Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 575987" data-attributes="member: 33485"><p>Fladder - Skidornas toppar/tailar (finns säkert nå skräckexempel där hela skidan är överallt) är över halva berget istället för på/i snön, dvs att de är mjuka och/eller av annan anledning tar upp energi från andra föremål, andra anledningar kan vara rocker och/eller branta tippar (en flack tip tenderar att gå igenom/runt snöhögar/kattskallar/etc medan en brant hellre går över, för att illustrera sjukt grovt: Brant tip med snöhög /o flack tip med snöhög -o. </p><p></p><p>Dämpning: En dämpad skida beter sig lugnt och tryggt även om det är slagigt/uppkört/waevva, detta återfinns oftast, men inte alltid, hos styva skidor såsom b-squad, LP osv. Det går dock att göra mjuka skidor som är dämpade, ett effektivt sätt att göra det på är att använda gummi, gummi är mjukt men absorberar energi, även metall går att använda till detta, metall behöver inte göra skidor styva. </p><p></p><p>Dämpning och fladder har helt klart ett samband men är ändå olika. Finns mängder med skidor som inte är stabila (inget fladder mao) men vibrationer, slag osv ,som FF skrev tidigare, märks jäkligt tydligt, detta hittar man främst, enligt min erfarenhet, i lätta och styva skidor. Vikten spelar alltså också in men det är inte hela sanningen heller...</p><p></p><p>För min del kan gärna tip och tail fladdra lite, så länge det inte stör skidan för mycket så klart, så länge skidan är dämpad. En "ofladdrig" men odämpad skida håller jag mig helst borta från.</p><p></p><p>Finns med stor säkerhet någon annan som kan förklara detta bättre än vad jag kan, hoppas det inte blev för otydligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 575987, member: 33485"] Fladder - Skidornas toppar/tailar (finns säkert nå skräckexempel där hela skidan är överallt) är över halva berget istället för på/i snön, dvs att de är mjuka och/eller av annan anledning tar upp energi från andra föremål, andra anledningar kan vara rocker och/eller branta tippar (en flack tip tenderar att gå igenom/runt snöhögar/kattskallar/etc medan en brant hellre går över, för att illustrera sjukt grovt: Brant tip med snöhög /o flack tip med snöhög -o. Dämpning: En dämpad skida beter sig lugnt och tryggt även om det är slagigt/uppkört/waevva, detta återfinns oftast, men inte alltid, hos styva skidor såsom b-squad, LP osv. Det går dock att göra mjuka skidor som är dämpade, ett effektivt sätt att göra det på är att använda gummi, gummi är mjukt men absorberar energi, även metall går att använda till detta, metall behöver inte göra skidor styva. Dämpning och fladder har helt klart ett samband men är ändå olika. Finns mängder med skidor som inte är stabila (inget fladder mao) men vibrationer, slag osv ,som FF skrev tidigare, märks jäkligt tydligt, detta hittar man främst, enligt min erfarenhet, i lätta och styva skidor. Vikten spelar alltså också in men det är inte hela sanningen heller... För min del kan gärna tip och tail fladdra lite, så länge det inte stör skidan för mycket så klart, så länge skidan är dämpad. En "ofladdrig" men odämpad skida håller jag mig helst borta från. Finns med stor säkerhet någon annan som kan förklara detta bättre än vad jag kan, hoppas det inte blev för otydligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Tillbaka
Topp