Vad behövs för att tura?

Missie

Medlem
Vad behövs för att tura?
Hej! Jag ska snart dra ner till Österrike och säsonga. Jag har sedan tidigare ett par storslalomskidor (Atomic Redster FIS GS) och ett par all mountain (K2 luvit 76 LTD). Jag trivs bäst på mina gs-skidor i pisten, men har hört att det kommer bli en hel del turande och det vill jag självklart följa med på. Behöver jag skaffa bredare skidor eller funkar mina k2? Och om jag köper nya skidor med shiftbindning - finns det någon sådan bindning som funkar för vanliga pjäxor. Har redan ett par vanliga pjäxor å hade helst sluppit lägga pengar på ytterligare ett par. Väldigt tacksam för hjälp!

Vad behövs för att tura?
Jag kan tyvärr inte mycket om sådant (kanske någon annan hör av sig) men här är ett tips på en matnyttig artikel.

Slänger in en åsikt ändå, kanske kan få fart på kommentarerna.. :-) Jag gissar att de flesta skulle rekommendera att du skaffar en betydligt bredare skida till turandet, kanske uppåt 90-100 mm i midjan. De brukar ju funka utmärkt även i pisterna, även de modeller som är litet upplättade och gjorda just för det du vill ha. Särskilt om du har ett par FIS-GS i backfickan.

Vad behövs för att tura?
Hej! Kul med säsong! När det gäller turandet skulle jag nog kanske fundera på att hyra saker de första gångerna, så att du kan känna efter om du verkligen gillar det eller inte. Att tura med rambindning, pistskidor och vanliga pjäxor utan gåläge funkar men är ingen höjdare om du ska gå längre sträckor (>1h).

En shiftbindning är inte en nödvändighet om du inte vill byta pjäxor, då är det bättre att köpa en rambindning. Grejen med shiften är ju att du använder dig att techfunktionen uppför samtidigt som du har en vanlig alpin häl och tå för nedfarten.
Sedan är det en hel massa annat man måste införskaffa förutom skidor och pjäxor, som tex rygga, lavinutrustning (och kunskap!) och kanske t o m en del kläder.

Vad behövs för att tura?
Kan bara instämma om att hyra/låna en eller några gånger först, då får du en känsla om vad du prioriterar. Hyr du tex en lätt utrustning och tycker den är alldeles för flamsig på väg ner då vet du att du ska ha lite kraftigare grejer. Eller om du tycker att de är på tok för tunga uppför, då är det lättare som gäller (eller att träna lite mer).
Det är inga fel på din K2, de går utmärkt att tura på med rätt bindning, tex en Shift så kan du åka som vanligt med dem när du åker liftbaserat också.

Att lavinutrustning följer med vid off piståkning får vi väl anse etablerat 2021!

Tillbaka
Topp