Beslutsångest angående skidköp

krokberg

Ny medlem
Nu var det som tänkt att jag skulle inhandla ett par skidor till säsongen som väntar. Är sugen på att köpa lite allt-i-allo-skidor som är "helt okey" (är väl inget annat att förvänta sig) att använda till det mesta (pist, park, off-pist). Allt detta i en prisklass på kring 4000kr med bindningar, ett par hundra över det går väl säkert att sträcka sig. Kanske även ska läggas till att det är skidåkning i Sverige som gäller, främst då i de norra delarna där man för närvarande bor.

De skidor jag kikat på är då:
K2 Public Enemy 07/08
Völkl Wall 08/09
Völkl Ledge 08/09

Alla dessa från sport-conrad.de

Sedan har jag även fått lite nys om Armada EL REY samt Line Prophet 90 men dessa verkar vara smått svåra att få tag på så dom utesluts väl helt om ingen sitter och lurar på en vettig försäljare.

Har hört både gott och ont om alla modeller. De dåliga delarna som jag fastnat mest på har väl handlat om att K2:orna sägs vara "tunga" (i alla fall i jämförelse?) samt att det finns en hel del problem med kvalitén hos både K2 (där det övre lagret flagnar fort?) samt Völkl-modellerna (där kärnan inte hållit vad det lovat?). Vill gärna att skidorna i alla fall håller i två säsonger då det som student inte riktigt alltid är lätt att få ihop slantar till nya skidor. Någon som har något att säga om detta? Är de ytliga skadorna på K2orna något som i längden påverkar skidorna eller är dom rent estetiska?

Lite information som kanske kan vara värd att ha:
Längd: 182cm
Vikt: 75kg
Ålder: 19år
Erfarenhet: Har åkt en del (dock inte allt för episka mängder) pist i några år nu, medelgod åkare alltså på ett ungefär

Sammanfattningsvis så är jag ute efter en relativt billig att-ha-roligt-lite-överallt-med-skida för inte allt för seriösa stunder i backen som max får kosta kring 4000kr tillsammans med bindningar och som skall användas i Sverige i gärna två säsonger.

Om det är någon som har några åsikter om de modeller jag kikat på eller alternativt har någon annan fin modell som passar min vilja skriv gärna en rad eller två! Om det även är någon som har förslag på ett par vettiga bindningar till ovanstående skidor så kan även denne person gärna droppa en rad eller två!

Senast ändrad:
Av alla du lagt fram så är väll PE eller prophet 90 dom som jag skulle rekomendera. Vet iförsig inte hur bra Prophet funkar i parken men om vi nu pratar PE så är 199 euro på conrad hur billigt som helst. Bara o köra.

Just priset på PE ligger så pass lågt nu så det är väl inget man gråter sådär våldsamt mycket över om man är lite lätt missnöjd på en eller två punkter. Tänkte bara höra snabbt om montering på PE, jag har hört att (om jag nu kan få allt rätt här) true center förstör galet mycket i pist men att boot center förstör för mycket i park, några kommentarer angående detta?

Hej.. du kan ju kolla in va ja skrivit i "ovashoot's" tråd om Ledge-skidan. Ledgen som e symetrisk o SKA mittmonteras kommer nog mest till sin rätt i parken, för medelgoda. Wall'en ngt styvare för tyngre o ngt mer avancerat, kanske ngt bättre i pist oxå, men dyrare. PE har jag inte åkt själv, men de o Wall e de ja lurar på o köpa t m själv..
Men se till att skaffa en bra bindning oxå..

Jag har åkt på K2 PE 2 säsonger i rad innan jag nu bytte till en lite bredare allround skida. Men eftersom priset är så pass lågt så är det en otroligt prisvärd skida. Jag åker precis som dig både, pist, park och offpist, och hade mina monterade mellan true center och boot center, funkade alldeles utmärkt. Så jag skulle säga K2 PE om du vill ha en grymt prisvärd skida.

Jag har åkt på K2 PE 2 säsonger i rad innan jag nu bytte till en lite bredare allround skida. Men eftersom priset är så pass lågt så är det en otroligt prisvärd skida. Jag åker precis som dig både, pist, park och offpist, och hade mina monterade mellan true center och boot center, funkade alldeles utmärkt. Så jag skulle säga K2 PE om du vill ha en grymt prisvärd skida.

http://www.sportstyle.se/productView.aspx?myID=elrey

där har du el rey skidorna om du fortfarande är intresserad av dem! går me stavar nu i januari oxå, om d nu finns några kvar, så d e ju prisvärt.

Är själv lite velig och har även kikat på modellerna du nämnt ovan men tycker dessa verkar grymma, lagom breda, rel lättsvängda och till ett bra pris.

Är dock själv lite osäker med vilken längd jag ska ha, då jag tidigare mest åkt rena pistskidor på ca 10 cm kortare än min längd, är 1.67. Dock anar jag att jag ska gå upp i längd nu när ja är ute efter ett par twin tip och dessutom tänkt använda de även i mjukare underlag. Frågan är bara om d kommer upplevas ganska klumpiga då, eftersom d blir både bredare och längre.. Så vet inte om jag ska satsa på att köpa lite kortare trots allt? :O

tacksam för svar om ngn har tips, hah.. o lycka till me skidköpet

Tillbaka
Topp