Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Patrik_L" data-source="post: 575999" data-attributes="member: 11393"><p>JA självklart har vikten betydelse när det kommer till att svänga och manövrera I tex puder. Sen hur mycket betydelse det har är beroende hur mycket kraft som ska vrida skidan.</p><p>För att göra det enkelt.</p><p> Har du 2 par identiska skidor till form flex osv UTOM vikt . Det ena paret väger 1 kg och det andra 10 kg så kommer du märka markant skillnad. Men nu skiljer det inte så mycket på skidor, det rör sej mer om 100gram hit eller dit. Så det är svårt att säga. Hur ofta får man åka 2 par identiska skidor till form osv där det ena paret väger 500g mer så man kan jämföra. ? Det är svårt att jämföra olika skidor tex MVMT Golith dynastar pro rider fast båda skidorna är ganska lika.. Men ändå helt olika. För om skidorna inte är identiska ( förutom vikt) så har man aldrig samma förutsättningar.. </p><p></p><p>Sen till fladdriga skidor . Visst är du en tung och duktig åkare som åker på för tok mjuka skidor så fladdrar dom, men hos vanliga åkare. Beror inte fladdret mer på att åkaren lutar sej för mycket bakåt?? En teori som jag har. </p><p></p><p>Jarle> Jag har läst dina inlägg om Dämpning. Vart går gränsen mellan dämpad och odämpad? Jag förstår inte riktigt hur du tänker så du får gärna förklara lite djupare. // patrik</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Patrik_L, post: 575999, member: 11393"] JA självklart har vikten betydelse när det kommer till att svänga och manövrera I tex puder. Sen hur mycket betydelse det har är beroende hur mycket kraft som ska vrida skidan. För att göra det enkelt. Har du 2 par identiska skidor till form flex osv UTOM vikt . Det ena paret väger 1 kg och det andra 10 kg så kommer du märka markant skillnad. Men nu skiljer det inte så mycket på skidor, det rör sej mer om 100gram hit eller dit. Så det är svårt att säga. Hur ofta får man åka 2 par identiska skidor till form osv där det ena paret väger 500g mer så man kan jämföra. ? Det är svårt att jämföra olika skidor tex MVMT Golith dynastar pro rider fast båda skidorna är ganska lika.. Men ändå helt olika. För om skidorna inte är identiska ( förutom vikt) så har man aldrig samma förutsättningar.. Sen till fladdriga skidor . Visst är du en tung och duktig åkare som åker på för tok mjuka skidor så fladdrar dom, men hos vanliga åkare. Beror inte fladdret mer på att åkaren lutar sej för mycket bakåt?? En teori som jag har. Jarle> Jag har läst dina inlägg om Dämpning. Vart går gränsen mellan dämpad och odämpad? Jag förstår inte riktigt hur du tänker så du får gärna förklara lite djupare. // patrik [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Tillbaka
Topp