Betydelse av skidornas vikt ?

Ekan66

Medlem
Vilken betydelse har skidornas vikt ? Framför allt i Lös/djup snö. Vissa tillverkare framhåller låg vikt som en fördel medan andra inte anger den alls. Jag menar när man åker och inte när man går på tur.

De är väl alltid trevligt med lätta skidor när man ska bära runt dom på flygplatser och vart man nu bär på dom annars, kan inte komma på något negativt med ett par lätta skidor iallafall.

Sen om dom väger mer tror jag inte har någon betydelse alls (inom realistiska mått på hur mkt ett par skidor kan variera vikt). Det blir ju (rent teoretiskt sett) mindre vikt att bära upp i puder, så du får ju bättre flyt, men eftersom skillnaden kanske handlar om ett kilo så skulle jag säga att de mest är psykologiskt om du nu märker någon skillnad :P

Skillnaden i flyt blir väl ungefär samma som före och efter du har ätit lunch, jag vet inte hur de är med er andra men jag brukar inte märka nån skillnad :P

Lætta skidor har en tendens att kænnas just....lætta nær man kør uppkørt. De vill gærna kænnas mer ostabila och mer fladdriga æn tyngre skidor. Den dæmpade kænslan finns sællan hos en lætt skida. Det ær væl det jag tænker på nær jag tænker tung vs lætt

Det är bra mycket lättare att hoppa runt och jibba med ett par lätta skidor än ett par tunga.

PNyberg sa:
Lætta skidor har en tendens att kænnas just....lætta nær man kør uppkørt. De vill gærna kænnas mer ostabila och mer fladdriga æn tyngre skidor. Den dæmpade kænslan finns sællan hos en lætt skida. Det ær væl det jag tænker på nær jag tænker tung vs lætt
Finns dock säkert lätta väl konstruerade skidor som fladdrar mindre och känns betydligt stabilare än tex äldre skidor som är tyngre. Så de har väl ingenting med vikten att göra egentligen.

nomme sa:
PNyberg sa:
Finns dock säkert lätta väl konstruerade skidor som fladdrar mindre och känns betydligt stabilare än tex äldre skidor som är tyngre. Så de har väl ingenting med vikten att göra egentligen.
Inget fladder och stabila går att göra.. Men dämpade är svårare... Kan inte komma på en enda lätt och dämpad skida såhär på rak arm..

Black diamond, DPS,Movement och Lokomotive säger sig ha lätta skidor. Jag har inte läst i recensioner att deras skidor skulle vara extra fladdriga. Är det en fördom att lätt=fladdrig ?

Senast ändrad:
Ekan66 sa:
Black diamond, DPS,Movement och Lokomotive säger sig ha lätta skidor. Jag har inte läst i recensioner att deras skidor skulle vara extra fladdriga. Är det en fördom att lätt=fladdrig ?
Inte fladdrig, odämpad...

Jag håller nog med om att en lättare skida i regel känns fladdrigare i uppkörd snö. Med det menar jag att spetsen blir mer påverkad av ojämnheter i snön och skidan tenderar att vilja styra iväg en smula.

En tyngre skida känns mer som den går rätt igenom ojämnheter. Men detta beror också på andra saker som skidans utformning osv.. så det är bara en generalisering

Det finns lättare skidor som är styva och dessa är nog ganska stabila, men är då nog rätt sådär krispiga i känslan och blir nog svåråkt i stökig snö tror jag. I och med att alla ojämnheter går rätt upp i benet och skidan inte sväljer ojämnheterna så bra.

Hmm vet inte om det här inlägget blev så genomtänkt och läsbart men jaja, postar det ändå

FF sa:
Det finns lättare skidor som är styva och dessa är nog ganska stabila, men är då nog rätt sådär krispiga i känslan och blir nog svåråkt i stökig snö tror jag. I och med att alla ojämnheter går rätt upp i benet och skidan inte sväljer ojämnheterna så bra.
Precis! Odämpade mao :)

x2... De blir krispiga! DPS är ju ett bra exempel på det hela. Otroligt lätta med tanke på bredden, och om jag står platt på mina skidor och låter dem löpa händer det ganska mycket framför fötterna på mig... DPS har ju "löst" det ganska bra då skidan har 46m svängradie. Vill man slippa tjatter och liknande lägger man upp skidan på kant och skär rakt igenom istället. Med tanke på den ruggiga vridstyvheten och flexen under fot och baktill är detta en mycket effektiv teknik vid pucklar och annat ojämnt.

Sen har även DPS gjort Lotus-serien med dämpad med åren, Nojlas får lägga ut. Och nej, jag tänker inte kommentera något mer om vikt!

Om man bortser från att de blir odämpade i pist och annan hård terräng. Surfare pratar om att brädan blir mer svårmanövrerad ju mer vikt som ligger framför fötterna. Om man ska åka i tät skog med relativt tung och tunn snö(läs sverige)så borde vikten på skidorna påverka svängbarheten. Ja jag vet att det är många andra faktorer också men vikten måste påverka. På TGR har de nyligen lagt ut en lista på förra årets skidors vikt. Om vikten inte spelar någon roll skulle de knappast engagera sig i att göra en sån jämförelse.

Jarle - förklara skillnaden mella fladdrig och odämpad.Fladdret uppstår väl i skidor utan dämpning?

Ekan66 sa:
Jarle - förklara skillnaden mella fladdrig och odämpad.Fladdret uppstår väl i skidor utan dämpning?
Fladder - Skidornas toppar/tailar (finns säkert nå skräckexempel där hela skidan är överallt) är över halva berget istället för på/i snön, dvs att de är mjuka och/eller av annan anledning tar upp energi från andra föremål, andra anledningar kan vara rocker och/eller branta tippar (en flack tip tenderar att gå igenom/runt snöhögar/kattskallar/etc medan en brant hellre går över, för att illustrera sjukt grovt: Brant tip med snöhög /o flack tip med snöhög -o.

Dämpning: En dämpad skida beter sig lugnt och tryggt även om det är slagigt/uppkört/waevva, detta återfinns oftast, men inte alltid, hos styva skidor såsom b-squad, LP osv. Det går dock att göra mjuka skidor som är dämpade, ett effektivt sätt att göra det på är att använda gummi, gummi är mjukt men absorberar energi, även metall går att använda till detta, metall behöver inte göra skidor styva.

Dämpning och fladder har helt klart ett samband men är ändå olika. Finns mängder med skidor som inte är stabila (inget fladder mao) men vibrationer, slag osv ,som FF skrev tidigare, märks jäkligt tydligt, detta hittar man främst, enligt min erfarenhet, i lätta och styva skidor. Vikten spelar alltså också in men det är inte hela sanningen heller...

För min del kan gärna tip och tail fladdra lite, så länge det inte stör skidan för mycket så klart, så länge skidan är dämpad. En "ofladdrig" men odämpad skida håller jag mig helst borta från.

Finns med stor säkerhet någon annan som kan förklara detta bättre än vad jag kan, hoppas det inte blev för otydligt.

JA självklart har vikten betydelse när det kommer till att svänga och manövrera I tex puder. Sen hur mycket betydelse det har är beroende hur mycket kraft som ska vrida skidan.
För att göra det enkelt.
Har du 2 par identiska skidor till form flex osv UTOM vikt . Det ena paret väger 1 kg och det andra 10 kg så kommer du märka markant skillnad. Men nu skiljer det inte så mycket på skidor, det rör sej mer om 100gram hit eller dit. Så det är svårt att säga. Hur ofta får man åka 2 par identiska skidor till form osv där det ena paret väger 500g mer så man kan jämföra. ? Det är svårt att jämföra olika skidor tex MVMT Golith dynastar pro rider fast båda skidorna är ganska lika.. Men ändå helt olika. För om skidorna inte är identiska ( förutom vikt) så har man aldrig samma förutsättningar..

Sen till fladdriga skidor . Visst är du en tung och duktig åkare som åker på för tok mjuka skidor så fladdrar dom, men hos vanliga åkare. Beror inte fladdret mer på att åkaren lutar sej för mycket bakåt?? En teori som jag har.

Jarle> Jag har läst dina inlägg om Dämpning. Vart går gränsen mellan dämpad och odämpad? Jag förstår inte riktigt hur du tänker så du får gärna förklara lite djupare. // patrik

Senast ändrad:
Jadu patrik, det lär ju vara olika för olika personer, som med allt annat. Mina ross GS-lagg t.ex. de är sjukt dämpade, mina goodha 191 är däremot inte det, då är även storslalomsskidorna en del, om inte en hel del, mjukare. En sak som skiljer dem åt är vikten, 191orna är sjukt mycket lättare. Ett tredje par skidor, scott P4, är mer odämpade än rossen men är mer dämpade än Goodhan. Ett fjärde par skidor, Salomon Czar, är mindre dämpade än P4an men upplevs mer dämpade än Goodhan, detta tror jag främst beror på att Czaren är mjukare än Goodhan (vettefan hur mycket rockern påverkar dock, den är ju rätt flack så det borde inte spela jättestor roll). Både P4, Goodhan och Czar (kändes lätt på foten i vart fall) är rätt lätta skidor, men både P4 och Czar är mjukare, vilket jag tror bidrar en del. P4an har väl också ett lager metall i sig? Vilket borde bidra ännu mer...

Vart gränsen går kan jag inte sätta fingret på tyvärr men jag är övertygad om att de flesta här har kännt den skillnaden.

Vad det gäller fladder och din teori om baksätesåkning håller jag med men när en skida sladdas eller åks plan på tråkigt underlag märks det också, aldrig stått på en skida som fladdrat såpass att det stör mig dock..

EDIT
Den där "krispiga" känslan som folk kan beskriva skidor med tycker jag ofta, men inte alltid, betyder att skidan är odämpad...

Senast ändrad:
Sant där, dock vill jag lägga in en brasklapp för WRS-skidorna. Scratch BC, dvs. S5:orna blev betydligt livligare och i mina ögon sämre, när de lättade dem för mer pop och annat osunt. Jag hade ett par 178cm svart-röda och bytte till ett par 185cm gul-vita (05/06 till 06/07 alltså) och de kortare utan WRS gick betydligt bättre i pist och på taskiga underlag!

Jarle sa:
Jadu patrik, det lär ju vara olika för olika personer, som med allt annat. Mina ross GS-lagg t.ex. de är sjukt dämpade, mina goodha 191 är däremot inte det, då är även storslalomsskidorna en del, om inte en hel del, mjukare. En sak som skiljer dem åt är vikten, 191orna är sjukt mycket lättare. Ett tredje par skidor, scott P4, är mer odämpade än rossen men är mer dämpade än Goodhan. Ett fjärde par skidor, Salomon Czar, är mindre dämpade än P4an men upplevs mer dämpade än Goodhan, detta tror jag främst beror på att Czaren är mjukare än Goodhan (vettefan hur mycket rockern påverkar dock, den är ju rätt flack så det borde inte spela jättestor roll). Både P4, Goodhan och Czar (kändes lätt på foten i vart fall) är rätt lätta skidor, men både P4 och Czar är mjukare, vilket jag tror bidrar en del. P4an har väl också ett lager metall i sig? Vilket borde bidra ännu mer...

Vart gränsen går kan jag inte sätta fingret på tyvärr men jag är övertygad om att de flesta här har kännt den skillnaden.

Vad det gäller fladder och din teori om baksätesåkning håller jag med men när en skida sladdas eller åks plan på tråkigt underlag märks det också, aldrig stått på en skida som fladdrat såpass att det stör mig dock..

EDIT
Den där "krispiga" känslan som folk kan beskriva skidor med tycker jag ofta, men inte alltid, betyder att skidan är odämpad...
När du beskriver känslan av en dämpad skida så läser jag det som en tråkig skida. Värsta jag vet är skidor som känns lite "mjuka" och "okrispiga". Finns inget bättre än att köra på en skida där du känner varje del av det du har under fötterna. Då får du ju verkligen en känsla för hur fort det går, hur underlaget är etc.

Precis som när du kör bil/bilrace. Det är skönt att åka en BMW 520, den är bekväm, dämpad. Rolig att köra, härlig körupplevelse men inte riktigt på gränsen. Inte galen men istället trygg. En BMW M5 å andra sidan är rapp, känslig och lite galen. Svårare att kontrollera och inte alls lika bekväm att åka, kan ibland vara riktigt jobbig och obekväm.
MEN när du väl lärt dig tygla den och köra den, då jävlar har du känslan av varje cm på vägen och kan få ut så mycket mer körglädje.

Så känner jag, kanske inte just 5-serien var det bästa exemplet men...

EDIT: någon sa att rossignols skidor var bra dämpade? Hatar alla rossignolskidor jag kört på, känns bara som plankor, mjuka som styva. Sorry, blev lite väl negativt, någon som gillar känslan av en dämpad skida? Har aldrig själv hört uttrycket som en "term" innan Jarle tog upp det.

Senast ändrad:
Kan skriva under på att skidans tyngd inte gör skidan stabilare i sig.
Dock råkar det vara så att tyngre skidor är just tyngre för att de har en stabilare uppbyggnad. Vad som gör den stabilare varierar från modell till modell, men ofta så har de ett lager metall i sig och kanske även lite mer dämpande material.
Skidans form spelar också en stor roll. En större radie upplever jag generellt sett som stabilare, men skidor med snäv radie stadgas upp väldigt så länge man ligger i sväng. Givetvis så förstår vi alla också att längre skidor är stabilare än korta...

Lotus-laggen som Carled nämner är ett exempel. Jag har kört en del på Lotus 120 i den styvaste flexen. Skidan är extremt lätt (markant lättare mot allt annat att jämföra med) och samtidigt rejält styv och med en vridstyvhet i klass med racelagg. Skidan tuggar uppkörd skräpsnö lika lätt som mina gamla Rossignol B-squad pro som är riktigt vråltunga (och vrålstyva).
Det stämmer även, som Carled påstår, att DPS lotusserie blivit mer dämpad med åren. (Samtidigt som de faktiskt blivit lättare)

hellbergarn sa:
EDIT: någon sa att rossignols skidor var bra dämpade? Hatar alla rossignolskidor jag kört på, känns bara som plankor, mjuka som styva. Sorry, blev lite väl negativt, någon som gillar känslan av en dämpad skida? Har aldrig själv hört uttrycket som en "term" innan Jarle tog upp det.
Skrev inte bra dämpade utan har en dämpad känsla , de jag tänker främst på är Banditserien inte alla pistmodeller (eller twins)som tillverkats, men just rossi har iaf tidigare varit kända för just en dämpad känsla.
Dämpat är bra enligt mig, det är som stötdämpningen på en bil har du ingen studsar du bara runt. Kan säkert bli för dämpat men som det mesta i skidväg är det en smaksak.

Uppenbarligen gillar Jarle dämpade skidor annars hade han inte efterfrågat det, och jag gillar det också.

Har du inte hört om det kanske det inte är så vanligt i skidorna längre eller så har du helt enkelt inte varit med länge nog ;P

Nja hellbergarn, kan inte riktigt hålla med dig, jag skulle vilja jämföra en dämpad skida, som givetvis inte bara är tokdämpad, det ska ju finnas lite respons också, med en M5, tryggt och stabilt men fortfarande med en känsla för vägen, så upplevde jag M5an och precis på samma sätt upplever jag dessa skidor. Odämpade skidor å andra sidan, de är som en liten daewoo, skränig, obekväm, varenda ojämnhet på vägen får det att kännas som att bilen ska falla i bitar osv...

Men smaken är ju som baken, om alla hade tyckt om samma saker hade vi ju inte haft något att diskutera.

Mannen-som-surfar sa:
Noljas: Hur kommenterar du DPS betyg i Fri Flyt då? ;)
Det var faktiskt lite humoristiskt, bekräftade mina farhågor..

Jarle sa:
Nja hellbergarn, kan inte riktigt hålla med dig, jag skulle vilja jämföra en dämpad skida, som givetvis inte bara är tokdämpad, det ska ju finnas lite respons också, med en M5, tryggt och stabilt men fortfarande med en känsla för vägen, så upplevde jag M5an och precis på samma sätt upplever jag dessa skidor. Odämpade skidor å andra sidan, de är som en liten daewoo, skränig, obekväm, varenda ojämnhet på vägen får det att kännas som att bilen ska falla i bitar osv...

Men smaken är ju som baken, om alla hade tyckt om samma saker hade vi ju inte haft något att diskutera.

Mannen-som-surfar sa:
Det var faktiskt lite humoristiskt, bekräftade mina farhågor..
haha =) Verkar som vi gillar M5:an iaf. Förstår vad du menar. Det är en balansgång. Lite svenskt lagom är perfekt!

Vad säger fri flyt om DPS:en? Är det lotus 138 eller 120 dom skriver om?

Mannen-som-surfar sa:
Nu har jag inte hunnit testa 138:an än så jag kan inte säga bu eller bä om vad dem har skrivit. (För er som inte har fri flyt i näven, så pratar "Mannen-som-surfar" om kritiken om att 138:an kändes odämpad)
Men det är en väldigt extrem skida och det enda användningsområdet är i princip bottenlöst puder. (Och där får den onekligen väldigt bra kritik).

Vidare får jag rätta fri flyt om att konstruktionen inte är kolfiberförstärkt, den är helt och hållet gjord i kolfiber och saknar fullständigt glasfiber i konstruktionen. Nya hybrid-linjen är däremot gjorda i glasfiber med kolfiberförstärkning.
Kolfiberkonstruktion för med sig lite annorlunda egenskaper. Det man vinner är bl.a. vridstyvhet, lägre vikt, ett mer precist flex, ingen utmattning av flexen etc etc. Kolfiberns egenskaper ger även skidan mer respons och ett väldigt annorlunda ljud. Smäll ett par DPS Pure (Nya hybridversionen är annorlunda) i snön och det låter "PLONK" istället för "PLAFF" som med vanliga glasfiberskidor. (Hoppas ni hajjar den beskrivningen). Ljudet ger ett intryck av att den är mer odämpad än vad den faktiskt är.

Upplever själv den senaste versionen av Wailer 105 och Lotus 120 i flex 2 som väldigt väldämpade. Trean är lite "krispigare" i känslan och samtidigt lite fartstabilare.

Hursomhelst, smaken är som baken och ovanstående är ju bara vad jag själv anser. Vill man prova ett par DPS och avgöra dämpning m.m. på egen hand så är det bara att hojta till. Finns 2 demoskidor i centrala Schweiz denna vintern.

Senast ändrad:
Nope jag pratar mest om deras betyg på Lotus 120 iofs men även om 138:an.De tyckte att den inte var så fartstabil har jag för mig att det stod. Har inte tidningen framför mig nu men kan återkomma i den frågan..

Edit: Fel av mig det var 138:an i Fri Flyt. 120 var det i en Fransk tidning som tyckte den var orolig i hög fart.

Senast ändrad:
OK, Så en lätt skida är inte lika fartstabil. Gäller det i lössnö också? Om man förutsätter att skidan bara används i lössnö borde en lättare skida vara mer lättmanövrerad. Om , drar det lite längre... En lätt, rockad, styv och odämpad skida jämfört med en tung,styv,dämpad, traditionell skida läs DPS mot pro legend.

Är snön ospårad? Om så är fallet kommer du ju inte lida av att skidan är odämpad...

Men att jämföra dessa två på något?....

Första gången jag prövade ett par Dynastar Legend Pro var i slaskaktigt före och det var en fullkomlig uppenbarelse. Var det alltså såhär man kunde köra slask? Istället för att skidorna stöka runt med alla ojämnheter i snön kändes det som att jag hade ett par rakblad som gick på räls under fötterna. Ju mer jag tryckte desto mer satte dom sig och nästan genast lärde jag mig lita på att skidorna skulle plöja igenom allt jag kastade i deras väg. Det spelade ingen roll hur underlaget såg ut, det var som att stålkanterna under fötterna satt fast i snön. Spetsarna kunde hoppa upp och ner en del när man pressa på, men på nåt sätt försvann den mesta energin innan den nådde mig, skidåkaren.

Detta tror jag är en kombination av perfekt avvägd dämpning, flex och tung vikt vilket gör att skidorna plöjer igenom det mesta.

LP är en relativt styv skida men jag tycker även mjuka skidor kan vara fartstabila. Till exempel k2 seth. Spetsarna fladdar på rejält i höjdled när man bränner över ojämnheter, men det är inte relevant. Vad som spelar roll är hur mycket av dessa knölar går rätt upp i benet och hur mycket skidan byter riktning i sidled.

Om du har en styv skida med låg vikt och ingen dämpning kommer inte skidan kunna "trolla bort" ojämnheterna och spetsarna kommer fara runt, samtidigt som du får upp alla ojämnheter i benen. Det gör att skidorna dels blir mer svårkontrollerade och dessutom jobbigare att åka eftersom du måste dämpa allt med benen istället.

Detta gäller uppkörd snö.

Ska du köra orört puder tror jag inte fartstabilitet har något alls att göra med dämpning eller flex. Här tror jag att det enda som spelar någon roll är vilken form skidan får när du har planat upp i hög fart på snön. Har du en mjukare skida behöver den inte så mycket rocker eftersom den böjer sig naturligt. En styv skida behöver alltså mer rocker för att få rätt böj i snön.

Mina LP, till exempel, är riktigt dåliga i halvflackt puder om man försöker "surfa" svängarna. Skidans form tillåter det helt enkelt inte, eftersom skidan är ganska styv och har spann. Detta gör framförallt att spetsarna letar sig ner i snön när man tar lite fart och försöker surfa på svängarna. Skidan beter sig då väldigt oroligt och man kan inte alls slappna av. I brant puder däremot funkar de bra eftersom man då böjer igenom skidan när man svänger konstant och skapar rätt böj.

Detta är alltså hur jag ser på det hela och inte nån objektiv sanning.. Jag har inte kört så väldans många odämpade skidor och det är möjligt att det finns skidor som förenar det bästa av två världar.

Senast ändrad:
Så om jag kör fort i svensk 15 cm lös snö så kommer det inte att uppstå vibrationer? Har flexen någon betydelse ? En skida som är perfekt rockad och svängd kan den vara jättestyv?

Bra tråd!!
Lätta lagg tycker jag personligen är grymt.....och om vi snackar fetingar så ska dom ju till största delen "vara" i det mjuka pudret och då är ju en lätt skida riktigt skön/grym, i skog, trånga rännor men även på öppna ytor!! Visst ofta är dom lite mindre dämpade men har då aldrig upplevt att dom blir så stökiga att det blir ett promlem. Jag tycker att t ex. LP:n blir jävligt tråkig om man gör något annat än bränner rakt ner, men som sagt allt detta är min åsikt.

Nu har jag läst på lite. Dämpningen på skida bestäms till största del av tjockleken på kärnan( och dess kurva). Spänsten påverkas i viss grad av tjockleken på kärnan men mest av laminatets sammansättning och lite(14%) av spänsten på kärnan. Vridstyvheten bestämms till största del av laminatets sammansättning. Min slutsats är då att det är fullt möjligt om än svårare och dyrare att bygga en lätt, spänstig och vridstyv skida som är dämpad.Då kvarstår frågan om viktens betydelse av åkkänsla i lössnö. Finns det någon med erfarenhet som medvetet har känt efter om det gör skillnad?

Tillbaka
Topp