Bettigaste ultimata skidan i historien?Hendryx Kobra GLH vs Hendryx 917 vs Völkl The Code?

Skidsuge-Erik

Ny medlem
Bettigaste ultimata skidan i historien?Hendryx Kobra GLH vs Hendryx 917 vs Völkl The Code?
Hej!

Hendryx Kobra GLH vs Hendryx 917 vs Völkl The Code (vs V-WERKS CODE) vs någon annan?

Vilken är ,år 2012, den bettigaste skidan för pist som någonsin tillverkats? Vilken är den skidan som kan generera mest G-krafter, i detta segment som väl får kallas för "storslalomsvängssegmentet"? Att "hitta greppet" anser jag bör ingå i den ultimata skidan, men utan att ge för mycket avkall på en ordentlig överdjävlig "kick" ur svängen.

Har dessa nya rocker-monster gjort att gammla racestock gs på 21 meter numera är frånsprugna eller är dom fortfarande med i täten??? Vilken är den bästa skidan av den här typen av nya styva rocker pistpiskare?

Alla som har någon som helst erfarenhet av dessa skidor får jättegärna dela med sig i den här tråden om dessa, då det finns allt för lite användarrecensioner och liknande i dagsläget.

Hur pass mycket mer kraft ger duck stance?

MnO får mer än gärna tycka till också.

http://www.voelkl.com/skis/alpine/v-werks/v-werks-code.html

http://www.voelkl.com/skis/alpine/the-code/code-speedwall.html

http://www.hendryxskis.se/index.php/skis/15-kobra

http://www.hendryxskis.se/index.php/skis/24-917

Hendryx 917 finns visst i flera hårdheter dessutom! http://hendryxskishop.noxshop.se/?category_id=27
Någon som provat den i flera hårdheter?

Senast ändrad:
Ska bli intressant att se svaren i denna tråd då det står ett par Völkl vwerks rtm i mitt förråd sen 2 veckor tillbaka.
Förstår dock att det är skillnad mellan vwerks code och vwerks rtm
Har dock inte testat dom än, men jag är förvånad över hur lätta skidorna är och det är nog samma med code skidan.
Hoppas att få åka på dom snart.

Intressant? Utan egentligen ha någon koll alls ger jag mig i vanlig ordning in i leken ...

Eftersom du nämner raceskidor antar jag att du utgår ifrån greppet på hård pist och skidans förmåga att hålla emot en stark, teknisk åkare i hög fart. Vilket med en viss automatik innebär en kompromisslös skida som blir mer eller mindre oåkbar för de flesta av oss ... åtminstone i hög fart på rent skär.

Jag är tämligen övertygad om att Völklskidorna du nämner faller bort från denna kompromisslösa kategorin. Annars har jag begått ett stort misstag med mina The Code Speedwall i 185 cm som jag förväntar vara betydligt mer allround än vad en raceskida erbjuder.

Av Hendryxskidorna borde Cobra GLH (Goes Like Hell) vara det hårigaste valet, åtminstone i standardutförande, vad Henrik har gjort med Special 917 har jag ingen aning om, men, men de kan nog vara tämligen kompromisslösa.

Gissningsvis kan dessa skidor hävda sig mot ett par gamla raceskidor, men jag har ingen aning om hur de skulle klara sig mot ett par moderna raceskidor. Nu hindrar väl FIS-reglerna att man ens försöker tävla på ett par fetare välskurna skidor ( eller? , har inte full koll). ska bli spännande att följa den här tråden ...:-)

/MM

35 meters radie storslalom fr.o.m. i år i storslalom, finns vad jag vet ingen begränsningsregel i bredden på skidan
Förmodligen är en Världscupskida storslalom bäst annars skulle man använda bredare skidor i tävling.
Tidigare år har kravet på herrskidorna varit 27 m, inte heller då fanns någon begränsningsregel uppåt i bredd

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Eftersom du nämner raceskidor antar jag att du utgår ifrån greppet på hård pist och skidans förmåga att hålla emot en stark, teknisk åkare i hög fart. Vilket med en viss automatik innebär en kompromisslös skida som blir mer eller mindre oåkbar för de flesta av oss ... åtminstone i hög fart på rent skär.

/MM
Precis dom förutsättningarna. Att kunna hålla emot en stark kraft men samtidigt göra allt för att möjliggöra för skidåkaren att leverera så mycket som möjligt. Vilket då duckstance påstås göra.
På grund utav detta kanske skida med duckstance är det bättre valet och om det är så, då faller alla racingskidor bort.

Skidsuge-Erik sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Precis dom förutsättningarna. Att kunna hålla emot en stark kraft men samtidigt göra allt för att möjliggöra för skidåkaren att leverera så mycket som möjligt. Vilket då duckstance påstås göra.
På grund utav detta kanske skida med duckstance är det bättre valet och om det är så, då faller alla racingskidor bort.
Åker "duck" på mina 917, men tror det blir svårt att montera bindningarna duck på kobrans 79 mm midja. Men vad vet jag...

Mountain_Man sa:
Gissningsvis kan dessa skidor hävda sig mot ett par gamla raceskidor, men jag har ingen aning om hur de skulle klara sig mot ett par moderna raceskidor. Nu hindrar väl FIS-reglerna att man ens försöker tävla på ett par fetare välskurna skidor ( eller? , har inte full koll). ska bli spännande att följa den här tråden ...:-)

/MM
Moderna racingskidor som i ett par 27 meters herr eller 23 meters dam? Liksom ett par gammla raka skidor utan nån större skärning överhuvudtaget, inte gav några "g krafter", ger ett par 33 eller 27 meters skidor inte lika mycket som om skidan istället hade te,x 20 meters skärning. Därför faller 27 herr bort.
23 dam kanske kan vara något MEN skidutvecklingen går framåt. Jag tänker på rocker. Även om Hendryx Hendrik påstår att det hade börjat åkas lite grann med rocker förra året, går det att hitta riktigtstyva dam 23 med rocker...?
Och du får ju ändå inte fördelen med duckstance på en sådan. Av allt jag läst(ej testat) så verkar rocker vara framtiden för pistpisk.

Magngan sa:
Skidsuge-Erik sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Åker "duck" på mina 917, men tror det blir svårt att montera bindningarna duck på kobrans 79 mm midja. Men vad vet jag...
"wide enough for duck-fittingbindings"
http://www.hendryxskis.se/index.php/articles/19-2012-line-is-here

Sen hur stor vinkeln kan bli är en annan sak. Hur är det att åka duckstance? Känner du att du får mer kraft?

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Jag är tämligen övertygad om att Völklskidorna du nämner faller bort från denna kompromisslösa kategorin. Annars har jag begått ett stort misstag med mina The Code Speedwall i 185 cm som jag förväntar vara betydligt mer allround än vad en raceskida erbjuder.

/MM
Hur är dina The Code jämfört med dom bästa pistskidorna du åkt? Race stock såväl som butiksrace.

Själv har jag bara kört Völkl RTM 84, och att lägga ned dom på kant var för mig en helt ny upplevelse, gentemot skidor utan rocker. Man behövde överhuvudtaget inte leta efter fäste. Dom hittade det direkt, höll emot, men jag fick tyvär någon vidare kick ur svängen, på samma sätt som te,x Völkl Speedwall gs kan ge mig.

Är det något typiskt för rockerskidor att inte kicka ur eller är värstingskidorna bättre på det????

Jag är nog inte rätt man att uttala mig om riktigt bitiga skidor. Jag är inte tung nog och åker inte hårt nog heller för den delen för att utnyttja sådana skidor. Men såklart vill jag vara med och tycka i frågan trots att jag är olämplig :)

Det finns ju riktiga monster i form av störtloppsskidor och riktiga racestocks för tungviktare, men om vi ska hålla oss till någorlunda tillgängliga modeller så håller jag personligen 917 som bitigast i pisten av allt jag har testat. Hendryx är unika i det här sammanhanget. Det finns inget som ens kommer i närheten tycker jag när det gäller att kombinera friåkningskänsla med raceprestanda i pist.

Kobran i all ära, men jag tycker att den inte känns riktigt lika kraftfull som den bredare 917. Bredden ger en pondus och en slags urkraft att dra över vilken skit som helst som ingen smalare skida har. I en riktigt hård och gärna jämn pist är nog Kobran svårslagen, men i real world conditions så slår enligt mig inget 917 på fingrarna när det gäller att leverera prestanda. Jag vill inte ens tänka på hur överdjävlig 917 lär vara i lite kortare längd och i Hardest edition.

Min favoritskida i pisten genom tiderna är fortfarande den första årsmodellen av 917:20 i 186cm, men det är snarare den snällaste 917 hittills och det var ju inte favoriter vi pratar om här...

Code är en kanonskida, men den har inte samma stuns som Hendryx skapelser. Jag har för övrigt en Snowrider Race Titanium made by VR Specialski som förmodligen är med i toppen när det gäller hårdhet iaf... Satan vad hård den är :)

Skidsuge-Erik sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Hur är dina The Code jämfört med dom bästa pistskidorna du åkt? Race stock såväl som butiksrace.

Själv har jag bara kört Völkl RTM 84, och att lägga ned dom på kant var för mig en helt ny upplevelse, gentemot skidor utan rocker. Man behövde överhuvudtaget inte leta efter fäste. Dom hittade det direkt, höll emot, men jag fick tyvär någon vidare kick ur svängen, på samma sätt som te,x Völkl Speedwall gs kan ge mig.

Är det något typiskt för rockerskidor att inte kicka ur eller är värstingskidorna bättre på det????
Har inte ens torrkört dem ännu ... ska bli spännande att testa när de första stenhårda oktoberpisterna är lagda!

Först ska jag säga att jag ännu inte testat Völkln och Kobran.

Men, 917 och race stock har jag åkt mycket.
Som amatör (dock med någorlunda tryck i svängarna) säger jag direkt att det är 917 som kan generera mest G-kraft.
Jag hade den första modellen (178cm) och får allt säga att den inte har någon konkurrens på marknaden idag när det gäller att generera enorma g-krafter. Självklart jämför jag här med SL Race stocks. (Atomic 165, Rossignol 165 och Head 165 men även mina gamla Nordica SL 155)

186:an av 917 var jag inte så stort fan av när jag testade den. Självklart var den ruggit bra men jag anser att Hendryx gjorde den "lite för snäll" när man jämför med 178:an.
Jag föredrar 178:ans TOTALT kompromisslösa inställning.

Tro bara nu inte att 186:an är vek, det är den def inte. 186:an är fortfarande "för mycket skida" för det stora flertalet skidåkare. Jag kan garantera att det krävs kraft och teknik för att uppskatta 186:an fullt ut.

Men, jag håller ändå 186:an som vinnare över GS race stock då det 21m svängradie (kontra 23m på gamla race stock) och att rockern gör att det är enklare att komma in i sväng.
Samt att jag anser att det är bättre spårvilja och grepp i 917.
Och, för att inte göra dig besviken, accelerationen ur sväng är minst lika bra(om inte bättre) på 917 som på de bästa race stocklaggen.

Senast ändrad:
Skidsuge-Erik sa:
Magngan sa:
Skidsuge-Erik sa:
"wide enough for duck-fittingbindings"
http://www.hendryxskis.se/index.php/articles/19-2012-line-is-here

Sen hur stor vinkeln kan bli är en annan sak. Hur är det att åka duckstance? Känner du att du får mer kraft?
Har monterat in häldelen av bindningen 1,5 cm på mina 917 och tycker jag får ett jävla tryck, nu har jag ifs inte åkt på den skidan utan duck men det känns riktigt bra. Har även åkt duckat på Hendryx Cash och det är riktigt grymt då det "trollar" bort massor av känslan att ha 127mm under foten i pist och således gör det till en lek att få upp skidorna på kant. För att inte tala om greppet.....

Intressant! Men om nu ett par feta skidor ger ett så överdjävligt och kompromisslöst skär varför är tävlingsskidorna (klassiskt alpint) så smala? Varför kör inte tävlingsåkarna fett?

Beror det på att de är för långsamma i kantbytet? Beror det på att de kräver en något annorlunda teknik? Beror det på att de blir allt för kompromisslösa och inte tål några misstag från åkaren? Beror det på att tävlingsåkarna inte vågar ta steget? Eller beror det helt enkelt på att de faktiskt inte är lika exakta och snabba som ett par raceskidor?

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Intressant! Men om nu ett par feta skidor ger ett så överdjävligt och kompromisslöst skär varför är tävlingsskidorna (klassiskt alpint) så smala? Varför kör inte tävlingsåkarna fett?

Beror det på att de är för långsamma i kantbytet? Beror det på att de kräver en något annorlunda teknik? Beror det på att de blir allt för kompromisslösa och inte tål några misstag från åkaren? Beror det på att tävlingsåkarna inte vågar ta steget? Eller beror det helt enkelt på att de faktiskt inte är lika exakta och snabba som ett par raceskidor?

/MM
Jag är tämligen säker på att det handlar om tiden det tar att byta kanter med midja 65 mm jämfört 100 mm. Raceåkarens sväng bestäms av hur banan är satt kombinerat med åkarens planering för nerfarten genom den. Man vill sannolikt förkorta tiden för kantbyten till ett minimum. Jämför man egenskaper på det underlag raceåkarna helst åker på, d v s mycket hård snö/is (vattenimpregnerad frusen snö, kallat "balkning") med vanlig pist, är jag rätt säker på att en smal midja är att föredra.
Vi amatörer som åker i vanliga pister bestående av en hård bas med grynig snö som ett översta lager, visar sig den extra bredden kunna bidra till att enklare "få kontakt" med den hårda basen och därigenom få till en bra sväng. Ett par smala racelagg tenderar däremot att glida lite ovanpå det gryniga översta lagret, vilket faktiskt kan kännas rätt odistinkt. Man märker skillnad direkt om man hittar polerade hårda partier i pisten, då bettar raceskidan som tänkt.
Sen handlar det naturligtvis om teknik, d v s tidig kantisättning och kraftinsats, viktfördelning på skidorna och dynamik i svängen. ...Men det har vi redan avhandlat många gånger!

/Ace DG

Senast ändrad:
Jo så här är det...
För några år sedan började tillverkarna att titta på lite bredare tävlingsskidor och det var i alla fall tal om regeländring mot bredare skidor för att få mindre aggressiva skidor, jag vet inte om det var regeländring eller förslag.
Hur som så testades bredare skidor och resultatet blev istället aggressivare skidor...precis det man inte ville ha. Nu när man inför nya FIS regler på tävlingsskidor går man mot smalare skidor. Jag är inte helt säker men jag tror att man tillåter lite smalare skidor i reglerna, 64 mm på GS.
Det handlar inte så mycket om hur fort det går att gå över kanten mellan svängarna, det är trots allt bara några mm det skiljer i bredd.
Det som stökar med breda skidor är att man får en annan momentarm från kant till fot som gör att man lätt kan få tugg. Enklare skidor tuggar ofta lättare, fast det är egentligen våra knän som ger vika. Men en väl designad skida minskar detta. Med Duck position minskar man dessa problem mycket...en av de stora fördelarna som nästan alla kan dra nytta av...trolla bort känslan av bredd helt enkelt...
Lite om detta...

Hendryx sa:
Jo så här är det...
För några år sedan började tillverkarna att titta på lite bredare tävlingsskidor och det var i alla fall tal om regeländring mot bredare skidor för att få mindre aggressiva skidor, jag vet inte om det var regeländring eller förslag.
Hur som så testades bredare skidor och resultatet blev istället aggressivare skidor...precis det man inte ville ha. Nu när man inför nya FIS regler på tävlingsskidor går man mot smalare skidor. Jag är inte helt säker men jag tror att man tillåter lite smalare skidor i reglerna, 64 mm på GS.
Det handlar inte så mycket om hur fort det går att gå över kanten mellan svängarna, det är trots allt bara några mm det skiljer i bredd.
Det som stökar med breda skidor är att man får en annan momentarm från kant till fot som gör att man lätt kan få tugg. Enklare skidor tuggar ofta lättare, fast det är egentligen våra knän som ger vika. Men en väl designad skida minskar detta. Med Duck position minskar man dessa problem mycket...en av de stora fördelarna som nästan alla kan dra nytta av...trolla bort känslan av bredd helt enkelt...
Lite om detta...
Vad är tugg?

PNyberg sa:
Hendryx sa:
Jo så här är det...
Lite om detta...
Vad är tugg?
Antar att det är ett annat ord for att beskriva hackandet som en del breda skidor lider av

Tillbaka
Topp