"Bergsklättrarens skuld" på UR-Play

Tompan14

Ny medlem
Tänkte slänga in ett TV-tips, Bergsklättrarens skuld sändes nyligen på Kunskapskanalen och ligger uppe på webben fram till den 9 april 2013. Filmen visades bland annat på Banff Mountain Film Festival förra året och är väldigt sevärd, så om ni har en timme och en popcornpåse över passa på!

Så här sammanfattar UR själva filmen:

Bergsbestigaren och guiden Ruedi Beglinger hittar sitt paradis i de storslagna Selkirk-bergen i British Columbia. Naturen är en vis läromästare men kan också vara en oförsonlig kraft. Efter en fruktansvärd olycka ifrågasätter han sitt livsval.

Länk.

Buuhuu, får bara "stream not found" :(

Edit.. Sitter ju i Finland kom jag på.

Senast ändrad:
En svensk översättning av A Life Ascending, all cred till UR!

Se filmen, framför allt alla ni som jobbar med, eller vill jobba med offpistguidning. Filmen handlar om livet före och efter en lavinolycka där flera gäster omkommer. En tankväckare!!!

Jerrre sa:
Buuhuu, får bara "stream not found" :(

Edit.. Sitter ju i Finland kom jag på.
Förmodligen fungerar det inte om man inte har ett svenskt ip-nummer, men det finns ju vägar kring det har jag hört... ;)

centralbyrakraten sa:

Se filmen, framför allt alla ni som jobbar med, eller vill jobba med offpistguidning. Filmen handlar om livet före och efter en lavinolycka där flera gäster omkommer. En tankväckare!!!
Exakt den filmen är det, och det är vid den här typen av tillfällen som man är glad över att betala licensen.
Sen tycker jag att den lämpar sig väl för "vanliga säsongare" med och inte enbart de som siktar på att bli guide. Även om man inte har samma juridiska ansvar som en guide så är det faktiskt rätt tunga beslut man behöver ta varje gång man ger sig ut i bergen med någon annan och det är väldigt lätt att glömma bort det när livet är en enda lång after ski-fest och solen skiner.

Edit:

Tänkte först släppa det här men såg att du skrivit samma sak där det räknas på riktigt, facebook.
centralbyrakraten sa:
De har inte gjort någon svensk översättning, den ligger på deras play-kanal med svensk text, inget annat! :P

Senast ändrad:
Min väg förbi detta är att jag åker hem till Sverige på måndag! Så har något att se framemot förutom svenskmark ;)

Är det bara för mig som mer än halva filmen är sönderbuggad med massa pixlar och färger?

Fantastiskt berörande, får en att förstå sin egen längtan efter bergen på ett djupare sätt och samtidigt ställas inför ens egen dödlighet. Vad gör vi där uppe egentligen? Alla av oss med någon slags kunskap vet att bergen kan vara oförlåtliga, "we can´t make the mountain safe, only safer" är ett citat ur filmen som jag kommer lägga på minnet, men trots att man vet att det alltid finns ett mått av fara så finns längtan kvar, kärlek som aldrig kommer rosta.

I filmen nämns en forskningsrapport, som kommit fram till att stora bergbestigare är narcisistiskt lagda och styrs av yttre bekräftelse, som personen i filmen skrattar lite åt. Jag kan i alla fall själv säga att de gånger jag tagit mig upp på berg har det varit för min egen skull och de enda som egentligen behöver få reda på att jag är där är mitt sällskap och de vi lämnat färdmeddelandet till. Jag är inte religiös i den traditionella bemärkelsen men det är i bergen jag har haft spirituella upplevelser, och det är oavsett vad man tror på något man gör för sin egen skull.

Återigen i denna tråd, alla som älskar bergen eller som så småningom kommer att älska berg, se denna film.

Tillbaka
Topp