Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns dock säkert lätta väl konstruerade skidor som fladdrar mindre och känns betydligt stabilare än tex äldre skidor som är tyngre. Så de har väl ingenting med vikten att göra egentligen.PNyberg sa:Lætta skidor har en tendens att kænnas just....lætta nær man kør uppkørt. De vill gærna kænnas mer ostabila och mer fladdriga æn tyngre skidor. Den dæmpade kænslan finns sællan hos en lætt skida. Det ær væl det jag tænker på nær jag tænker tung vs lætt
Inget fladder och stabila går att göra.. Men dämpade är svårare... Kan inte komma på en enda lätt och dämpad skida såhär på rak arm..nomme sa:Finns dock säkert lätta väl konstruerade skidor som fladdrar mindre och känns betydligt stabilare än tex äldre skidor som är tyngre. Så de har väl ingenting med vikten att göra egentligen.PNyberg sa:Lætta skidor har en tendens att kænnas just....lætta nær man kør uppkørt. De vill gærna kænnas mer ostabila och mer fladdriga æn tyngre skidor. Den dæmpade kænslan finns sællan hos en lætt skida. Det ær væl det jag tænker på nær jag tænker tung vs lætt
Inte fladdrig, odämpad...Ekan66 sa:Black diamond, DPS,Movement och Lokomotive säger sig ha lätta skidor. Jag har inte läst i recensioner att deras skidor skulle vara extra fladdriga. Är det en fördom att lätt=fladdrig ?
Precis! Odämpade maoFF sa:Det finns lättare skidor som är styva och dessa är nog ganska stabila, men är då nog rätt sådär krispiga i känslan och blir nog svåråkt i stökig snö tror jag. I och med att alla ojämnheter går rätt upp i benet och skidan inte sväljer ojämnheterna så bra.
Fladder - Skidornas toppar/tailar (finns säkert nå skräckexempel där hela skidan är överallt) är över halva berget istället för på/i snön, dvs att de är mjuka och/eller av annan anledning tar upp energi från andra föremål, andra anledningar kan vara rocker och/eller branta tippar (en flack tip tenderar att gå igenom/runt snöhögar/kattskallar/etc medan en brant hellre går över, för att illustrera sjukt grovt: Brant tip med snöhög /o flack tip med snöhög -o.Ekan66 sa:Jarle - förklara skillnaden mella fladdrig och odämpad.Fladdret uppstår väl i skidor utan dämpning?
När du beskriver känslan av en dämpad skida så läser jag det som en tråkig skida. Värsta jag vet är skidor som känns lite "mjuka" och "okrispiga". Finns inget bättre än att köra på en skida där du känner varje del av det du har under fötterna. Då får du ju verkligen en känsla för hur fort det går, hur underlaget är etc.Jarle sa:Jadu patrik, det lär ju vara olika för olika personer, som med allt annat. Mina ross GS-lagg t.ex. de är sjukt dämpade, mina goodha 191 är däremot inte det, då är även storslalomsskidorna en del, om inte en hel del, mjukare. En sak som skiljer dem åt är vikten, 191orna är sjukt mycket lättare. Ett tredje par skidor, scott P4, är mer odämpade än rossen men är mer dämpade än Goodhan. Ett fjärde par skidor, Salomon Czar, är mindre dämpade än P4an men upplevs mer dämpade än Goodhan, detta tror jag främst beror på att Czaren är mjukare än Goodhan (vettefan hur mycket rockern påverkar dock, den är ju rätt flack så det borde inte spela jättestor roll). Både P4, Goodhan och Czar (kändes lätt på foten i vart fall) är rätt lätta skidor, men både P4 och Czar är mjukare, vilket jag tror bidrar en del. P4an har väl också ett lager metall i sig? Vilket borde bidra ännu mer...
Vart gränsen går kan jag inte sätta fingret på tyvärr men jag är övertygad om att de flesta här har kännt den skillnaden.
Vad det gäller fladder och din teori om baksätesåkning håller jag med men när en skida sladdas eller åks plan på tråkigt underlag märks det också, aldrig stått på en skida som fladdrat såpass att det stör mig dock..
EDIT
Den där "krispiga" känslan som folk kan beskriva skidor med tycker jag ofta, men inte alltid, betyder att skidan är odämpad...
Skrev inte bra dämpade utan har en dämpad känsla , de jag tänker främst på är Banditserien inte alla pistmodeller (eller twins)som tillverkats, men just rossi har iaf tidigare varit kända för just en dämpad känsla.hellbergarn sa:EDIT: någon sa att rossignols skidor var bra dämpade? Hatar alla rossignolskidor jag kört på, känns bara som plankor, mjuka som styva. Sorry, blev lite väl negativt, någon som gillar känslan av en dämpad skida? Har aldrig själv hört uttrycket som en "term" innan Jarle tog upp det.
Det var faktiskt lite humoristiskt, bekräftade mina farhågor..Mannen-som-surfar sa:Noljas: Hur kommenterar du DPS betyg i Fri Flyt då?![]()
haha =) Verkar som vi gillar M5:an iaf. Förstår vad du menar. Det är en balansgång. Lite svenskt lagom är perfekt!Jarle sa:Nja hellbergarn, kan inte riktigt hålla med dig, jag skulle vilja jämföra en dämpad skida, som givetvis inte bara är tokdämpad, det ska ju finnas lite respons också, med en M5, tryggt och stabilt men fortfarande med en känsla för vägen, så upplevde jag M5an och precis på samma sätt upplever jag dessa skidor. Odämpade skidor å andra sidan, de är som en liten daewoo, skränig, obekväm, varenda ojämnhet på vägen får det att kännas som att bilen ska falla i bitar osv...
Men smaken är ju som baken, om alla hade tyckt om samma saker hade vi ju inte haft något att diskutera.
Det var faktiskt lite humoristiskt, bekräftade mina farhågor..Mannen-som-surfar sa:Noljas: Hur kommenterar du DPS betyg i Fri Flyt då?![]()
Nu har jag inte hunnit testa 138:an än så jag kan inte säga bu eller bä om vad dem har skrivit. (För er som inte har fri flyt i näven, så pratar "Mannen-som-surfar" om kritiken om att 138:an kändes odämpad)Mannen-som-surfar sa:Noljas: Hur kommenterar du DPS betyg i Fri Flyt då?![]()