni någon annan bindning att rekommender från Connrad?

Jag väger oftast runt 90(men 95kg just nu)! Jag åker hyffsat aggresivt mest i pisten (men finns det puder så är det det självklara valet).

Jag är 179cm lång, är det 191cm som gäller då, de är inte för långa(eller 184)?

Sen en sista fråga (kanske borde varit en tråd i sig) men kan ni ge mig en hint på grymma pjäxor till detta paket runt en 3000kr?

Tack på förhand!

/Andreas

Slänger in en följdfråga (som kan vara bra för dig också).
Vad är skillnaden mellan STH14 och STH16? Först trodde jag det bara var din-skalan som var lägre men på bilderna ser hela bindningen annorlunda ut? Jag som sällan väger över 70kg funderar på om STH16 är lite overkill även fast jag siktat in mig på den.

Svårt att svara på när man inte vet hur du åker.. Sth 16 är ju helt klart det bättre valet enligt mig men så länge du kör i pisten och inte allt för hårt i offpisten så borde 14 räcka gott och väl. Ett tips: Tänk inte för mkt på vikten när du ska bestämma DIN på bindningen. Beror helt på hur du åker, ju fortare och aggresivare åkning desto mer påfrestning på bindningen. (helt logiskt). Jag väger 87 kilo och kör med sth 16 och när jag körde senast på den vägde jag 80 och de löser ut precis som jag vill. Sitter alltså inte för hårt eftersom jag utsätter bindningen tillräckligt med min åkstil. Pröva dig fram.

Bästa sätt att hitta pjäxor är att testa sig fram och sen fråga folk om erfarenheter om pjäxan/pjäxorna du tycker sitter bra. Det finns inga genvägar.

Dra på alpingaraget i sthlm och fråga efter Henke, då får du all hjälp om pjäxor som man kan behöva.

sth 14 på conrad har inte drivertån vilket 16 har. 14 finns som driver, men inte hos conrad...

Tackar för grymt snabba svar! :)
Japp låter vettigt ang. DIN! Marker Jester ska vara bra.. var dock någon tråd här som jag läste för ett tag som som sa att de inte håller så bra...?! Håller med om att pjäxor måste vara mkt mer individuellt än skidor så där får jag testa mig fram mer - Får kika in på Alpingaraget! :)

Vad tror ni om längden då, jag 179cm ska jag gå på 191cm, antar att det är stabilare i pisten än 184:an, men de blir inte "klumpigare"?

BigBro sa:
Japp låter vettigt ang. DIN! Marker Jester ska vara bra.. var dock någon tråd här som jag läste för ett tag som som sa att de inte håller så bra...?! Håller med om att pjäxor måste vara mkt mer individuellt än skidor så där får jag testa mig fram mer - Får kika in på Alpingaraget! :)

Vad tror ni om längden då, jag 179cm ska jag gå på 191cm, antar att det är stabilare i pisten än 184:an, men de blir inte "klumpigare"?
har kört med jester de tre senaste säsongerna, aldrig haft några som helst problem.

Lee-nus sa:
BigBro sa:

har kört med jester de tre senaste säsongerna, aldrig haft några som helst problem.
samma här, jester har funkat fin fint!

DIN skalan handlar ju mycket om hur stora fötter man har också. Det blir en kraftigare hävarm om du har mindre fötter. Jag t.ex. väger 95kg och ca. 2m lång, stl. 336mm på pjäxorna. Jag skulle aldrig få för mig att ställa bindningen över 9.5-10 på skalan. Har man mindre fötter och väger mycket.. det är då det börjar märkas hur högt man måste ställa bindningarna.

Sedan tycker jag mycket av det handlar om hur väl bindningen är konstruerad. Dyra bindningar har en tendens att ha högre DIN-skala än billigare varianter. Jag åker för tillfället på 2st olika bindningar, en S914 och en PX12'a. Båda är kvalitativa bindningar som håller bra.

Sedan behöver du inte falla för DIN-hetsen här på freeride. Det finns säkert folk som tycker att du måste ha en bindning så du kan ställa den på minst 18.. annars klarar den aldrig de där enorma droppen på över 3 meter!

felix sa:
Vad är skillnaden mellan STH14 och STH16? Först trodde jag det bara var din-skalan som var lägre men på bilderna ser hela bindningen annorlunda ut? Jag som sällan väger över 70kg funderar på om STH16 är lite overkill även fast jag siktat in mig på den.
Skillnaden ligger förutom DIN-skalan i att STH16 finns i 2 olika bredder. Den finns i R90 och R100 och du behöver den större om du har riktigt feta skidor. Sen är designen så klart lite olika, men bindningen ska i stort sätt vara den samma.

* Skulle satsa på en Marker Jester.
* Skulle välja 184 cm Mantra. (Har åkt alla säsongen sedan mantran kom på den längden och är väl något lättare men längre och har bra teknik+fart och är rutinerad åkare)
* Försök få tag på en fjolårsmodell om du har 3000:- att röra dig med. 3000 är inte mycket för bra pjäxor om du även ska ha sulor och kanske en boosterstrap.

Senast ändrad:
fiskebulle sa:
Sedan behöver du inte falla för DIN-hetsen här på freeride. Det finns säkert folk som tycker att du måste ha en bindning så du kan ställa den på minst 18.. annars klarar den aldrig de där enorma droppen på över 3 meter!
Sant, DIN-skalan spelar mindre roll. Dock är det oftast bindningar som har en högre DIN-skala som är mer högkvalitativa med tanke på elasticitet och inställningsmöjligheter. Man får vad man betalar för.

LollipopLady sa:
felix sa:
Skillnaden ligger förutom DIN-skalan i att STH16 finns i 2 olika bredder. Den finns i R90 och R100 och du behöver den större om du har riktigt feta skidor. Sen är designen så klart lite olika, men bindningen ska i stort sätt vara den samma.
Sth 14 har en helt annan tådel. 16 har samma gamla form som har funnits sen förra milleniet i olika skepnader och alltid fungerat lika bra.

Utter sa:
Sth 14 har en helt annan tådel. 16 har samma gamla form som har funnits sen förra milleniet i olika skepnader och alltid fungerat lika bra.
Har jag alltså fått det helt bakom framfoten när jag fått reda på att STH14 Driver och STH16 Driver är samma bindning förutom fjädern?

Heinz_p sa:
Utter sa:
Har jag alltså fått det helt bakom framfoten när jag fått reda på att STH14 Driver och STH16 Driver är samma bindning förutom fjädern?
STH 14 driver har samma tådel som sth16.. Vanliga sth14 har dock z-tån, vilket inte direkt kan kallas för det bästa salomon gjort.

Att STH16 sedan ska finnas i olika bredder är en halvsanning. Skistoppersen finns i olika bredder, bindningen är samma. Salomons stoppers går alldeles utmärkt att kallbocka också om det nu skulle vara så att de inte passar.

Ok, tackar så mkt för alla svaren, nu vet jag att det BLIR Mantra + STH16!! :)

Mvh

/Andreas

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp