Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Behövs extra ryggskydd under väska med integrerat ryggskydd?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Johan23" data-source="post: 1070645" data-attributes="member: 86694"><p>Kort svar: Ja det stämmer</p><p></p><p>Långt svar: Allt är relativt och första frågan är varför du vill ha ett ryggskydd överhuvudtaget? </p><p></p><p>- Är det för att sakerna i ryggsäcken inte ska kännas i ryggen i sittliften när du inte orkar ta av ryggan? </p><p>- Är det för att ha ett skydd för ryggraden om du gör en så stor krasch att det finns risk för stenar eller andra hårda saker verkligen kan skada dig på allvar?</p><p></p><p>Ju närmare kroppen skyddet sitter desto mer sannolikt är det att det verkligen sitter kvar på plats efter lite tumlande. En halvstor rygga med lite grejer i och några lager kläder under kommer röra sig betydligt mer oavsett hur hårt du drar åt allt. </p><p></p><p>Jag har lite erfarenhet av halvstora krascher och har knäckt ett par kotor. Har fortfarande en kota som är i fler delar än gud avsåg och är kanske lite väl hård i min uppfattning. Min åsikt är att om det verkligen ska fungera som ryggskydd ska det sitta nära kroppen utan en massa vikt som vill dra det åt olika håll vid en krasch. </p><p></p><p>En rygga med skydd kan funka som mental snuttefilt och som barriär mellan spade m.m. och ryggen. Jag kör själv med rygga med inbyggt skydd nu men vill jag verkligen ha skyddsfunktionen åker riktiga ryggskyddet på under. Jag har ju naturligtvis inte testat alla ryggor som finns men du fattar kanske principen och har kanske fått några extra saker att tänka på.</p><p></p><p>// johan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Johan23, post: 1070645, member: 86694"] Kort svar: Ja det stämmer Långt svar: Allt är relativt och första frågan är varför du vill ha ett ryggskydd överhuvudtaget? - Är det för att sakerna i ryggsäcken inte ska kännas i ryggen i sittliften när du inte orkar ta av ryggan? - Är det för att ha ett skydd för ryggraden om du gör en så stor krasch att det finns risk för stenar eller andra hårda saker verkligen kan skada dig på allvar? Ju närmare kroppen skyddet sitter desto mer sannolikt är det att det verkligen sitter kvar på plats efter lite tumlande. En halvstor rygga med lite grejer i och några lager kläder under kommer röra sig betydligt mer oavsett hur hårt du drar åt allt. Jag har lite erfarenhet av halvstora krascher och har knäckt ett par kotor. Har fortfarande en kota som är i fler delar än gud avsåg och är kanske lite väl hård i min uppfattning. Min åsikt är att om det verkligen ska fungera som ryggskydd ska det sitta nära kroppen utan en massa vikt som vill dra det åt olika håll vid en krasch. En rygga med skydd kan funka som mental snuttefilt och som barriär mellan spade m.m. och ryggen. Jag kör själv med rygga med inbyggt skydd nu men vill jag verkligen ha skyddsfunktionen åker riktiga ryggskyddet på under. Jag har ju naturligtvis inte testat alla ryggor som finns men du fattar kanske principen och har kanske fått några extra saker att tänka på. // johan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Behövs extra ryggskydd under väska med integrerat ryggskydd?
Tillbaka
Topp