Beslutsångest! Hodlekve vs Backside

pickpack

Ny medlem
Har tänkt att uppgradera min nuvarande skaljacka (Arc'teryx nånting ca 5 år gammal). Saker som var viktiga var:

- 3-lagers gore-tex eller motsvarande (viktigt med bra andning osv)
- Ingen fleece-täckning på insidan (har det på min nuvarande och det blir för varmt på vårkanten...)
- hjälmkompatibel (nuvarande är inte det)
- lång (nuvarande är inte det, jag fryser om rumpan...)
- blixtlåsflärp som täcker den skaviga kanten högst upp under hakan (nuvarande ger mig härliga sår om jag inte har halsduk)
- många och bra fickor, dock helst så placerade att jag inte får allt samlat i en kula på magen (nuvarande situation...)
- Ventilationshål

Om mig:
åker ca 4 veckor om året, mycket offpist och har börjat göra toppturer. Bryr mig normalt sett inte så mycket om stil, färger osv. Det är viktigare med funktion för mig, samt ett rimligt pris (köper alltid på rea).

Elevenate's Backside (grå/rosa) och Bergans Hodlekve (lila/orange) är de som har kvalat in hittills.

Jag har nu tilllgång till båda (köpt och kan typ lämna tillbaka) och måste bara välja mellan dem... Tänkte därför höra åsikterna/tankarna här på forumet. I princip är det en utseendefråga då jackorna funktionalitetsmässigt är väldigt lika.

Några tankar jag har nu:
- Ärmsluten på Backside är väldigt styva och vida när man inte har förslutit dem med kardborrbandet. Ser lite konstigt ut...
- Ärmsluten på Hodlekve är mer normala + kardborrband som inte fastnar + inner-muddar
- Ryggen på Hodlekve står ut rätt rejält pga dragkedjan till snölåset
- Backside har en skärning som till viss del ser ut som att jag jobbar i pisten. Hodlekve ser mer "aktiv" ut, som att jag är en skidåkare =)
- Huvan på Backside passar min hjälm (Giro G10) bättre än vad Hodlekve gör. (Men man kan alltid köpa en ny hjälm antar jag...)
- Hodlekve är något längre än Backside
- Gore-Tex vs Dermizax
- Backside har mer diskreta färger än Hodlekve. Hur längre håller hela den här färgtrenden? Kommer jag se ut som en tok om 4 år med en Hodlekve?
- Resten av min utrustnings färger: Hjälm = guldgrå typ, ryggsäck = blå, handskar = ockra, byxor = svarta
- Om jag tar på mig min utrustning ser jag väldigt schizofren ut färgmässigt med Hodlekve. Inte lika illa med Backside
- 500 kr billigare med Hodlekve än med Backside
- Dock har jag bara bytesrätt/tillgodokvitto om jag vill lämna tillbaka Hodlekve, Backside är det öppet köp på

Vad tror ni?

Senast ändrad:
Uppdatering:

Till slut blev det Backside, mycket pga att huvan passade min hjälm (orkar inte köpa mer grejer i år...), samt det faktum att ryggen inte stod ut så man såg ut som Björne fast baklänges.
Ärmarna på Backside är ju lite väl vida och styva i ärmsluten, men det blir förhopppningsvis bättre med användning, plus att de kommer vara tilldragna med kardborrbandet för det mesta ändå.

Kan säga att jag faktiskt fick pengarna tillbaka för Hodlekve av butiken jag köpte den i, trots att deras policy var tillgodokvitto.

Tycker personligen att det är skönt med stora ärmslut. Man slipper ju att ta utav sig båda handskarna för att få ärmen över handsken, det räcker med en hand s a s. :)

blomman67 sa:
Tycker personligen att det är skönt med stora ärmslut. Man slipper ju att ta utav sig båda handskarna för att få ärmen över handsken, det räcker med en hand s a s. :)
Fair enough. Har själv kört med jättestora BD Guide-handskar senaste åren, är van vid att dra handskarna över jackan och inte tvärtom =)

Dock har jag precis inhandlat ett par Hestra Power Heater till mina stackars fingrar. De har inte alls lika stora muddar som Guide-handskarna, så ärmsluten kanske kommer till nytta ändå!

Tillbaka
Topp