Behövs extra ryggskydd under väska med integrerat ryggskydd?

ErikGG

Medlem
Hej. Ska denna säsongen använda en Ortovox Freerider 26 och har hört att det kan behöva användas ett extra ryggskydd utöver det som är integrerat i ryggan. Stämmer detta eller är det bara pengar i sjön?

ErikGG sa:
Hej. Ska denna säsongen använda en Ortovox Freerider 26 och har hört att det kan behöva användas ett extra ryggskydd utöver det som är integrerat i ryggan. Stämmer detta eller är det bara pengar i sjön?
Ja det behövs, och känner du dig inte säker med det så tar du på dig ett tredje ryggskydd, tex utanför jackan. Då är du säker.

Hej,

Betvivlar att det behövs extra skydd men har inga vetenskapliga belägg för detta. Men såvitt jag förstår är det ett "riktigt" ryggskydd med ryggsäck som tillbehör :)

Använder den säcken själv och är mycket nöjd att slippa ryggskydd plus ryggsäck numera. De dagar jag åker utan säck använder jag en POC väst och den går väl möjligen längre ner mot ländryggen vilket känns bra men kan som sagt inte tänka mig att det behövs dubbla skydd. Vad skulle anledningen vara enligt vännerna och forum?

Spontant säger jag pengarna i sjön.

//Pork

Ja, du ska ha ett extra ryggskydd. Dels sitter ett riktigt ryggskydd bättre och halkar inte runt vid en olycka. För det andra så skyddar ett ryggskydd längre upp på nacken och längre ner till svanskotan.

//Filip

Frågan du kanske ska ställa dig är. "Hur mycket skydd vill jag ha"?
En ryggsäck med ett inbyggt ryggskydd är såklart bättre än att inte ha det.
Samtidigt så skyddar hockeyutrusning mer än enbart ett ryggskydd.

Jag använder en ortovox freerider 18L och den funkar bra för det jag vill använda den till.
Jag vill kunna ta med mig lite extra kläder samtidigt som ryggskyddet kan skydda om jag skulle ramla och få en hård stöt eller landa på ryggen på något trubbigt.

Att ett bra ryggskydd ska gå ner över svanskotan eller upp i nacken tycker vissa men jag tycker inte riktigt det är en fördel.

Går den ner över svanskotan blir den obekväm i sittliftar då man sitter på den.
Sitter den en bit upp i nacken så är det obekvämt och lär ändå inte skydda mot en bruten nacke om oturen där.

Så ser jag på det.

Vill du ändå just ha den ryggsäcken så.skulle jag ta ut det inbyggda ryggskyddet och enbart ha ett vanligt under kläderna istället.

Senast ändrad:
philmeister sa:
Ja, du ska ha ett extra ryggskydd. Dels sitter ett riktigt ryggskydd bättre och halkar inte runt vid en olycka. För det andra så skyddar ett ryggskydd längre upp på nacken och längre ner till svanskotan.

//Filip
... och man ska ha fyrpunktsbälte, skyddsoverall och integralhjälm när man kör bil ... eller hur? Precis som@Duffis anser jag att det är en fråga om hur väl skyddad man tror sig behöva vara. Sedan kan vi konstatera att det skiljer sig stort i hur vanliga ryddskygg är utformade och hur högt i nacken de går och hur långt ner på ryggen de täcker. Finns ju faktiskt många ryggskydd som inte täcker mer än en ryggsäck gör.

Vill minnas att jag läst någonstans att ett hårt ryggskydd INTE ska högt upp i nacken eftersom det riskerar att göra mer skada än nytta vid en krasch (men som sagt jag har inte 100-koll på detta). Personligen kör
jag med "mjukt" ryggskydd av västmodell som täcker bra när jag kör pist. När jag kör offpist med ryggsäck skippar jag ryggskyddet eftersom det blir för "bökigt" och varmt (när jag turar). Jag får tveklöst ett visst skydd av ryggsäcken även om den såklart inte ersätter ett bra ryggskydd. Personligen skulle jag inte tveka att köra med Freeridern utan vanligt ryggskydd. Med det är klart, skulle jag tävla alpint eller köra stora dropp och FWT skulle det vara en helt annan femma ...

/MM

ErikGG sa:
Kort svar: Ja det stämmer

Långt svar: Allt är relativt och första frågan är varför du vill ha ett ryggskydd överhuvudtaget?

- Är det för att sakerna i ryggsäcken inte ska kännas i ryggen i sittliften när du inte orkar ta av ryggan?
- Är det för att ha ett skydd för ryggraden om du gör en så stor krasch att det finns risk för stenar eller andra hårda saker verkligen kan skada dig på allvar?

Ju närmare kroppen skyddet sitter desto mer sannolikt är det att det verkligen sitter kvar på plats efter lite tumlande. En halvstor rygga med lite grejer i och några lager kläder under kommer röra sig betydligt mer oavsett hur hårt du drar åt allt.

Jag har lite erfarenhet av halvstora krascher och har knäckt ett par kotor. Har fortfarande en kota som är i fler delar än gud avsåg och är kanske lite väl hård i min uppfattning. Min åsikt är att om det verkligen ska fungera som ryggskydd ska det sitta nära kroppen utan en massa vikt som vill dra det åt olika håll vid en krasch.

En rygga med skydd kan funka som mental snuttefilt och som barriär mellan spade m.m. och ryggen. Jag kör själv med rygga med inbyggt skydd nu men vill jag verkligen ha skyddsfunktionen åker riktiga ryggskyddet på under. Jag har ju naturligtvis inte testat alla ryggor som finns men du fattar kanske principen och har kanske fått några extra saker att tänka på.

// johan

@yiu-han
Ockidocki ... naturligtvis är det som du säger att ett ryggskydd instoppat i ryggsäcken inte ger lika bra skydd som ett närmare kroppen ... men att det skulle vara värdelöst kan omöjligt vara sant. Men, men, vad har du själv haft för skydd när du kraschat och skadat dig?

/MM

Det var nacken jag bröt så ryggskyddet räddade inte det. Men jag har glidit på rygg över hårda betongcurbs i ett par hundra km/h efter en hojkrasch på tävling med ett hårt ryggskydd under skinnstället och glatt rest mig upp efteråt. :)

Det jag ville få fram var att bara för att det heter "skydd" så är man inte automatiskt immun mot skador. Det finns en hel del mer att fundera på när man ska välja en lösning som passar för just dig.

På tävlingar är inte ryggsäckar med ryggskydd i godkända

Använder själv sen några år ortovox freerider 26. Dock enbart när jag åker offpist. Dom dagar då jag hänger i pisten så använder jag ett mjukt poc skydd ( peak performance mellanlager tröja) skyddet är poc i peak tröjan. Det mjuka skyddet är bekvämt, känner dock att ryggan funkar övriga dagar. Har aldrig tvivlat på att ryggsäckens skydd inte skulle räcka till.

Tillbaka
Topp