Beslutsångest om längden på pistskidor

Scubamike

Ny medlem
Filurar på nya pistskidor nu och spanar på sportconrads sida då mina medelgoda Salomon 170cm gjort sitt under 8 år och ca 52 veckors skidåkning.

Befinner mig någonstans på en avancerad nivå rent åkmässigt och befinner mig 99% i pisten. Är 179 cm lång och väger ca 75 kg.

De skidorna jag filurar på är Salomon 24 Hours 170 cm, funderade sedan om man kanske skulle köpa längre skidor men då är salomonskidorna 178cm vilket spontant känns för långt.

Hur tänker man med längden, bör man kanske välja en annan och då ta typ 172cm eller 176cm istället?

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/salomon/24-hours-z12.html

Senast ändrad:
Det beror på vad du vill ha för karaktär i skidorna. 170 kommer styra din åkning mer åt slalomhållet, dvs en lite mer upprätt position med snabbare svängväxlingar. 178 ger ett aning lugnare beteende som drar ett uns åt storslalom och skidorna kommer ligga kvar lite längre i sväng, vilket kommer färga din åkning mot lite längre svängar. Den kortare skidan kommer att kräva mer koncentration och en mer korrekt teknik för att gå bra. Den längre blir lättare att hålla ordning på iom att du har lite mer betänketid och den blir inte heller lika känslig för viktplacering och underlagets kvalitet. Dock är det ju fortfarande samma skida, så skillnaderna blir inte stora, utan det är mer en beskrivning av känslan. 178 är fortfarande ingen lång skida.

Mitt råd är att välja skida baserat på vilka anläggningar du åker mest i. Mest lågland och Sälen? 170cm. Mest Åre och Alper? 178cm.

Sanslöst bra svarat. +1

Har i princip bara åkt i alperna och planerar fortsätta så. Kanske plussar på med nån kortvecka vartannat år i Sälen eller liknande.

Fördrar dessutom långa svängar, finns inget roligare än att sväva nerför berget så. Nu spritter det i tårna dessutom, bokade nyss 2.5 vecka i alperna.

Låter som 178 i mina öron. I Alperna tycker jag personligen att det är på tok för jobbigt att åka runt på små ettriga korta pistlagg. Helt otroligt att det kan vara så populärt bland massorna.

Det är väl inte så konstigt att skidor med kort radie är populära? Det går långsammare, så till och med för gamla tjockisar känns det säkert. Själva skidåkning blir ju ganska dramatisk trots att det går så långsamt.

bootfitta sa:
Det är väl inte så konstigt att skidor med kort radie är populära? Det går långsammare, så till och med för gamla tjockisar känns det säkert. Själva skidåkning blir ju ganska dramatisk trots att det går så långsamt.
Det spelar ingen roll vad det är för radie på skidorna. Dom alla flesta hasar ju sladd 99% av tiden i alla fall. Däremot är det ju sjukt jobbigt att åka på så korta skidor i större system. Ett jädra passande och kräver full koncentration och närvaro hela tiden. Nej, tacka vet jag bredlagg som bara är att åka med :)

Jag hade nog valt de kortare skidorna just för att det inte ska bli för styvt i backen. Tycker inte om när skidorna styr mig, eller håller emot när jag kör och vill svänga. Men det är ju naturligtvis en smaksak.

Senast ändrad:
Så där! Hade vägarna förbi Limhamns snö & sjö (sysslar inte med sjö längre) och tog kunskapen med mig och slog till på ett par lite längre Völkl RTM 81. De fanns i förra årets modell till mycket bra pris.

Jösses vad ni kan här förresten. Har själv börjat bidra med vad jag kan nu men all hjälp uppskattas. Nu kvittrar det dock i benen, ser skidorna från där jag sitter nu, samt att 2,5 veckor nyss bokades i alperna. :cool:

Gaahh har nu åkt med de i några dagar och de är helt underbara. Vill man så är det bara att köra rätt igenom en snöhög, och det vill man. :) Greppar fantastiskt bra på isiga förhållanden med. Bara att pressa dem så mår och går de som bäst.

Tack för infon ovan, nu är jag en glad påg i alperna :)

God Jul förresten!

Jag har just köpt ett par RTM 77, 171 cm långa, jag sitter å funderar om de är för långa för mig, har ännu chansen att byta dem till 167 centimetrarna. Jag är 172 å väger 67 kg. Men å andra sidan vill jag inte bara nöta pist. 70/30 kanske..

Tillbaka
Topp