Berätta- ni som gjort säsong i Hemavan!

• Trådstartare Trådstartare Anna-Panna
  • Start datum Start datum
A

Anna-Panna

Guest
Tja!

Vi är två oldies, eller börjar bli i alla fall, och vi funderar på att antingen göra säsong i Hemavan eller flytta dit. Anledningen till att vi just undrar om Hemavan/Tärnaby är för att vi både kommer från Luleå och vill ha någorlunda nära hem. Har gjort säsong långt bort och det var sååå tråkigt och dyrt att ta sig hem. Visst Björkliden och Riksgränsen är ett alternativ, men att flytta dit? Nää... Sen så finns det ingen park där.

Så mina frågor är: Hur är det att göra säsong i Hemavan?
Hur är Tärnaby som by?
Är det svårt att få arbete- både säsong och helår?
Är berget och parken ok?

Mvh
Anna-Panna

Går på snowboard-linjen i tärna och har varit här i 2 månader nu och det är väll inte världens mest livliga by, men vist fin det saker att göra och i hemavan är det riktigt bra ös under vintern i bland och det bor ju ändå ganska mycket folk här så ensam är man ju inte.

När det kommer till berget så vet jag inte så mycket mer en att det ska finnas en hel del finna repor i hemavan. Parken där i mot har jag full koll på där jag är en av shaparna. Kolla in mer info på park.skidhemmet.nu

ha det gött//pontan

Fasiken, det var länge sedan jag skrev detta, men undrar fortfarande...

Ingen som vet lite mer??

nope, men nog finns det en park i Gränsen,, eller, kanske inte nu under sommarn, men dom hade en!

Har aldrig säsongat i hemavan men jag är där varje år och jag tycker det är ett bra ställe,men jag skulle nog inte vilja säsonga där.

Jag har bara varit där i en säsong men trivs jätte bra! Bor i Tärna men jobbar i Hemavan (skulle bli glad om jag fick fler att dela bil med där emellan :) )
Hemavan suveräna topptursmöjligheter om ni gillar sånt.
Pisterna i hmvn är alldeles för flacka för min smak (lite brantare i trna) men parken är bra och kommer som det ser ut nu att bli ännu bättre med åren!
Det finns kul skogsåkning i områdena!
Tärnabys park är super!!! Variationsrik och byggs ofta om så man inte tröttnar!! enda nackdelen är att det saknas pipe.
Byn hmvn har ok uteliv på vintern men det går ju inte att jämföra med sälen, åre etc.
badhus finns i hmvn, bowling, idrottshall m gym, bibliotek i tärna.
stämningen bland folk där uppe är super!!
ett till + är ju att flygen kommer gå 6 dar i veckan från hemavan!
kom upp vetja! det är helt klart värt att göra en säsong och trivs man inte är det ju inte så svårt att göra nåt åt saken eller hur!!
lycka till så kanske vi ses om ett par månader :)

Tack för alla svar!
Verkar inte som om Tärnaby/Hemavan är någon höjdare...

nja. inte riktigt det ultimata för säsong direkt. utelivet är begränsat och fungerar bara när det är riktig högsäsong och på högtiderna. åkningen är väl okej, under nyår 2004-2005 snöade det 70cm, det blev ju rolig åkning då men det är som sagt lite flackt där. mycket transporter mellan liftar och dylikt, hela systemet känns felkonstruerat. att åka transportsträcka flera minuter är inte direkt drömmen, kräver nyvallade skidor. men kobåset är svårslaget om ni gillar att traska för att få brant och fin skidåkning. det är dock inte sällan det ligger moln därinne. jag rekommenderar istället riksgränsen/abisko/björkliden. abisko är överlägset vad gäller känsla och skidåkningen är så otroligt bra där. branta fina snöfält. riksgränsen är också bra, risk för flatljus dock vilket du slipper i abisko med tanke på det blå hålet som uppkommer där nästan varje dag. du får bäst gogglesbränna i abisko med andra ord. björkliden ligger i nordläge så det tycker jag är mest kallt men visst är det fina pister och så. vet inte hur det är med parken där. abisko har ingen park för det är bara offpist.

men att köra uppe vid gränsen är det bästa om ni är ute efter riktig skidåkning.

Tillbaka
Topp