Bergans vs haglöfs

Bergans vs haglöfs
Det stor mellan bergans dermizax och haglöfs splitz kan den heta så den är svart med röda detaljer.
Känns som det borde vara riktigt bra jackor när priset är så högt eller?

Bergans vs haglöfs
Svaret är att i förhållande till pris så suger Haglöfs ganska hårt. Eller har gjort förut i alla fall. Aldrig haft utrustning från Haglöfs som jag varit nöjd med, således inte köpt något från dem senaste åren. Bergans däremot är norsk kvalite och ligger i regel bra i pris jämfört med andra märken. Nu beror det ju på vad du ska ha jackan till men snackar vi bra skaljackor så är det väl Arcteryx och Klättermusen som är bäst till enligt mig, men då kostar det därefter.

Bergans vs haglöfs
Har tyckt lika som Xavier tidigare om Haglöfs men de verkar tagit sig i kragen på sistone. Prova och känn på t.ex. Spitz och Couloir...snygga, genomtänkta och hållbara.
Har själv en Spitz, så må vara lite partisk, men fan vilken bra jacka...och har lyckats prova mig igenom många skaljackor genom åren.
Arc´teryx har enligt mig en väldigt skum skärning på sina jackor...antingen gillar man nog dom eller så gör man det inte för att säg nått om dom. Blir alltid lika besviken när jag provar en Alpha SV jacka och den aldrig sitter bra, för alla jag känner som använder den älskar den och har använt den i många år.
Bergans har kanske priset på sin sida. Får lite känslan att det handlar mkt om mode för Bergans och lite mindre om funktion.

I slutändan handlar det väl mest om tycke och smak...

Bergans vs haglöfs
Jag har både Haglöfs och Bergans! Bergans är mycket prisvärda men håller enligt min mening inte lika hög kvalitet som Haglöfs (senaste åren). Bergans är som så mycket annat designat i Norge men tillverkat i Asien, så det där med "Norsk kvalitet" ska man ta med en nypa salt. Detsamma gäller väl iofs. även för Haglöfs ...

Båda märkena är dock generellt bra val. Köpte förövrigt en Haglöfs Spitz för 1 000 kr (NY!) i helgen, ett grymt klipp!

That´s all kids!
MM

Tillbaka
Topp